След като повече от година се бори за осъществяването на радикална реформа на европейския финансов надзор, Европейският парламент одобри на 22 септември законодателния пакет по въпроса, чрез който
от 2011 г. ще се осъществи коренна промяна в начина на наблюдение и контрол над банките, фондовите борси и застрахователните компании в ЕС, съобщава ЕП.
Ще бъдат създадени три нови европейски надзорни органа (ЕНО), които ще заменят настоящите надзорни комисии. Те ще имат значително по-големи правомощия в сравнение с консултативния характер на
настоящата система, като техните компетенции могат да нараснат, благодарение на клаузата за преразглеждане. Ще бъде създаден също така Европейски комитет за системен риск (ЕКСР), който ще има
задачата да наблюдава и предупреждава за натрупването на системен риск в европейската икономика.
Някои държави членки, особено тези с големи финансови центрове, подкрепяха по-малка реформа в системата, поради което обхвата на предложението на Комисията беше ограничен. Докладчиците на ЕП,
според които така или иначе дори първоначалното предложение на Комисията не беше достатъчно, настояваха по време на преговорите за много по-същностна реформа.
Така в крайна сметка се стигна до трансформацията на консултативните комисии в истински контролни органи с реални правомощия за надзор и санкции. ЕНО ще имат правомощия да уреждат спорове между
националните надзорни органи и временно да забраняват рискови финансови продукти и дейности.
Ако националните надзорни органи не предприемат необходимите действия в дадена ситуация, ЕНО ще могат директно да налагат решения на финансовите институции (например банки), за да спрат
нарушаването на европейското законодателство. В дневната работа структурната промяна ще се изразява в това, че вместо осъществяването на координацията между националните надзорни органи, ЕНО вече
ще имат правомощия за надзор над транснационалните финансови институции.
Ако националните надзорни власти не могат да постигнат съгласие помежду си, ЕНО ще могат по свое усмотрение да вземат правно задължително решение, изискващо от националните регулатори да
предприемат конкретни действия. Ако те не приложат това решение, ЕНО могат да приемат ново решение, насочено този път към засегнатата финансова институция, с което се изисква тя да предприеме
необходимото действие за спазване на правото на ЕС.
ЕНО ще имат правомощия за наблюдение над това как националните надзорни органи изпълняват своите задължения съгласно правото на ЕС, ще могат да изпращат инструкции по този въпрос, и като крайна
мярка, директно да инструктират дадена финансова институция да предприеме необходимите действия за спазване на нейните задължения, включително преустановяване на дейността.
По настояване на депутатите, в центъра на новото законодателство залегнаха мерки за защита на потребителите. ЕНО ще имат правомощия да разследват определени видове финансови институции и продукти,
като например "токсични" продукти, или определени финансови дейност (например т.нар. "голи" къси продажби), да оценяват рисковете, които те създават на финансовия пазар, и да издават
предупреждения, когато е необходимо. Когато специфично финансово законодателство дава такава възможност, ЕНО могат временно да ограничават или забраняват определени "вредни" финансови дейности или
продукти, и след това да поискат от Комисията да ги забрани за постоянно.
ЕКСР ще определи общ набор от индикатори, който да позволи единна оценка на риска от определени транснационални финансови институции и да направи по-лесно идентифицирането на видовете риск, който
те носят. ЕКСР ще разработи също така система с цветни кодове, отговарящи на ситуации с различни равнища на риск.
Председателят на Европейската централна банка ще председателства и ЕКСР в следващите пет години.
Правомощията на ЕНО и на ЕКСР могат да нараснат с времето, ако ситуацията го изисква. Особено по отношение на ЕНО, Комисията ще докладва на всеки три години дали е необходимо да се слеят отделните
надзорни органи за банките, финансовите пазари и застраховането, относно установяването на седалище на ЕНО в един град, както и дали трябва да им се предоставят допълнителни надзорни
правомощия.
Депутатите успяха също така да засилят ролята на ЕП за демократичен контрол над цялата надзорна система. Така ЕП ще има право на вето относно назначаването на председателите на ЕНО, и ще има право
на мнение при определянето на техническите стандарти и мерките за приложение.
Законодателните текстове дават право на Комисията, ЕНО и ЕКСР да искат от Съвета да обяви извънредна ситуация. Парламентът също ще има такова право, чрез своите резолюции и въпроси, по същия начин,
по който във всяка друга област може да иска вземането на определени решения от Съвета и Комисията.