Кандидатстващите за кредит фирми започнаха да прецизират исканията и условията, при които да кандидатстват и възползването от финансова услуга става все по-обмислено решение. Това е една от тенденциите при бизнес ипотечното кредитиране през 2011 г., които очертаха от небанковата финансова институция „Кредитекс&ХипоКредит”.
Песимизмът от кризата имал и положителен ефект върху решенията на фирмите и разчетите, които си правят. Ако преди фирмите искали максимален размер кредит, считали, че имотите, които предлагат като обезпечение са "безценни" и разглеждали само оптимистичния сценарий за развитие на бизнеса си, то сега са много по-реалистични в исканията си и подреждат внимателно приоритети си. В дългосрочен план това ще доведе до по-здравословна бизнес среда.
"Наблюдаваме желание за по-дълъг срок на изплащане на заемите сред обръщащите се за кредит към нас фирми", посочват от „Кредитекс&ХипоКредит”.
През тази година все повече кредитоискатели питали за максималният срок на заемите.
Ако преди кризата предприемачите са били склонни да вземат по няколко краткосрочни заема, то сега кандидатстват най-често за един кредит със срок от 15 - 20 години.
Дългосрочните кредити им осигуряват по-ниски месечни погасителни вноски и „освобождават" повече средства за оборотен капитал. За по-голяма част от предприемачите спокойствието от по-ниските месечни вноски все още е на преден план пред по-бързото изплащане на заема.
Друга особеност през 2011 г. е, че исканията за рефинансиране на заеми с цел окрупняването на няколко краткосрочни в един дългосрочен намаляха и започна, макар и слабо, да се появява търсене на заеми с цел развитие (а не само оцеляване).
Също така повечето фирми, които кандидатстват за кредит, са си направили равносметка, и ако преди кризата са развивали повече от една линия на бизнес, сега насочват усилията си само към най-успешната дейност. Някои дори са свели предлаганите стоки/услуги до по-специфични такива, които им дават конкурентно предимство.
През 2012 г. за да получи кредит, един предприемач трябва да покаже на кредитора, че има работещ бизнес, финансова дисциплина и може да изплаща задълженията си. Много от фирмите се притесняват, че няма да получат кредит, ако имат спад в оборотите. По-малкият оборот, сам по себе си, не е причина кредитът да бъде отказан - на преобладаващата част от фирмите оборотите не са такива, каквито са били преди кризата.
"Ако при индивидуалния анализ установим, че фирмата е преструктурирала бизнеса си така, че разходите и задълженията са оптимизирани, а печалбата може да обслужва кредита, сме склонни да отпуснем заем, дори оборотите да са намалели", обясняват от „Кредитекс&ХипоКредит”.
Съветът на небанката към фирмите е, ако бизнесът им се развива добре в условията на криза и виждат възможности за развитие, да теглят кредит, за да изпреварвят конкурентите си като инвестират в разширяване и оптимизация на материалната база, договаряне на по-добри условия и цени с контрагентите си и др.