Влизане в новата година без бюджет е вариант на пожар, който крие рискове и затова трябва да бъде последният възможен. Това мнение изрази пред БНР Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика.
„В закона много ясно е разписан срокът 31 октомври. Бюджетът трябва да бъде внесен в Народно събрание, тоест той вече трябва да е минал обсъждане със социални партньори и да е гласуван от Министерски съвет. Този срок е изпуснат. Когато се случва, то винаги има криза, има някакъв служебен кабинет. Въпросът е, че през 2014-а сроковете бяха много по-благоприятни: тогава изборите бяха на 5 октомври. (…) Тогава около 19 декември приключи второто гласуване (на бюджета - бел. ред.)“
Ако се оформи правителство през декември и дотогава не е приключена подготовката по бюджета, има риск да влезем в новата година без бюджет, напомни експертът.
Законът за публичните финанси предвижда такава ситуация, но е лаконичен.
„Продължаваме да действаме спрямо текущата рамка. Ние не сме влизали в тази хипотеза. Това трябва да е последният вариант, вариант на пожар, но той крие своите рискове именно заради това, че не е прилаган. Най-различни социални групи могат да не видят актуализация на своите помощи и плащания, които очакват“, поясни Ганев.
Общините също очакват държавния бюджет, за да напишат своите бюджети, допълни Петър Ганев. По думите му тази територия е рискова и не знаем кои са всички потенциални ефекти.
Според икономиста служебният финансов министър трябва да изготви бюджетната рамка за 2022 г. и да започне да комуникира тази рамка.
„Ако се мълчи до изборите, после може да се окаже – дайте да мълчим до балотажа, после – чакайте да видим кой ще надделее и ще вземе мандата. Винаги има нещо за чакане, но финансовият министър има работа, която не е обвързана с политиката и той трябва да я свърши", каза той.
Петър Ганев направи аналогия със ситуацията около последната актуализация на бюджета за настоящата година.
„Ако влезем в цялостен бюджет с подобен хаос и без ясен център на власт, а много различни предложения, тогава може разходната част сериозно да я изпуснем и то в година, в която разговорът започва да отива към консолидация – как да свием дефицитите, които се появиха в кризата", посочи той.
Когато няма силен център на власт, всички около властта се опитват да изземат инициативата и да предлагат нови и нови разходи, обобщи експертът.