Пивоварният бранш в страната е секторът, който подхожда най-активно и организирано към въвеждането на политики за социална отговорност. Това стана ясно по време на стартирала днес конференция на КТ „Подкрепа", която има за цел да представи водещи социални практики и инициативи в различните индустрии в страната.
По време на откриването на конференцията днес президентът на КТ „Подкрепа" д-р Константин Тренчев изказа мнението, че определя пивоварния бранш за един от малкото, които се отличават с по-различен манталитет на индустриалните отношения.
Пивоварният сектор е избран за пилотен в прилагането на добри практики за корпоративна социална отговорност, стана ясно още по време на събитието днес.
Индустрията е избрана за такава от независим експертен състав и въз основа на 12 ключови критерия. Сред тях са дългогодишно сътрудничество между синдикати и работодатели и наличие на браншов колективен трудов договор, разпростирането на действието му върху всички предприятия от бранша, членство на работодателските и синдикални организации в национално признати профсъюзни организации, подписан Етичен кодекс между социалните партньори, многонационални компании в бранша, реализиране на проекти със социална насоченост и стандарти за тяхното отчитане и др. Покриването и изпълнението на всеки един от тези показатели е доказателство за отговорност, прозрачност, отчетност и социална ангажираност на секторно ниво, категорични са синдикатите, заявяват от Съюза на пивоварите.
Като предимство за пивоварния сектор се отчита и ролята на мултинационалните компании. Световни лидери в пивопроизводството са инвеститори в българските пивоварни. Днес те заемат 87% от пазара на бира в страната.
Браншът е изключително активен в организирането на проекти и кампании в сферата на корпоративната социална отговорност (КСО). Инициативите са насочени към отговорната консумация, превенция употребата на алкохол от лица под 18 г., адресирани към родителите обучения и консултации, отговорно шофиране без алкохол, информационна кампания за съставките и качествата на бирата, базирана на научни изследвания, саморегулация на маркетинг комуникациите.
През 2009 и 2010 г. Съюзът на пивоварите в България е изпълнил конкретни проекти в контекста на отговорностите към потребителите и обществото на обща стойност над 240 000 лева. Финансирането е осигурено целево от членуващите в Съюза компании за производство на бира и от бюджета на организацията. Паралелно с това всяка пивоварна компания също реализира собствени програми за устойчиво развитие, подчинени на принципите за КСО. Социалният диалог в бранша не остава незабелязан. Усилията на страните в този процес се оценяват и насърчават от Икономическия и социален съвет в страната, който в свой анализ на тема „Социалният одит - опит и перспективи за развитие" от м. декември 2010 г. прави констатацията, че само Браншовият съвет за социално партньорство в пивоварната промишленост провежда секторен социален диалог по въпросите на КСО.