Европейски летци и екипажи на самолети се обявяват против новите правила в Европейския съюз (ЕС) относно работното време на кабинния екипаж на летателните превозни средства,
съобщават от КНСБ. Според европейските синдикати работните часове са твърде дълги, като застрашават безопасността на пътниците.
"Преумората убива" е кампания подкрепена от над 100 000 подписали Петиция за безопасност, която ще бъде внесена в ЕП в Брюксел. Разгърната на големите европейски летища в Швеция, Норвегия, Финландия, Дания Англия, Холандия, Белгия, Германия, Франция, Португалия, Италия, Испания, Турция и др., международната кампанията протече чрез организиране на различни инициативи, срещу внасянето на това становище за разглеждането му в Европейската комисия.
Съюзът на транспортните синдикати в България (СТСБ), като основен член на Европейската транспортна федерация (European Transport Workers Federation – ETF), се присъедини към кампанията, като вчера (22 януари) организира инициатива на Летище София, Терминал 2. Целта на инициативата е да повиши информираността на пристигащите и заминаващи пътници, чиято безопасност може да бъде изложена на риск.
Под мотото „Протест за безопасност” стюардеси информираха за новите европейски правила за работното време и готовността на екипажите да се противопоставят на тези правила.
Освен инициативата на летището, СТСБ изпрати и свой представител от секция Гражданска авиация в Брюксел, където се проведе общоевропейско шествие на пилоти и кабинни екипажи срещу новите правила за работното време на екипажите.
Организатори на протеста са Европейската транспортна федерация и Европейската асоциация на пилотите (European Cockpit Association – ECA). Според тях правилата за работното време, изготвени от Европейската агенция за авиационна безопасност (European Aviation Safety Agency – EASA), са "Удар в лицето на екипажите и пътниците в Европа”, защото ще позволят на авиокомпаниите да изпълняват опасни летателни разписания. Според новите разпоредби ще бъде възможно екипажите да работят по 20-22 часа и да летят по 12 часа през нощта. Същевременно специалистите предупреждават, че рискът за безопасността нараства значително след десетия час работа през нощта.
"ЕASA и Европейската комисия са взели пристрастни решения, поставящи повишаването на печалбата на авиокомпаниите над безопасността на пътниците", коментират от Европейската транспортна федерация.
Съюзът на транспортните синдикати в България подкрепя интересите и правата на пилотите и кабинния състав, изразявайки мнение, че преумората на екипажите е заплаха за сигурността на пътниците, заявяват от СТСБ.
"Научните изследвания показват, че при работа превишаваща 13 часа или повече, относителният риск за инциденти нараства с 5.5 процента. Преумората на екипажите е заплаха за сигурността на полетите. Единствената превенция за това са балансирани, но строги правила за работно време и почивка, основани на тези научни и медицински доказателства” - коментира Екатерина Йорданова, Председател на СТСБ.
СТСБ също настоява за регламентиране и прилагане ограниченията на времето за полети и дежурства и изискванията за почивка на екипажите, поддържайки следните ключови изисквания:
Полетното време
- Ограничаване максималното полетно време през нощта до 10 часа с максимум 1 час удължаване.
- Допълнителното работно време от 1 час не трябва да се съвместява с намалена почивка, или други предвидени удължавания на работното полетно време.
- Съгласно Директивата за работното време на ЕС, не трябва да се допуска превишаване на 45 часа седмично в 7 последователни дни.
- Ограничаване на общото време за дежурство, включително позиционирането.
Периоди на почивка
- Директивата на ЕС за работното време препоръчва период на почивка от 11 последователни часа на всеки 24 часа.
- Времето за почивка в основната база не трябва да се намалява под 11 часа. Намаляването на почивката у дома е в разрез и с Европейската конвенция за правата на човека и правото на семеен живот.
- Настояваме на искането за най-добри условия на "качество на почивката в полет" за възстановяване на екипажите от умората.
Време за резерв – режим на готовност
- СТСБ настоява за осигуряване на адекватни условия за почивка в периода на резерв и времето за него да се разглежда със статут на полетно работно време.
- Повикване от резерв с възлагане на задание да бъде последвано от период на почивка от 12 часа.
- Полетното работно време да се зачита от часа на явяването. При налична часова разлика да се уведомява екипажа минимум 12 часа по-рано.
Основна база
- СТСБ настоява изрично да бъдат регламентирани случаите на промяна на основната база за почивка и дефиницията за основна база да бъде правно обвързана.
Работно време с прекъсване
- Понятието Работно време с прекъсване е пропуснато и трябва да се възстанови.
- Да се внесе яснота в понятието за единична почивка и прекъсването винаги да е предварително планирано най-късно след първия полетен сектор.