Тричленен състав на Охридския основен съд призна за виновни обвиняемите по делото за потъването на кораба "Илинден" и наложи на капитана Сотир Филевски и на инспектора от "Лойд" Бранко Баич ефективни присъди от по 1 година затвор.
На Филевски ще му бъде приспаднато времето, прекарано в предварителния и под домашен арест. Двамата осъдени ще поделят солидарно съдебните разходи, информира БНР.
Според повдигнатите обвинения и действащото тук законодателство бяха наложени минималните присъди от една година, които са изискуеми по закона. Максималните биха били до пет години ефективно лишаване от свобода. Подробно устно съдия Милка Танеска аргументира единодушното решение на съда. След като излязат в края на месеца писмените мотиви към произнесените днес присъди, страните ще обявят решението си дали и коя от тях ще обжалва или би обжалвала изобщо тези присъди. Това ще стане на втора съдебна инстанция пред апелативния съд в Битоля.
Според съда Баич и Филевски са подходили лекомислено - инспекторът, като давал сертификат за техническа годност, а капитанът - като качил над 50 души на борда. Сотир Филевски бе признат за виновен, че не се е придържал към наредбата за корабоплаване, а Бранко Баич, че не е издал документ, забраняващ на "Илинден" да се качват повече от 35 души, информира Дарик радио.
Единствените думи на Сотир Филевски бяха, че отново не се признава за виновен. Всички останали въпроси той насочи към адвокатите си.
БГНЕС припомня, че на 5 септември 2009 година македонското корабче "Илинден" потъна за минути на 200 метра от брега заедно с над 50 български туристи, тръгнали към манастира "Свети Наум". Загинаха Кула Маджарова, Нонко Маджаров, Славка Иванова, Лушка Стоянова, Мария Димитрова, Гана Георгиева, Георги Метанов, Тодор Стаменов - всички те от село Антон. Загинаха и четирима души от Пирдоп - Гана Лукова, Мария Георгиева, Лула Балабанова, Павел Павлов. След жертвите бяха и Зорка Георова от с. Мирково, Невена Панчева от Златица и Динка Гущанова от Рибарица.
Скъсано стоманено въже е причинило потъването на кораба в Охридското езеро. Това е заключението на експертите от Инженерния факултет в Скопие. Въжето от лявата част на кораба се е скъсало по време на плаването, което довело до обръщане на дясно и паника сред пътниците. Минаването на 12 пътници от дясната страна ускорило потъването, се казва още в заключението. Засега за граждански искове срещу подсъдимите не се говори. Адвокатите на българските семейства обмислят те да са предмет на друго дело, което да започне по-късно.