Повторното пускане на тока ще бъде безплатно за потребителите. Освен това електроенергийните доставчици ще бъдат задължени да ни възстановят захранването до 8 часа, след като сме си платили сметката. Това предвиждат промените в Закона за енергетиката, предаде bTV.
Текстовете представи зам.-председателя на парламентарната комисия по енергетика Явор Куюмджиев в рамките на провелия се днес дебат за защита на потребителите от монополите. Темата на дискусията беше: "Промени в нормативната база и защита на потребителите от злоупотреба на естествените монополи при предоставяне на комунални услуги".
Защита на потребителя
Законопроектът предвижда още задължение на доставчика да уведомява клиентите си, че им предстои спиране на тока. Според Куюмджиев това може да стане чрез SMS, чрез потвърждение за получен факс и с препоръчано писмо.
Съгласно измененията домакинствата ще могат да потърсят правата си при некачествено снабдяване с топло- или електроенергия за 3 години назад. Те ще бъдат освобождавани от задължения, в случай, че бъде установено занижаване на качеството на услугата в период от над 10 дни и вината за това е на разпределителното дружество. В такива случаи доставчиците ще покриват сумите за нанесените на абонатите вреди от лошата услуга.
Хората, които смятат, че сметката им за ток или парно е необичайно висока, ще имат законовото право да я оспорят. То ще важи при условие, че фактурата е на стойност с най-малко 30% по-висока от издадената за същия месец на предходната година. Потребителят няма да плаща съответната сметка, докато тече нейното оспорване. Задълженията по нея ще се покриват, след като бъде решено дали тя е надписана, или не.
Доставчиците, които предоставят услуга в нарушение на условията за непрекъснатост и качество, ще понесат имуществена санкция в трикратен размер.
Ответни коментари
Срокът от 3 години за обжалване на некачествена топло- или електроенергийна услуга е твърде дълъг, смятат от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Това означава, че трябва да се пази цялата документация за снабдяването, отнасяща се за този интервал, коментира по време на дискусията Славчо Смилков, представител на енергийния регулатор, цитиран от БТА.
Според него обжалването трябва да става за не повече от 3 месеца назад.
Присъствалите на срещата потребителски организации изразиха подкрепа относно новите текстове. Те обаче настояха срокът за повторното пускане на ток да бъде не 8, а 4 часа след покриване на просрочената фактура.
Искането им беше подкрепено от Славчо Смилков. "Осем часа е много време, четири часа е нормалният срок, дори за София, за да може да се свърши перфектно", посочи той.
От Федерацията на потребителите в България предложиха бърза актуализация и на Закона за защита на потребителите и се обявиха за подобна дискусия и в сферата на топлофикационните услуги. В отговор Явор Куюмджиев пое ангажимента за провеждането на такава.