44% от домакинствата в София разполагат с две коли. Това сочи проучване по проект InnoAir, в който партньор е Националното сдружение на общините в България.
Допитването е проведено в столицата между хора на възраст над 16 г. през февруари. Извадката обхваща 455 респонденти от специфичните групи на велосипедистите, хората, които се придвижват с личен автомобил, и жителите на новозастроени южни квартали на София. 46 на сто от домакинствата имат по една кола, а 10% повече от две.
Хората, които се придвижват ежедневно с личен автомобил, са предимно мъже (56%) в активна възраст, които ползват автомобил основно за ходене на работа, както и за пазаруване, развлечение и др. При жените, които се придвижват с лична кола, важен фактор освен стигане до работното място е необходимостта да се закара дете до училище, детска градина или извънкласна дейност. 36% посочват това като причина да използват всеки ден автомобила си, пише в. "Монитор".
Шофьорите си дават сметка, че постепенно трябва да преминем към по-устойчива градска мобилност по примера на много европейски столици. Въпреки това не са особено склонни да приемат нови рестрикции или повишени цени за услуги, ако нямат алтернатива, сочат данните от проучването. Те са недоволни от бавните темпове на развитие и особено от неспазването на правилата и наредбите сега, което ги кара да се съмняват в резултатите от предвидените иновативни мерки.
Един от изводите на проекта InnoAir е, че за да бъдат убедени хората, които ежедневно карат колите си, да преминат към друг вид транспорт, няма да са достатъчни палиативни мерки или малки нововъведения, без да се решат сега съществуващи трудности с разписанията, маршрутите, цената и хигиената в градския транспорт, безапелационно спазване на правилата, понасяне на цената от всички, включително и от самата местна власт, и от администрацията, се посочва още в проучването.
Докато хората, които ползват личните си автомобили, обясняват избора си с местоживеене, в краен квартал с ограничен градски транспорт и големи разстояния, липса на алтернатива и бързина на придвижването, то придвижващите се с велосипед посочват като основна мотивация удоволствието, което им доставя карането на колело.