Все повече предприятия у нас имат достъп до интернет, показват данните от проучването на Националния статистически институт (НСИ) за използването на информационно-комуникационни технологии (ИКТ) и онлайн търговия в предприятията.
Изследването се провежда у нас за девети пореден път. То обхваща всички държави-членки на Европейския съюз (ЕС), като се прави по обща методология, за да бъдат резултатите съпоставими. Наблюдават се предприятия от нефинансовия сектор с повече от 10 заети лица.
Запазва се тенденцията на растеж на дела на предприятията, които имат достъп до интернет. Към януари 2012 г. този дял е достигнал 87,4%, като се е увеличил с 0,5% на годишна база. Значително се подобряват видът и скоростта на използваната връзка – 76,% от предприятията използват фиксирана широколентова връзка, което е със 7,7 процентни пункта повече в сравнение с 2011 г. Почти половината предприятия (48.8%) поддържат своя уебстраница или уебсайт, за да подобрят своята бизнес среда.
ИКТ са най-широко използвани в големите компании с над 250 заети лица, 98,3% от които имат достъп до интернет. В в малките предприятия (10 - 49 заети лица) този относителен дял е 85,7%.
През 2012 г. всеки четвърти зает (26,7%) използва компютър поне веднъж седмично за изпълнение на своите служебни задължения, а за 22,5% от заетите лица е осигурен достъп до интернет, като в сравнение с предходната година се наблюдава увеличение съответно с 0,9 и 1,1 процентни пункта. При малките предприятия (с 10 - 49 заети лица) се наблюдава най-висок относителен дял на заетите лица, използващи компютри (28,7%). При големите предприятия пък (тези с 250 и повече заети лица) най-висок е делът на заетите, използващи интернет – 24,8%.
Обмен на информация и услуги с публичната администрация по електронен път
В рамките на 2012 г. се наблюдава разширяване на възможностите за достъп до електронни административни услуги и на предлагането на по-широк спектър от онлайн услуги и административни процедури, които улесняват гражданите и бизнеса, ускоряват изтеглянето и изпращането на формуляри и внедряват нови практики на канализиране на информационните потоци.
С увеличаване на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация се засилва и интересът към тяхното приложение в бизнес средите. От предприятията, използващи интернет, 82,7% са получили информация от органите на публичната администрация, или с 3,2 процентни пункта повече в сравнение с предходната година. Повишава се и делът на предприятията, използващи възможността за изтегляне на формуляри (данъчни, счетоводни, статистически и др.) по електронен път, като за последната година 88,8% от тях са се възползвали от тази услуга.
По-значително е нараснал и интересът към самото изпращане или онлайн попълване на формулярите, като е регистрирано увеличение от 11,3 процентни пункта. Все още е малък делът на предприятията, които използват интернет за получаване на достъп до тръжни документи или спецификации в рамките на публичната електронна тръжна система. Въпреки че има увеличение от 1,3 процентни пункта спрямо предходната година, едва 10,2% от предприятията са ползвали такива услуги.
От възможностите за автоматизиран обмен на информация и услуги се възползват почти всички големи предприятия (с 250 и повече заети лица). 97% от тях са изпращали попълнени формуляри, 96,3% са получавали (изтегляли) формуляри и 93,8% са получили информация по интернет.
Електронна търговия
Използването на интернет с цел извършване на електронна търговия от бизнеса оказва влияние едновременно в няколко насоки. Преди всичко, обясняват социолозите, се намаляват разходите на фирмите чрез оптимизиране на персонала. Освен това значително се разширява обхватът на клиенти и доставчици до всяка точка на света, увеличават се приходите от продажбите и се разгръща интензивна маркетингова комуникационна стратегия, което своевременно довежда до повишаване на конкурентоспособността и развитие на все по-глобализиращия се пазар.
Данните от проведеното изследване показват, че онлайн продажбите на предприятията увеличават своя дял и все повече от тях използват интернет, за да подобрят своя бизнес и да улеснят клиентите и доставчиците си. Продажбите по интернет са се увеличили с 1,1 процентни пункта спрямо предходната година, като 7,8% от предприятията са получили поръчки онлайн. Стойността на осъществените продажби по мрежата е 4 205 млн. лева.
Същевременно се наблюдава спад от 4,4 процентни пункта в относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн за същия период, като 7,3% от предприятията са закупили стоки или услуги онлайн и общата стойност на направените покупки е в размер на 1 892 млн. лева.
Разходи и инвестиции за ИКТ в предприятията
Изследването на разходите и инвестициите в ИКТ се провежда веднъж на две години, паралелно с изследването за използване на ИКТ в предприятията. Наблюдаваният период е предходната (2011 г.) година.
С нарасналото използване на информационни технологии в предприятията съществено се увеличават разходите и инвестициите за тяхното закупуване и поддръжка. През 2011 г. предприятията с над 10 заети са направили разходи, свързани с ИКТ, като те са в размер на 2 576 млн. лева. С най-висок относителен дял (50,7%) са разходите за закупуване на ИТ услуги, в които се включват консултантски услуги, телекомуникационни услуги и други ИТ услуги (инсталиране на ремонт и поддръжка на компютри, периферни устройства и телекомуникационно оборудване).
На следващо място по направени разходи от предприятията (33.3%) са разходите за закупуване на ИТ стоки (компютри и периферни устройства) и телекомуникационни стоки (оборудване) в размер на 857 млн. лв. В тях влизат ИТ стоките и комуникационните стоки.
Делът на разходите, направени за лицензиран софтуер, софуерни пакети или за специализиран софтуер, направен по поръчка, представлява 11,3% от общите разходи за ИКТ.