"Промяната или актуалиацията на българския държавен стандарт на храните няма да доведе до резултати. Ако искаме да имаме качествена продукция, необходимо е съответният бранш да се събере и да изготви свои единни стандарти, а не държавата да ги спуска". Това заяви специално за Econ.bg Асен Ненов от Асоциацията на активните потребители по време на форума за добри практики в търговията на дребно MySuccess in Retail. Econ.bg е медиен партньор на събитието.
Припомняме ви, че през последния месец земеделският министър Мирослав Найденов заяви, че се подготвят единни стандарти за производството на сирене и хляб.
Основните оплаквания на клиентите в Асоциацията са свързани с храните. Жалбите не са към конкретни вериги, а от предплаганите продукти.
В потребителската "черна класация" попадат още мобилните оператори, които правят всякакви хватки, особено при преносимостта на номерата.
Много често мобилните оператори прилагат скрити хватки в договорите с клиентите. Потребителите няма как да разберат за тях на гишето, подписват договора и впоследствие разбират, че за ощетени, дава за пример Асен Ненов.
На трето място потребителите се оплакват от банките с лихвените проценти.
"20 години след началото на прехода, потребителите продължават да мислят, че всички продукти са тествани по различни стандарти. За този период все още е ниска потребителска култура на сънародниците ни. Все още е ниско и доверието в търговците, смята Ненов.
Според изследване на Европейската комисия от преди месец и половина, 26% от потребителите в ЕС са убедени, че търговецът уважава техните потребителски права.
17.8% от българските търговци правят тестове за безопасността на продуктите, които купуват. В Европа този процент надвишава 30%.
"Най-важното, което потребителите трябва да знаят, е, че трябва много, ама много да четат за потребителските си права. Защото никоя държавна институция не може да им ги защити по-добре от самите тях", обобщи Ненов.