Да се промени политиката на Агенция "Пътна инфраструктура" и вместо винетки, водачите да плащат пътен данък за реално изминатите километри. Това предложи в интервю за Дарик радио Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи.
Винетната система по пътищата далеч не е най-доброто, което може да сполети шофьорите, коментира експертът. Той обясни, че превозвачите срещат трудности с покупката на винетка за камиони. „Когато нямаш винетка, глобяват те с 1500 лева и никой не те пита, че не си могъл да си купиш. И след това няма винетки, не можеш да си купиш, спират те, „Сега какво правим?", „Ами дай ми 200 лева, иначе актът е 1500 лева". Въобще стимулираме сивата икономика отвсякъде", коментира Лалов.
В края на месеца изтича срокът на годишните винетки за 2012 г., но от АПИ обещаха да няма опашки по дистрибуторските пунктове. Превозвачите се оплакаха, че трудно може с камион да се влезе в населено място, за да си купи шофьорът винетен стикдер.
Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров обясни, че освен в пощенските клонове и офисите на пътната агенция в страната, винетки могат да се купят и в почти всички бензиностанции.
Правителството вчера прие Наредба за въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива 2010/40/ЕС за рамката за внедряване на интелигентните транспортни системи (ИТС) в областта на автомобилния транспорт и за интерфейси с останалите видове транспорт. Документът представлява първа стъпка към преминаването от винетка към пътна такса.
Сред примерите за прилагане на ИТС в автомобилния транспорт са системите за управление, наблюдение и контрол на движението в градовете и по автомагистралите, системите за безопасност на превозните средства, електронните системи за събиране на пътни такси за изминато разстояние (тол такси), сателитните системи за навигация по пътищата, единният европейски телефон за спешни и аварийни обаждания (телефон 112) и др.
Внедряването на ИТС приложения и услуги ще осигури цялостно подобряване на ефективността и безопасността на пътния транспорт, както и минимализиране на негативното влияние на транспорта върху околната среда, обясняват от пресцентъра на МС.
Въвеждането на система за електронно таксуване, с която е напълно възможно да бъде за изминато разстояние по пътищата и трябва да замени сегашните винетни стикери за период от време, ще може да се осъществи до 2016 г. Това става ясно миналата седмица от писмена кореспонденция на министрите на регионалното развитие Лиляна Павлова и на транспорта Ивайло Московски в отговор на зададени към тях въпроси по темата от синия депутат Михаил Михайлов, както и от документацията към обявения конкурс за избор на консултант за промяна в настоящия модел на заплащане.