През ноември започва полагането на тръбите в морска част от газопровода „Южен поток“, съобщиха от проектната компания „Южен поток транспорт“. В момента руската страна изгражда на началната точка на газопровода най-голямата компресорна станция в света, за да може чрез нея да започне прекарването на природен газ по дългата над 2000 километра тръба. Очаква се през следващата година започне и полагането на тръбата в българските териориални води.
Капиталовите разходи за изграждането на газопровода „Северен поток“ бяха 2 млрд. евро. За „Южен поток се очаква да бъдат около пет пъти повече или 10 млрд. евро, обясни Майкъл Сасе, директор комуникации в германската компания “Винтерсхал“. Причината за по-високите разходи в случая е по-голямата дълбочина, на която се полагат тръбите. При изграждането на Северен поток най-голямата дълбочина за полагане е била 210 метра. Полагането на тръбите на „Южен поток“ обаче ще става на дълбочина, достигаща 2200 метра, което изисква по-специално качество на тръбите и издръжливост, обясни Сасе.
Именно заради това средната дебелина на тръбите за „Южен поток“ е около 39 мм, докато при северния му събрат има участъци с по-малка дебелина. От компанията „Южен поток Транспорт“ вече избраха няколко европейски и руски доставчици на тръбите. Първите доставки от тях вече бяха направени на пристанищата в Бургас и Варна. В началото на септември и тръбополагащата баржа „Кастро сей“ пристигна в бургаския порт.
Цената на природния газ, доставян чрез „Северен поток“ за Германия, остава по-ниска от тази на норвежкия газ, който пристига в държавата, обясниха още от Винтерсхал. До момента от руската „Газпром“ многократно са заявявали, че доставките на синьо гориво по „Южен поток“ няма да бъдат по-скъпи от тези по сега съществуващата тръба. Огромна полза за България от осъществяването на проекта ще бъде, че страната ни ще има два маршрута за доставки на руски природен газ и няма да сме зависими от транзита през Украйна.
От "Газпром" вече обещаха да инвестират 100 млн. евро в "Южен поток".