Под председателството на заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски на 9-10 декември се проведе заседание на Комитета за наблюдение по Оперативна програма „Транспорт".
Взето беше решение 60 млн. евро да бъдат прехвърлени между две приоритетни оси (от ос 2 към ос 1). С тези промени „Метрополитен" ЕАД става допустим бенефициент и по този начин ще бъде финансирано доизграждането на софийското метро (от "Обеля до Надежда" и от "Младост 1 до Цариградско шосе").
Предвижда се в новия проект на метрото да бъде включено и закупуването на нов подвижен състав, съобщиха от МТИТС.
По време на форума бяха обсъдени въпроси за развитието на оперативната програма. Предложено беше Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура" да бъде бенефициент по Приоритетна ос 3 „Одобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари". Проектът, който бе предложен от тях е т.нар. „Супер Бургас" (Зона за обществен достъп на пристанище Бургас). Целта му е обединяване на три вида транспорт - железопътен, автомобилен и воден. Проектът ще бъде изграден на две фази, като се предвижда през този програмен период да бъде реализирана първата. Нейният индикативен бюджет е 30 млн. евро и ще обхване района на пристанище Бургас-Изток между 1-во и 4-то корабни места. Предвижда се там да бъде изградена Международна морска гара (круизен терминал), паркинги и зелени площи, а съществуващата инфраструктура да бъде рехабилитирана, така че портът да бъде отворен за посетителите на града.
Обсъжда се възможността Министерството на регионалното развитие и благоустройството да бъде включено като бенефициент по Приоритетна ос 5 „Техническа помощ". Това се налага поради функциите му на звено по координация и комуникация между Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Агенция „Пътна инфраструктура".
"Работим за наваксване на големите закъснения по ОП „Транспорт", но не винаги нещата се развиват с темповете, които искаме. Надявам се след тези промени в оперативната програма да можем да отчитаме по-добри резултати", заяви заместник-министър Ивайло Московски.
Представителите на бенефициентите презентираха изпълнението на проектите. Първият етап от изграждането на софийското метро (пътен възел Надежда - бул. Черни връх) е достигнал почти 47% физическо изпълнение. Лот 1 на втория етап (Обеля - пътен възел Надежда) е на 47% готов, а лот 2 (Младост 1 - Цариградско шосе) е на 46%. Работи се и по всички лотове на АМ „Тракия", като физическото изпълнение е: на лот 2 (Стара Загора - Нова Загора) - 14%, на лот 3 (Нова Загора - Ямбол) - 5%, а на лот 4 (Ямбол - Карнобат) - над 1%. Национална компания „Железопътна инфраструктура" отчете 36% изпълнение по жп проекта Свиленград - турска/гръцка граница.
Заместник-министър Ивайло Московски съобщи, че в Управляващия орган е постъпило искане и от БДЖ да бъде включено като бенефициент по ОП „Транспорт". Предстои това да бъде обсъдено и да бъдат проучени възможностите, допълни заместник-министърът.
В заседанието на Комитета за наблюдение взеха участие представители на Европейската комисия, на изпълнителната и местната власт, както и неправителствени организации и синдикати.