Няма постъпили запитвания за "БДЖ-Товарни превози" от страна на руски железници няма. Това обяви в интервю за програма "Хоризонт" изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол Емил Караниколов. Той добави, че е имало запитване от австрийски и испански инвеститори и и един италиански. Същевременно нямало проявен интерес от страна на турските и руските железници.
"Надяваме се, че през септември процедурата ще бъде приключила с обявяване на инвеститора", обяви още шефът на АПСК. Припомняме ви, че в края на февруари председателят на УС на БДЖ Владимир Владимиров обяви, че се очаква до началото на месец март излязат оценката, правният анализ и информационният меморандум, с който да се даде старт на процедурата. До края на първото шестмесечие на годината би трябвало да вече да е осъществена приватизацията, допълни той.
В средата на миналия месец пък стана ясно, че дъщерното дружество на БДК има дългове от 104 млн. лв. Огромните задължения, които са записани във финансовия анализ на превозвача, излязоха наяве след среща на синдикатите с ръководството на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК). Те са основно към Национална компания “Железопътна инфраструктура” заради невнесени такси за преминаване по релсите. Друга част са по облигационен заем към ЕБВР и към чуждестранни железопътни администрации.
Преди няколко дни в. "Труд" съобщи, че Руският държавен мастодонт ОАО “Российские железние дороги” (РЖД) иска да купи дъщерното дружество на БДЖ. Според източниците на изданието руснаците вече са декларирали интерес на най-високо правителствено ниво. Точно на заявката от Москва се дължал оптимизмът на ръководството на БДЖ и на транспортния министър Ивайло Московски за сериозни приходи от приватизацията на почти фалиралия жп превозвач.
Другите двама кандидати за железопътния превозвач в южната съседка са румънската “Груп Феровиар Ромън” (собственик на Българска железопътна компания) и френската SNCF. Вторият мощен стратегически инвеститор за БДЖ били турските държавни железници. Въпреки че все още не е либерализирала жп пазара си, Анкара инвестира огромни средства за високоскоростна жп инфраструктура.
На продажбата на "Товарни превози" се възлагат големи надежди от страна на правителството. В началото на тази година по време на посещението на премиера Борисов в Германия стана ясно, че с парите от сделката ще бъдат покрити неразплатените задължения на България за мотрисите "Дезиро".