В периода 1 януари - 31 май 2009 г. продажбите на нови превозни средства у нас са спаднали двойно в сравнение със същия период миналата година. Това сочат данните на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България.
Докато за януари-май 2008 година броят на продадените превозни средства е 25022, то през същия период на настоящата година той е 12432.
Забелязва се спад и при трите категории превозни средства - автомобили; мотоциклети; автобуси и камиони.
От 23259 през 2008 г. продадените автомобили намаляват до 11968 през 2009 г., което е близо 50% спад.
Кризата, предизвикала острия спад на продажбите, причини и разместване на лидерите на пазара, тъй като потребителите се ориентираха към различни по вид и цена автомобили от доскоро предпочитаните от тях.
В периода януари-май 2009 г. най-много продажби е реализирала Toyota (1432 броя), като заема близо 12% пазарен дял. Следват я Volkswagen (1284; 10,7% пазарен дял), Peugeot (1076; 9% пазарен дял), Ford (1040; 8,7% пазарен дял), Citroen (1002; 8,4% пазарен дял).
В миналогодишната класация местата от първо до пето са били подредени така: Opel (12,17% пазарен дял), Toyota (10,08% пазарен дял), Volkswagen (8,69% пазарен дял), Ford (8,3% пазарен дял), Peugeot (7,39% пазарен дял).
Броят на продадените автобуси и камиони е намалял четворно - от 1763 за януари-май 2008 г. на едва 464 през януари-май 2009 г. Показателно е, че продажбите на лидера в тази категория превозни средства - Mercedes, намаляват от 561 през миналата година на 187 през настоящата.
Продадените мотоциклети за разглеждания период през 2008 г. са 254, докато през настоящата година са 199. С най-много продажби и лидер в този сегмент за двата сравнявани периода е Peugeot.
Подробности за продажбите на нови превозни средства ще откриете в прикачения файл.