Продажбите на дребно в САЩ се повишиха изненадващо и през октомври след техният солиден ръст през септември, дължащ се на възстановяването на щатите Тексас и Флорида от опустошителните урагани “Харви“ и “Ирма“, показват данни на Департамента за търговия.
В същото време растежът на потребителската инфлация през октомври отстъпи очаквано от 8-месечния септемврийски връх, дължащ се на резкият скок на цените на бензина, след като ураганът “Харви“ доведе до принудително временно затваряне на голяма част от петролните рафинерии в Тексас в началото на есента, показват данни на Департамента по труда. Растежът на основната потребителска инфлация (изключвайки цените на храни и енергия) обаче се ускори за пръв път от шест месеца насам, което е сякаш знак за зараждащ се инфлационен натиск.
Според Министерството на търговията, продажбите на дребно се увеличиха през октомври с 0,2% на месечна база, докато очакванията на финансовите пазари бяха за задържане на нивото от септември, когато те скочиха с цели 1,9% (възходяща ревизия от предишна оценка за повишение с 1,6%).
Продажбите на дребно, без тези за автомобили, се повишиха през октомври с 0,1% на месечна база при осреднени очаквания за растеж с 0,2% и след техен скок с 1,2% месец по-рано, докато продажбите на автомобили се увеличиха с 0,7 на сто след техен ръст с 4,6% през септември. През октомври продажбите на бензиностанциите се свиха с 1,2%, отразявайки вероятно намаляването на цените на бензина, след техният драматичен ръст през септември в резултат на негативния ефект от ураганите. Продажбите на дребно, без тези за автомобили, бензин и строителни материали, пък се повишиха с 0,3%, оправдавайки по този начин средните прогнози и след тяхно повишение с 0,5% през септември.
Важно е да се отбележи, че именно този показател, известен като “контролирана група“ на продажбите на дребно, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ. Продажбите на дребно са важен индикатор за настройката на потребителите в САЩ, тъй като потребителските разходи формират около 70% от брутния вътрешен продукт на водещата икономика в света, а самите продажби на дребно представляват около една трета от тези разходи.
Днешните данни показват, че настройката на американските потребители остава положителна преди предстоящия ключов сезон на празничните продажби.