Налагането на нови тарифи на вноса от Канада и Мексико може да предизвика значително увеличение на цената от приблизително 1100 долара на един автомобил на американския пазар, както и да причини загубата на близо 50 хил. работни места.
Това съобщи в сряда Асоциацията на производителите на моторни части (МЕМА), позовавайки се на свое изследване върху рисковете от предоговарянето на Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА), предаде БГНЕС.
Директорът на Асоциацията Стив Хандшу дори подчерта, че подобни мерки няма да върнат работните места в САЩ, но могат да имат катастрофални икономически последици за американците. Според данните, при въвеждането на американски тарифи от 20% до 35%, разходите на американския автомобилен пазар ще се увеличат със средно 16-27 млрд. долара.Затова и производителите, които са най-зависими от вноса, ще видят, че разходите им за превозни средства се увеличават средно с 1100 долара на кола.
Проучването също така установява, че производителите и доставчиците няма да оправят въпроса с митата или тарифите, като върнат работните места в САЩ.
„Данъчните и търговски политики, които принуждават хората да наемат нови кадри, няма да проработят”, заяви Хандшу по време на пресконференция на тема „Икономиката на презареждане на значителен брой работни места не е възможна”.
Ксавие Моске, старши сътрудник в Бостънската консултантска група и главен автор на изготвеното от МЕМА проучване, изтъкна още, че секторът на моторните превозни средства зависи от създаването на глобално интегрирана верига за доставки с клонове в Канада, Мексико и САЩ.
„Въвеждането на нови тарифи, мита и отстъпки от НАФТА биха възпрепятствали относително гладкия и икономически ефективен поток от стоки в Северна Америка и по света", предупреди той. По негова оценка ще бъдат необходими близо 9 години, за да се възстановят разходите за изграждане на ново предприятие и затова производителите и доставчиците ще продължат да оперират с вече съществуващите фабрики, вместо да изграждат нови американски съоръжения.
И тъй като производствените разходи са пряко зависими от тарифата на НАФТА и граничния данък, компаниите най-вероятно ще съкратят и обема на продаваните от тях автомобили, което ще окаже въздействие и върху доставчиците, алармира Моске.