За пръв път във Велико Търново градски линии ще се обслужват от чисто нови автобуси, а не от рециклирани. Новите машини предлагат невиждани досега екстри, и то без да се коригира цената на билета. Една от тях ще е устройство, което ще разпръсква парфюми в автобуса. Шофьорите и контрольорите пък са със специални униформи. Рейсовете отговарят на последните екологични норми и притежават сертификат за "Евро 4". Освен климатици и падащи платформи, кабините са съоръжени и с модерни озвучителни уредби и компютърни терминали, където се подава информация за разстоянието до спирките, както и за мястото, на което се намира към момента машината.
Фирма „Алекс ОК" е докарала новите машини. Така, тя вдига доста високо летвата за предстоящите конкурси, на които ще се разпределят местните линии. Първото заседание на комисията е насрочено за този понеделник, а общината вече е приключила продажбата на документи. Разпределението на линиите започва от идния понеделник. Кметството ги отдава за период от цели 10 години. Тъй като най-много точки в процедурата носят новите рейсове, местните превозвачи се надскачат кой какви рейсове да извади.
Шефът на компанията Александър Нанков уточни още, че двата рейса „Ивеко" са модел 2009 г., а всеки от тях струва по 150 000 евро. Подобни машини са поръчани само за превозвачи от София и Бургас. Другите три чисто нови коли са марка „Отокан" и са закупени от дъщерна компания на „Коч холдинг".
Три рециклирани автобуса „Мерцедес", произведени през 2001 година, вече взе и друг голям местен превозвач - „Пътнически превози". Според директора на дружеството Илия Гайдаров возилата са с падащи платформи и с по три места за влизане и излизане. Той разкри, че през последните години поетапно обновява автопарка си предимно с рейсове втора ръка, защото ситуацията не позволява големи инвестиции. С машините той също се впуска в надпреварата за местните градски и междуселищни линии.
С модерни возила настъпват и от „Надежда 90", която е и най-евтината в момента фирма с цена на билетчето от едва 60 стотинки. Нови турски рейсове под наем наскоро пусна и сдружението „Волан", което е друг основен кандидат. Машините са лизинговани с помощта на фирмата „Хеброс бус", която ще се опита да навлезе на местния пазар.
Сравнително нови машини държи и фирмата „Атанасов 90", която се надява на това, че нейните рейсове са с фабричен метан, за което също се дава бонус при оценяването. Няколко еднолични търговци и по-дребни превозвачи също са „в играта", но заради липсата на възможности ще гледат да омилостивят комисията с... возила под наем на принципа „прецакай другарче", разбра в. „Борба".
Софийска и пловдивска фирма се прицелиха в обществения превоз на Велико Търново. Мегапоръчката е особено интригуваща, защото е за рекордно дълъг период. Според отлично информирани източници книжа за процедурата е закупила и фирма „Ивкони". „Хеброс бус" пък стои зад „Волан". Двете дружества обаче са в деликатна ситуация, тъй като няма да могат да вземат максимални точки по някои от критериите. Според утвърдените задължително условия, регистрацията във В. Търново, историята на превозвача и досегашните му отношения с общината са допълнително поощрявани с извънреден рой точки.
Сериозни лобита и неформални контакти бележат дискусиите преди същинското заседание на комисията, предвидено за идния понеделник. Структурата ще бъде ръководена от зам.-кмета Стефка Танева в отсъствието на определения за титуляр неин колега Йордан Грозданов. Членове на комисията вече са започнали совалки сред кандидатите с недвусмислени намерения. Според юристи обаче с така закованите критерии и точки към тях изобщо не може да става дума за машинации, тъй като ще последва обжалване, а общината може да се окаже пак в конфузната ситуация при оценките за Летния театър.
Всички линии са обособени в 12 пакета, в които са включени печеливши и недотам атрактивни маршрути, за да се постигне паритет и да се покрият същевременно всички дестинации, без да се ощетяват пътуващите. Офертите на кандидатите се оценяват по специална точкова система. Най-големи бонуси носят възрастта на автобусите и цената на билетите, липсата на санкции за досегашната дейност, екологичност на превозните средства и др.