През март ще бъде готов прототип на българска зарядна станция за коли, които се движат с ток. Това съобщи вчера за в. „Монитор" Илия Левков, председател на управителния съвет на индустриален клъстер „Електромобили". Тя ще бъде във формата на малка колона и може да се инсталира на паркинги и други публични места. За зарядните станции се създава и оригинална българска интелигентна система - „смарт грид", която дава възможност за мониторинг и контрол на „зелената енергия" от производителя до електромобила. Системата се разработва от членове на „Електромобили", учени от БАН и ЧЕЗ България, съобщиха от клъстъра.
Българските колонки ще работят с променлив ток от мрежата, а за захранването на батериите на колите ще са необходими между 3 и 8 часа в зависимост от капацитета им. В страните с по-развита мрежа има и зарядни станции за постоянен ток. При тях акумулаторът се зарежда за половин час.
За да се изградят достатъчно зарядни станции у нас, е необходимо да има повече коли на ток. Именно икономическата ефективност на тези возила определя тяхното бъдеще. Вместо по 18-20 стотинки за километър, новият електомобил или конверсирана стара кола ще харчат до 5 стотинки за същото разстояние.
В момента всички световни автогиганти имат произведени собствени електромобили и затова от клъстъра очакват и у нас техният брой да се увеличи значително още през тази година. В края на миналата седмица министърът на околната среда и водите Нона Караджова обясни, че данъчни облекчения за екоавтомобили е една от мерките за намаляване трафика на коли, който е сред основните замърсители на въздуха в столицата.
От клъстъра имат идея електромобилите да се паркират безплатно. Дори вече се водят преговори с няколко общини и правителството. Нашите защитници на електромобилите настояват подобно на Англия, Дания, Холандия, държавата да спонсорира хората, които се качват на такива коли. Там се дава финансов стимул в рамките на 5000 евро. Не се плащат данъци, защото не се изхвърлят вредни емисии в атмосферата. Освен това собствениците не дължат пътен налог и такси за прехвърляне. През миналата есен международната компания Full Charger демонстрира в София зарядни колонки от първия тип и до края на тази година възнамерява да инсталира около 4500 от тях на полуострова - в България, Румъния, Турция и Кипър. Според нейни представители колонките ще струват около 4500 евро без ДДС.