Пътни проекти за близо 320 млн. лв. са били спрени от НАПИ

23.10.2008 | 08:41
по статията работи: Петър Чернев
Проектите са финансирани по ОП "Регионално развитие". Половината от търговете са спечелени от "Холдинг "Пътища"
Пътни проекти за близо 320 млн. лв. са били спрени от НАПИ

Всичките 21 търга по Оперативна програма "Регионално развитие" за пътища втори и трети клас на стойност близо 320 млн. лв. са анулирани от Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) и са върнати за провеждане на нови процедури. Това съобщи вчера и.д. директор на агенцията Иван Атанасов. Причината са съществeни пропуски в проведените общeствени поръчки, както и съмнения за някои от фирмите.

Половината от всички търгове са спечелени от фирми от пътния холдинг на Васил Божков на обща стойност 120 млн. лв. Вторият голям печеливш са фирмите на "Трейс груп" на Николай Михайлов с близо 25 млн. лв. Сред останалите победители са "Инфрастрой", в която 51% са на Васил Божков, а останалите държат братя Галеви, Христофорос Аманатидис - Таки, и Феодор Феодоров, както и компанията на съпругата на бившия шеф на пътния фонд Велико Желев, който сега е съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов.

След канселирането на процедурите от бившия пътен шеф Димитър Иванов той е бил заплашен, за да оттегли искането си. Иванов не се е поддал и е предпочел да напусне агенцията. Новият шеф декларира, че НАПИ ще настоява за нови процедури. Атанасов твърди, че те не са продиктувани под ултиматум от Брюксел, а защото вътрешният одит на агенцията установил някои съмнителни факти около фирмите. Компании, спечелили търговете, обаче заявиха, че са получили обяснение за натиск от Еврокомисията, в резултат на който са спрени парите.

Търговете са проведени по бързата процедура още в края на миналата година, когато са сключени и договорите с тях. Тогава начело на пътния фонд беше уличеният по-късно в конфликт на интереси Веселин Георгиев, а заради скандалите около него и негови подчинени Европейската комисия замрази всички средства за пътища. По проектите пътният фонд има право да преведе авансово на фирмите 10% от стойността на поръчките.

Някои от ремонтните дейности по анулираните търгове вече са направени, като най-фрапиращият случай е с 80% ремонтиран път. Източници твърдят, че компании са работили авансово още преди да са сключени договорите, разчитайки на честната дума на предишните шефове на фонда, че след това ще им бъде платено. Това е била обичайна практика в работата на пътния фонд с определени фирми. Според компании от бранша в момента по тази схема фирми на Васил Божков строят магистрала "Марица", без да имат подписани актуализирани анекси към стария договор.

Изпълнителният директор на "Холдинг "Пътища" Орлин Хаджиянков отказа да коментира. Изпълнителният директор на "Пътни строежи" - Велико Търново, Филип Маринов, която е част от компаниите на Божков, заяви, че в момента подготвят трасето за ремонта на пътя Царевец - Свищов, който се финансира по оперативната програма със 788 хил. лв. По думите му същинските работи ще започнат през пролетта. В Плевен, където обектите са спечелени от "Холдинг Пътища", съобщиха, че ремонтът по отсечката до Ловеч все още не е започнал. "Имам договор с НАПИ, но парите бяха спрени от ЕС и не знам дали ще се проведе ремонтът", каза изпълнителният директор на "Пътно строителство" - Добрич, Валентин Зеленченко. Фирмата е спечелила търга за отсечката от Добрич до Генерал Тошево.

На 17 октомври министерството на регионалното развитие съобщи, че се правят някои "корекции" по тази мярка от програмата. Коригираният комплект документи е качен в сайта на ведомството, без да става ясно какви точно са промените. Посочено е само, че измененията в документите са на основание на "постановление на Министерския съвет за определяне на реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативните програми, съфинансирани от ЕС". Въпреки че от НАПИ настояват за нови търгове, в сряда от пресцентъра на регионалното министерство уточниха, че "поради настъпили промени в законодателната база - създаването на НАПИ, управляващият орган коригира пакета документи". Посочено е, че общият финансов ресурс по тази схема е 501 млн. лв. Зам.-министър Искра Михайлова, която е от квотата на ДПС и отговаря за усвояването на средствата, вчера не вдигаше мобилния си телефон, за да каже дали ще има нови търгове по канселираните договори и как ще се разплащат с фирмите за вече свършена работа.

В началото на октомври, в деня на отворените врати министърът на регионалното и развитие и благоустройството Асен Гагаузов и заместничката му Михайлова се похвалиха как са договорили всички средства за пътища по оперативната програма за 7-годишния й период. В сряда се оказа, че те са имали предвид само схемата за общинските пътища, а за конфликтните търгове с републиканските въобще не е ставало въпрос според уточнението на пресцентъра на МРРБ. Според него за общинските пътища е договорен целият финансов ресурс от 125 млн. лв., сключени са 27 договора. На 1 октомври ведомството съобщи за 28 сключени договора по тази схема, като средно всяка община получава по 4-5 млн. лв. Според съобщение на пресцентъра на строителното министерство в сряда, всички 27 договора са в процес на изпълнение. Получени са и първите авансови искания на общините.

Проверка на "Дневник" показа, че в някои общини не са получили никакви плащания и не се работи, а на търговете се е явявал само един кандидат. Във Варна например това е дружеството "Пътища и мостове". То ще ремонтира пътя към с. Каменар и към курорта "Св. св. Константин и Елена" през кв. "Виница", съобщи зам.-кметът по финансите Борислав Борисов. По думите му пътят не е пипан, преди да се избере изпълнителят. В община Аксаково чакат да получат средствата за пътните отсечки Аксаково - Припек - Слънчево и пътния възел с магистрала "Хемус". Според кмета Атанас Стоилов нищо по тези проекти не е предприемано, преди да бъдат известни победителите в търговете. Изпълнител е консорциум ДЗЗД "Пътинженеркомфорт". Стоилов смята, че общините ще срещат проблеми с избора на изпълнители, защото едно от изискванията е да бъдат финансирани едва 20% от стойността на проектите, а останалите 80% да се изплащат, след като дейностите са напълно завършени. Кметът на Ветово също се оплака, че все още нищо не са получили от регионалното министерство, а някои участъци вече са опасни за движение.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 11.11   307 г. – Лициний става римски император. 1572 г. – Датският астроном Тихо Брахе открива свръхнова в съзвездието Касиопея. 1611 г. – Сключен е...