Търгът за лот 1 на автомагистрала "Струма" постави нов рекорд по интерес от страна на строителния бранш като събра 19 оферти. Това стана ясно при отварянето на документацията в пътната агенция в сряда, на което присъстваше и министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
Освен обичайните местни и чужди играчи, в надпреварата за строеж на отсечката от Долна Диканя до Дупница се включиха и непознати за българския пазар компании. Това са голямата германска фирма "Макс Бьогек" в съдружие с българската "Инжстрой", турската STFA, италианските "Сочета Италиана Пер Кондоте Д'Акул" и "Текнис", която си партнира с местната "Ипс". Испанската "Копаса", която има опит с търгове за строителство у нас, е подала оферта заедно с непознатата "Ортис", която също е също испанска, информира Mediapool.bg.
От българските компании "Трейс Груп Холд" кандидатства заедно с СК-13 и хърватската "Конструктор". "Главболгарстрой" подаде оферта заедно с италианската "Импреза" и българската "Пътстрой 92", обединени под името Консорциум "Марица". Сдружение "Автомагистрала Струма 2011" е съставено от българската "Пътинженеринг", "М Монтана" (и двете са на Васил Божков) и австрийската "Порр Техновал". Другата оферта е на сдружение "Пътища Струма 2011", в което участва "Пътностроителна техника" (също на Васил Божков) и испанската "Аксиона".ИСА 2000 кандидатства заедно с португалската "Лена". Самостоятелно в конкурса участват гръцката "Актор", австрийската "Алпине Бау", турската "Доуш иншаат" и испанската "Конструксионес Рубау".
Компаниите наддават за строителството на 17-километровата отсечка от Долна Диканя до Дупница, чиято индикативна стойност е 100 млн. лева без ДДС. Министър Росен Плевнелиев коментира, че очаква договорът за строителство да бъде сключен в началото на август, а изпълнението да стартира най-късно в началото на септември тази година.
Отново се залага на цена за изпълнение от около 3,2 млн. евро на линеен км, коментира Плевнелиев. Той допълни, че пълният финансов анализ показва, че автомагистрала "Струма" ще струва 1, 08 млрд. евро. Направени са оценки на 9 алтернативни трасета.
Тръжната комисия трябва да разгледа и оцени постъпилите предложения за изграждане на 16,78 -километровия участък в 30-дневен срок.
Категорично ще бъде построен тунел от 13 км през Кресненското дефиле, коментира Плевнелиев. Той допълни, че с два месеца изостава графикът за лот 4, който ще свързва Сандански и Кулата. Причина за това е, че е през 2008 г. е променено трасето и то не е съвпадало с оценката за въздействие на околната среда (ОВОС). Министърът уточни, че тръжните процедури за Лот 4 вече са одобрени от Управляващия орган на ОП "Транспорт", информира МРРБ.
През 2008 г. тогавашният председател на АПИ Веселин Георгиев се разхожда по трасето и казва: "Тука това трасе ще го променим заради бензиностанции и парцели". Истината е, че притеснението на куп държавни институции за прозрачността на процедурата по европейските програми беше, че това отклоняване може би не съответства 100 % на ОВОС-а, поясни Плевнелиев, цитиран от Агенция "Фокус".
По тази причина редица експерти са се заели да замерват и да налагат кафявото трасе на оценката с трасето на Веселин Георгиев. В крайна сметка след проверката е било установено, че няма драматичен проблем и вече е възможно началото на процедурите за Лот 4 на магистралата.
В изпълнение на европейските норми и световните стандарти за опазване на околната среда, при реализацията на лот 1 на магистрала "Струма" ще бъде изграден специален надлез за безпрепятствено придвижване на мечките в района. Огражденията на магистралата по протежение на отсечката от Долна Диканя до Дупница ще бъдат съобразени с изискванията за опазване на популацията на зайците в региона, което е европейско достижение в тази област, информира пресцентърът на АПИ.