Само 5% от парите за лобиране в Брюксел идват от новите страни в ЕС

15.12.2017 | 17:15
по статията работи: econ.bg
Сред първите 20 на харчещите най-много са паневропейски търговски асоциации като Европейския съвет по химическа промишленост, който е начело на списъка с 12.1 милиона евро
Само 5% от парите за лобиране в Брюксел идват от новите страни в ЕС
Снимка: под лиценза на creative commons

Рекордните 1.7 милиарда евро са били похарчени за лобиране в европейските институции през 2016 г., като 95% от тях са дошли от страни, присъединили се към блока преди 2004 г. Това показва анализ, направен от "Политико", на данните от регистъра за прозрачност на ЕС.

Всеки, който иска да лобира в евроинституциите, трябва да се впише в регистъра. Това е единственият начин да се получи достъп до висшите служители на Европейската комисия и до сградата на Европейския парламент.

Данните разкриват доминиращата позиция на фирми и неправителствени организации, базирани в страните държави членки, но със силни лобистки операции в Брюксел.

"Ако погледнете връзките в (Европейския) парламент, трябва да кажа, че западните възгледи преобладават там... Те знаят как да лобират, имат ресурси, имат повече опит", коментира Ян Немец. Той създава базирана в Брюксел търговска асоциация, представляваща чешките и словашките транспортни асоциации в отговор на доминацията на лобисти от товарния автомобилен превоз от западните страни в дебата в Брюксел за командированите работници.

Лобистите от Белгия обикновено са начело на списъка и харчат 427 милиона евро. Следват ги базирани в Германия институции, които са похарчили 181 милиона миналата година. На трето и четвърто място са Великобритания със 154 милиона и Франция – 106 милиона евро.

На другия полюс е Полша, която застава зад Австрия, Дания и Португалия по отношение на сумата, изхарчена от лобистите й. Според данните България е похарчила 2.5 милиона евро.

Включвайки Белгия се получава, че 95% от общите разходи за лобизъм идват от старата Европа, но дори и изключвайки я, се получават 93% от стара Европа и 7% от държавите, влезли в съюза през 2004 г. и след това.

"Неизбежно е компаниите и организациите с повече ресурси, повечето от които са от по-старите държави членки, да могат да инвестират повече, търсейки начини да повлияят на политическия процес", коментира Арналдо Абруцини, главен изпълнителен директор на Eurochambers, търговска асоциация, представляваща 20 милиона фирми в 43 страни, които са изхарчили до 1.6 милиона евро през изминалата година за лобиране в Брюксел.

Част от различията може да са резултат от културните разлики между държавите. Някои страни като Великобритания например имат дългогодишни традиции в лобирането, коментира Даниел Фройнд от "Трансперънси Интернешънъл".

Регистърът за прозрачност на ЕС бе създаден преди повече от десетилетие и е управляван съвместно от Европейския парламент и Европейската комисия. Той се използва от фирми, асоциации и неправителствени организации, за да регистрират официално колко харчат за лобиране в евроинституциите, както и да заявят колко хора лобират за тях и върху кои области искат да окажат влияние.

От създаването му броят на лобиращите институции се е увеличил с 35. В момента лобистите могат да получат достъп само до високопоставени служители от Комисията, ако са в регистъра, но това не се отнася до лобистите, които искат да окажат влияние в Европейския парламент или в Съвета.

Сред първите 20 на харчещите най-много са паневропейски търговски асоциации като Европейския съвет по химическа промишленост, който е начело на списъка с 12.1 милиона евро, и BusinessEurope (4.2 милиона евро). Други такива са консултантски фирми като FleishmanHillard (7 милиона евро), Burson Marsteller (4.2 милиона евро) и Interel (5 милиона евро).

"Не е тайна, че представителите на корпоративните интереси в Брюксел имат повече тежест от организациите на гражданското общество, както по отношение на броя, така и по отношение на финансовите ресурси, с които разполагат за лобиране при взимането на решения в ЕС", коментира Вики Кан, активист от неправителствената организация Corporate Europe Observatory.

Данните на "Политико" доказват това. Общо 66% от разходите за лобиране идват или от компании или от правни и консултантски фирми, работещи за тях. Неправителствените организации представляват 19% от общите разходи.

Някои от най-много харчещите са търговски асоциации, представляващи секторите на финансовите услуги, като Асоциацията на финансовите пазари в Европа (4.7 милиона евро), Insurance Europe (7 милиона евро) и Европейската банкова федерация (4.22 милиона евро). Индивидуални фирми като Deutsche Bank, Google, Microsoft и ExxonMobil и Shell също са сред топ 20 на лобистите.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...