Един от всеки три проекта за развиване на селския туризъм, кандидатстващ за субсидия по Програмата за развитие на селските райони, е за купуване на коли. Това съобщиха от Държавен фонд “Земеделие” пред вестник “Труд”. Европомощта за возилата щяла да е до 200 хиляди лева.
“На обработка подлежат около 600 проекта. Около 200 от тях предвиждат купуването на превозно средство”, казват от ведомството. Финансирането с европейски пари се иска от предприемачите с мотив, че ще се ползват за посещение на забележителности и излети в природата.
В края на миналата седмица от Българската асоциация на бенефициентите по европейски програми обявиха, че фонд “Земеделие” отказва да приеме указания на министерство на земеделието, в които не се препоръчва директното субсидиране на покупката на автомобили. От асоциацията са категорични, че ще се финансира купуването на луксозни коли като джипове и дори яхти.
“Има проекти за купуване на високопроходим джип БМВ X5 - M - 3 броя с цел туризъм, закупуване на яхта с 3 каюти с цел туризъм и т.н.”, посочи Ивайло Здравков от асоциацията.
От министерството на земеделието потвърдиха, че в момента максималната субсидия е 100 хиляди евро.
От фонд “Земеделие” отхвърлиха твърденията, че не се съобразяват с предписания на аграрното ведомство и посочиха, че диалогът между двете институции е ежедневен.
Оттам са категорични, че ще бъде въведен лимит на разходите за покупка на превозни средства, като в момента се конкретизира максималната сума между министерството и фонда.
“Всеки кандидат може да избере вида и марката за закупуваното транспортно средство, но финансовата промощ ще е до размера на разумния разход за инвестиция, която може да се извършва за съответната дейност”, посочиха от министерство на земеделието.
В момента се обсъжда таванът на субсидията да бъде закован на 50 000 лв. Одобрението на проектите се бави вече 8 месеца.
От министерството на земеделието отхвърлиха версията, че след като кандидатите вземат пари за нови коли, ще ги препродадат. Те припомниха, че по правилата на европрограмата инвестицията трябва да се поддържа 5 години. В случай че колата бъде продадена преди това, ползвателят на помощта трябва да я върне заедно със законовата лихва.