Снимка: Econ.bg
Сканират вагоните в движение
Австрийска система ще следи за сигурността на влаковете по време на движение. Устройството ще прави "моментна снимка" на състоянието на вагона и ще предоставя информацията на следващата гара. Австрийските федерални железници (ÖВВ-Infrastruktur Betrieb AG) са предоставили безвъзмездно системата на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за срок от една година, заяви в отговор навъпрос на Econ.bg генералният директор на НКЖИ Антон Гинев на среща в Министерството на транспорта. На нея присъстваха министърът на транспорта Петър Мутафчиев и изпълнителният директор на Австрийските федерални железници Арнолд Шифер. НКЖИ ще прецени дали устройствата са ефективни и съответно ще реши дали да ги купи или върне, каза още Гинев. Реализацията на проекта е в резултат на подписан двустранен меморандум през ноември 2008 г. Припомняме ви, че през миналата година генералният директор на НКЖИ Антон Гинев и директорът на Австрийските федерални железници Арнолд Шифер подписаха договор за предоставяне на техническото устройство.
Устройството ще бъде монтирано на жп линията между Зимница и Стралджа. Мястото не е случайно избрано. Двете гари обслужват най-натоварения трафик в България, подчерта още генералният директор на НКЖИ. След 1 година се планира поставянето и на още три устройства за контрол на влаковите състави. Едно от тях ще бъде инсталирано в участъка Калотина - Драгоман. Средствата за него ще бъдат осигурени от държавния бюджет. Другите две съоръжения ще следят за безопасността на движението на влакове в участъка Димитровград - Свиленград. Те ще бъдат финансирани със средства по Програма ИСПА, в рамките на проекта за модернизация на жп линията Пловдив - Свиленград. Стойността на системата възлиза на около 200 000 евро.
В същия участък е поставена и електронна везна за следене на осното натоварване, общото тегло на вагоните и разпределението на товара в тях. Правилното разпределение на товара във вагоните е изключително важно за безопасността на движението, но досега също почти не се контролираше. Вагоните дерайлират в участъци от жп мрежата, където има допълнително съчетание от криви и други фактори, като амортизирани линии и пр., уточниха още на срещата.
Обсъдихме с Австрия развитието на Коридор 10
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев заяви за Econ.bg, че по време на срещата е обсъдено развитието на транспортен коридор Nо 10 (Залцбург - Любляна - Загреб - Белград - Ниш - Скопие - Велес - Солун). "Целта ни е в най-кратки срокове с европейски средства да завършим линията Драгоман - Свиленград, която е част от Коридора", заяви още министърът.
Мутафчиев припомни, че вече е приключил търгът по първия голям проект по ОП "Транспорт" - линията Свиленград - турска граница. В най-скоро време ще бъдат готови апликационните форми и ще бъдат представени пред Европейската комисия. Пълното изказване на транспортния министър може да чуете след статията.
Товарните превози регистрират 40% спад заради кризата
На срещата Петър Мутафчиев още изтъкна, че заради глобалната икономическа криза товарните превози към момента регистрират спад с около 40%. Като причина за спада от транспортното министерство отчитат и влошеното състояние на металургичния комбинат "Кремиковци".
На оперативно заседание на Министерския съвет ще бъдат обсъдени редица мерки за намаляване на негативния ефект от кризата. Обсъждано е закриване на нерентабилни линии за определен период време. Изчислено е, че икономията от тях ще бъде около 6.5 милиона лева.
"Затварянето на линиите е политически въпрос", подчета транспортният министър. Ефектът от затварянето няма да е голям. Действието обаче може да създаде на следващото правителство големи неприятности в бъдеще", прогнозира Мутафчиев.