Макар да се очакваше, че от нова година най-накрая ще зараборти системата "бонус-малус" за автозастраховките, това отново се отлага. Така поне част от лошите шофьори, предивикали катастрофи и хващани многократно с нарушения на пътя, получават още един път отсрочка и няма да платят повече от примерните водачи заз задължителната автополица. "Бонусът" ще е за онези, чиито застраховки изтичат в началото на 2018 г. и съответно ще трябва да ги подновят преди да е заработила новата система. На по-късен етап от годината обаче се очаква тя няистина да заработи и примерните водачи да започнат да плащат по-малко, а нарушителите – повече.
По-разработването на системата "бонус-малус", която ще обхване не само задължителната "Гражданска отговорност", но и доброволната "Автокаско", действа междуведомствена група с участието на експерти от Гаранционния фонд и Комисията за финансов надзор. Те са избрали консултант, който да определи критериите, по които ще се изчисляват цените на полиците. Все още обаче консултантът не е представил критериите за формирането на системата. Но имат срок да го направят до средата на декември, обясни пред БНТ шефът на Гаранциония фонд Борислав Михайлов.
След като консултантите предложат своите критерии за намаление и или увеличение на тарифите по застраховките, междуведомствената група трябва да ги одобри и да ги включи в нова наредба, която да бъде издадена от Министерството на финансите. В този период се предвижда и време за обществено обсъждане. Това на практика означава, че е невъзможно въвеждането на системата "бонус-малус" от Нова година и отново изрядните шофьори няма да бъдат стимулирани.
Според изчисленията на застрахователите, след въвеждането на системата бонус-малус, невнимателните шофьори би трябвало да плащат с до 150% по-високи застраховки, а изрядните с до 20-25 на сто по-ниски от стандартните тарифи. Според КАТ, сред основните критерии трябва да бъде карането с превишена скорост, неспазването на пътни знаци и т.н.