Служебното събиране на информация и документи ще стане задължение на администрациите и ефектът от промяната ще е огромен. Въвеждането на задължение да се прилага комплексно административно облсужване ще доведе до спестяване на разходи на държавата, както и време и средства на гражданите и на представителите на бизнеса. Това заяви вицепремиерът Даниела Бобева, информират о правителствената пресслужба.
„Административно-процесуалният кодекс, който бе приет от Народното събрание, извършва революция в предоставянето на услуги на гражданите и бизнеса", коментира тя.
Гражданите ще подават само едно заявление, с което изискват предоставяне на определена услуга. Всички административни органи, в това число органите на съдебна власт и общините, се задължават да осигурят и обменят необходимата информация и да извършат услугата, изискана в заявлението, като този начин на обслужване става задължителен след 1 януари 2015 г.
Срокът, в който една администрация е длъжна да предостави по служебен път информация, необходима на друга администрация за предоставяне на услуга на гражданин или бизнесмен, е 3 дни. Също така заявлението за комплексна услуга ще може да се подава в най-близкия до гражданина или до представителя на фирмата административен орган.
„Това ще е изключително важно достижение, особено за хората в малките градове и за представителите на малки фирми“, коментира вицепремиерът.
Чрез комплексното административно обслужване се разширява достъпът на гражданите и бизнеса до услуги. Въвежда се възможност заявяването на услугата да става по пощата, по електронен път или на гише, като тези канали могат да се комбинират.
От една страна ефектът за гражданите от отдалечени населени места, които искат да заявят услуга по пощата, е огромен. От друга страна електронните услуги стават много по-привлекателни за гражданите и предприемачите, които имат електронен подпис.
Една от причините сега да не се ползват масово електронните услуги, е че при заявяване на услугата по електронен път с електронен подпис, заявителят трябва да отиде до определен административен орган, за да получи документ на хартия, който в последствие му се изисква от друга администрация. Чрез новите разпоредби се пести време и разходи за такси.
Много съществен момент е и, че организациите, предоставящи обществени услуги, се задължават да предлагат комплексно обслужване. Сега електроразпределителните дружества, ВиК дружествата, мобилните оператори и др. не прилагат правилата за административно обслужване, определят свои срокове, които често не спазват.
С новите разпоредби различните администрации могат да се споразумяват да изграждат общи центрове за предоставяне на услуги. На администрациите се забранява да изискват от гражданите и фирмите информация или документи, които са налични при тях или при друг административен орган. Те са длъжни да си ги осигуряват служебно.
До 1 януари 2015 г. администрациите трябва ускорено да осигурят автоматизиран обмен на данни, за да не се налага да ги обменят на хартиен носител. След този срок администрациите, които нямат междурегистров обмен, трябва да осигурят достъп на служители до регистри, по електронна поща, на хартия за обмен на информация, или да въвеждат по-широко практиката на деклариране на данни в заявлението без да се представят документи. За да се спазва срокът, предстои усилена работа по осигуряване на служебен обмен между регистрите в администрацията.
Бобева уточни също така, че вече са свързани 34 от най-важните регистри на 14 администрации с цел осъществяване на обмен на информация и улесняване създаването и предоставяне на комплексни електронни административни услуги.