До края на месец април ще бъде готова спогодбата за транспортните превози между България и Турция. Това заяви транспортният министър Данаил Папазов пред депутатите от парламентарната комисия за контрол над еврофондовете.
„С турския ми колега, подписахме една рамка, в която се опитахме да променим действащата спогодба от 1977 година. Трябва да се намери съвсем нова платформа, на която да стъпим и да преосмислим всички действия за бъдещото развитие на автомобилния транспорт“, обясни Папазов.
Той добави, че страната ни има две седмици да обмисли предложенията, направени от Анкара.
Едно от исканията на турските превозвачи е да се облекчат процедурите за тях при зареждане с дизел по българските бензиностанции. Очаква се страната ни да се съгласи на подобна отстъпка.
Споразумението ще бъде подложено на обществено обсъждане и след това ще бъде подписано. По думите му има воля и от двете страни за решение на въпроса в дългосрочен период.
„До момента на подписване на споразумението имаме достатъчно споразумения и достатъчен брой разрешителни, които да задоволят превозвачите“, смята министърът.
Според него най-големият проблем си остава бройката разрешителни, които ние ще получим от и за трети страни, информира 3e-news. Министърът уточни, че страната ни настоява този брой да се увеличи с повече от 5 000.
Министърът коментира още, че никоя фирма не иска да инвестира в модернизацията на жп линията София-Варна. По думите му, за да се рехабилитира линията са необходими значителни средства. Въпреки че проектът не е сред приоритетните за реализация по европрограми, си остава стратегически за страната ни.
В момента транспортното министерство подготвя проект за рехабилитация на жп отсечката Варна-Русе. Когато ремонтът на линията завърши, се очаква през нея допълнително да се увеличи товаропотока. Причината е, че при тази ситуация пристанищата в Констанца и Варна ще бъдат на еднакво разстояние от Букурещ, „който е най-големият град на Балканите“, обясни Папазов.
Папазов коментира още, че изграждането на високоскоростен жп път до най-бедния регион Видин се отлага доста сериозно във времето. Очаква се най-рано железницата да получи финансиране за строителството си в следващия програмен период - след 2020 г.