Средната възраст на софийските трамваи е 32 години - най-старите са на 60 години, а най-новите на 9. Това сочат данни от доклад за състоянието на електротранспорта в столицата, цитиран от БТА.
Основната част от тролейбусите са на 22 години, като 11 от 154-те тролейбуса още не са достигнали нормата си за пробег след последния ремонт. В трамвайния транспорт 70 от 304 мотриси още не са
преминали нормата си за пробег след последния основен ремонт.
Почти половината от автобусния транспорт е подменен, отчита столичният автотранспорт. От 617-те съчленени и единични автобуса с възраст повече от 20 години са 109 съчленени "Икарус"-а и 15 единични
автобуса от същата марка. В градския транспорт работят 43 автобуса, конвертирани на газ.
Трамвайният релсов път в столицата е на средна възраст близо 28 години при амортизационен срок 25 години. До достигане на средния амортизационен срок на тролейбусната мрежа остават две години.
В доклада на Съвета на директорите на "Столичен електротранспорт", внесен в комисията по транспортна инфраструктура на общинския съвет, се предлага купуването на мотриси и тролейбуси втора употреба с
цел намаляване на разходите за ремонти дейности и аварийността на подвижния състав. От
дружеството искат и отпускане на пари за ремонт на релсовия път и контактната мрежа.
Очакваните 18 мотриси, които "Трамкар" трябва да модернизира по договор между Столичната община и чешката фирма "Инекон", са крайно недостатъчни за нуждите на електротранспорта в столицата, пише в
доклада.
В момента в столицата трамвайната мрежа е 257 километра. През последните 13 години са били изградени само 5,4 км. 250 км е тролейната мрежа, от 2000 г. досега са изградени едва 3,1 км. Между 1997 и
2007 г. са подменени от един до три процента годишно от трамвайната мрежа.
Според доклада "Столичен електротранспорт" е притеснен от тежкото състояние на "Трамкар", което прави невъзможно извършването на ремонти с необходимите обеми и качество.
Обявената обществена поръчка за доставка на 30 нови тролейбуси в средата на миналата година няма да бъде осъществена, стана известно през тази седмица. Според общинската администрация предлаганата
оферта за производство на съчленени тролейбуси от "МАН", в размер на близо 650 хиляди евро със седемгодишен лизинг за тролейбус, е висока.
Обществената поръчка беше обжалвана пред Върховния административен съд от другата фирма, участник в нея - "Зарели". В края на февруари съдът отхвърли жалбата на фирмата, като в мотивите на
решението беше посочено и това, че става дума за възлагане на обществена поръчка, чието своевременно изпълнение би довело до подобряване на състоянието на столичния градски транспорт.
В четвъртък общинският съвет гласува отпускането на 1 200 000 лева на "Трамкар" за модернизиране на 9 трамвайни мотриси. Още 44 от същия модел са предвидени за модернизация.