Европейската служба за борба с измамите (OLAF), чиято мисия е да защитава финансовите интереси на ЕС и да се бори с измамите, включително тези в европейските институции, е в центъра на предложение за
регламент, който да реформира нейните вътрешни правила. Това включва подобряване на защитата на лицата, които са обект на разследване от страна на OLAF, както и засилване на сътрудничеството на
службата с държавите-членки. Това съобщиха от пресслужбата на Европейския парламент (ЕП).
Докладът на евродепутата Ингеборг Гресле (ЕНП-ЕД, Германия) е по процедурата за съвместно вземане на решение (на първо четене) и беше приет от ЕП с 450 гласа "за", 8 "против" и 11 "въздържали
се".
Защита на лицата, които са обект на разследване от OLAF
Депутатите искат да се увеличи защитата на правата на лицата, които са обект на разследване от страна на OLAF, чрез въвеждане на контрол за законността на разследванията, който да се извършва редовно
от правни експерти на службата. Този контрол трябва да се извършва преди започване и приключване на разследването и преди всяко предаване на информация на компетентните служби на
държавите-членки.
За да се гарантира възможно най-голяма прозрачност на оперативната дейност на OLAF, тя трябва да се опира на правна основа под формата на процедурен правилник за разследванията на OLAF, който да бъде
публикуван в Официалния вестник на Европейския съюз.
Според доклада, за да се осигури достъп до обективна информация на европейските данъкоплатци и да се гарантира свободата на печата, всички органи на ЕС, които участват в разследванията на OLAF,
трябва да зачитат принципа за защита на журналистическите източници.
Сътрудничество с държавите-членки
Докладчикът Ingeborg Gräßle припомни, че някои държави-членки, като Люксембург например, никога не са започвали съдебни процедури вследствие на резултатите от разследване на OLAF. Затова се
установява процедура на консултация между Европейския парламент, Съвета и Комисията с участието на службата, която най-малко веднъж годишно да разглежда връзките и сътрудничеството между OLAF и
държавите-членки, както и връзките и сътрудничеството между службата и европейските институции.
Поради липсата на редовна информация от страна на държавите-членки към OLAF за резултатите от предприетите мерки вследствие на разследвания на службата, докладът препоръчва компетентните органи на
съответните държави-членки да изпращат до OLAF доклад на всеки шест месеца относно постигнатия напредък по започнатите дела.
Мандат на генералния директор на службата
Депутатите предлагат генералният директор на OLAF да се определя от Европейския парламент и Съвета на базата на общо съгласие, въз основа на списък с 6 кандидати, представен от Комисията. Докато
Комисията беше предложила неговият мандат да бъде за 7 години и да не бъде подновяван, докладът предлага мандат от 5 години, който да може да бъде подновяван веднъж.