Столичното метро тръгва към Витоша. "Започваме разработване на идеен проект за трасе от Бизнес парка в жк "Младост" до Симеоновския лифт". Това съобщи пред в."Труд" изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев.
Проектите са два. Първият предвижда трасето да е с дължина до 2,7 км и да има три станции - на Околовръстното шосе, при магазина ИКЕА и на лифта. При втория идеята е подземната железница да стига само до хипермаркета за мебели, а лифтът да се удължи до магазина.
Още не е ясно кой вариант ще бъде избран, защото тепърва ще се правят разчетите колко ще струва и колко пътници ще се обслужват. Вторият вариант ще е само в случай, ако се окаже по-изгодно лифтът да бъде продължен и до ИКЕА да се изгради обща станция - за въжената линия и за влакчетата. Средства за строителство щели да се търсят през следващия програмен период за програми на ЕС 2014-2020. Това стана ясно още от думите на Братоев.
Първи идеята за метро до Витоша лансира още през пролетта президентът Росен Плевнелиев.
Общината планира вторият лъч на метрото да бъде удължен от станция "Джеймс Баучер" до бъдещото продължение на бул. "Тодор Каблешков". Проектирането на отсечката от 1,2 км с една станция вече е в ход. Пътници имало, тъй като в района имало 65 блока, а и гара "Джеймс Баучер" била силно натоварена в сутрешните часове.
Информацията за идейния проект, касаещ стигането на метрото до Витоша, впоследствие беше потвърдена от кмета на София Йорданка Фандъкова в ефира на Дарик радио. Тя добави, че още през тази година ще започне изграждането на частта от подземната железница между бул. „Цариградско шосе” и Летище София. Тя ще има дължина около 5 км. Ще бъдат изградени 4 нови метростанции. Столичният градоначалник изрази надежда, че през следващата година ще започне и строежът на частта от метрото, която ще пътува до Бизнес парка в „Младост IV”. В тази отсечка ще бъдат построени 2 метростанции.
Третият метродиаметър ще бъде изграден през следващия програмен период. В момента се работи по апликационната форма за кандидатстване за европари.
Една от целите на Столичната община е насърчаването на шофьорите да слязат от колите си, обясни столичният градоначалник. Тя добави, че след пускането на втория метродиаметър 100 хил. души повече дневно използват подземната железница. В това число влизали и между 15 и 20 хил. шофьори, които са слезли от колите си.
През миналата седмица е бил пуснат вторият подземен буферен паркинг. Той се намира в квартал „Надежда” на булевард „Ломско шосе” и може да побере до 400 автомобила. До края на месеца ще бъде открит още един паркинг, който ще се намира на бул. „Черни връх”. Това стана ясно от думите на кмета Фандъкова. Тя обясни, че капацитетът на това съоръжение ще бъде 600 автомобила.