Студентите настояват ВУЗ-овете да стимулират нововъведенията

22.04.2009 | 18:59
по статията работи:
В края на месец в Белгия ще бъде обсъден напредъка в Болонския процес
Студентите настояват ВУЗ-овете да стимулират нововъведенията

Снимка: Sxc.hu

На 28 и 29 април в Льовен и Лувен-ла-Ньов, Белгия, ще се срещнат министри от 46 европейски държави, отговарящи за висшето образование. Те ще обсъдят напредъка на процеса от Болоня, набележат нова програма и постигнат единодушие по приоритетите на Европейското пространство за висше образование през идното десетилетие /до 2020 г./. В отговор на заявения огромен интерес от страна на държави извън Европа към реформите, които в момента протичат в европейското пространство за висше образование, за първи път ще се проведе форум, посветен на болонската политика, с участието на 46 държави, включили се в този процес, и 20 държави извън Европа.

Болонският процес започна в 29 държави през 1999 г., за да обхване днес общо 46 - той е красноречив пример за успешно провеждана европейска инициатива. В последния преглед на достиженията на Болонския процес, който ще бъде представен на министрите в Льовен и Лувен-ла-Ньов, се стига до заключение, че е постигнат добър, макар и не навсякъде еднакъв, напредък при провеждането на реформите от Болоня. Последният доклад на Комисията в подкрепа на този процес потвърждава тази положителна оценка и посочва, че е постигнат съществен напредък, включително по отношение на структурните реформи. Сега ударението трябва да падне върху модернизирането на националните политики и постигането на конкретни успехи в прилагането на реформите в европейските висши учебни заведения, съобщи пресцентърът на Европейския съюз.

Основните реформи в контекста на Болонския процес са съсредоточени върху:

  • системата на обучение, включваща три цикъла (бакалавърска, магистърска и докторска степен),
  • осигуряването на качествено висше образование, и
  • признаването на придобитите квалификации и на периодите на обучение.

Заедно тези усилия за реформиране разкриха нови възможности пред университетите и техните студенти. Стартиралият миналата година европейски регистър за осигуряване на качеството на висшето образование, допринася за повишаване на прозрачността на европейското висше образование и за увеличаване на доверието в институциите и програмите в пределите на Европа и в останалата част на света.

Неотдавнашно проучване на Евробарометър сред студенти от висши учебни заведения показва, че студентите желаят да имат по-широк достъп до висше образование и че университетите следва да установят сътрудничество със света на труда и в областта на ученето през целия живот. Например внушителни 97 % от студентите са изразили убеждението си, че е важно те да получават знанията и уменията, от които се нуждаят, за да се реализират успешно на трудовия пазар.

Голямо мнозинство (87 %) от тях също така са били на мнение, че е важно висшите учебни заведения да стимулират нововъведенията и да развиват предприемачески дух у студентите и административния персонал, и че трябва да съществува възможност за осигуряване на работа в частни предприятия като част от програмата за обучение. Повече студенти желаят да учат в чужбина, а мнозинството студенти искат да разполагат с повече информация за качеството на висшите учебни заведения, за да могат информирано да направят своя избор на учебно заведение.

Европейската комисия работи с държавите-членки и сектора на висшето образование в подкрепа на изпълнението на програмата за модернизация на университетите в рамките на Лисабонската стратегия за растеж и заетост. Подкрепата се предоставя по линия на Програмата за учене през целия живот (инициативите по програмата Еразъм), Седмата рамкова програма на ЕС за научни изследвания и Програмата за конкурентоспособност и иновации, а също и по линия на Структурните фондове и на заемите от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).

Комисията подкрепя също така реформите във висшето образование по света, по-конкретно чрез своите външни политики и програми; например предвидена е подкрепа за съседните на ЕС страни по линия на програмата Темпус. Връзките с други партньорски страни се подкрепят чрез поредица от двустранни и многостранни програми за сътрудничество: ЕС-САЩ/Канада, EDULINK, ALFA за Латинска Америка и новата програма Nyerere за Африка. На последно място, съществува и програмата Еразъм Мундус, която предоставя стипендии на студенти от цял свят за обучение в рамките на интегрирани програми (магистърска степен) в различни европейски страни. Новият етап от програмата включва също обучение за получаване на докторска степен. В рамките на подкрепата на Комисията за научноизследователската дейност във висшите учебни заведения е предвидено и сътрудничество с неевропейски учебни заведения по линия на Седмата рамкова програма на ЕС за научни изследвания. Дейностите в рамките на инициативата Мария Кюри предоставят възможности за участие на отделни научни работници в научноизследователски екип в друга страна.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 12.11   680 г. – Започва 6-ият вселенски събор в Константинопол. 1914 г. – Първа световна война: Османската империя обявява война на държавите от Антантата. 1918 г....