Снимка: Sxc.hu
На 28 и 29 април в Льовен и Лувен-ла-Ньов, Белгия, ще се срещнат министри от 46 европейски държави, отговарящи за висшето образование. Те ще обсъдят напредъка на процеса от Болоня, набележат нова програма и постигнат единодушие по приоритетите на Европейското пространство за висше образование през идното десетилетие /до 2020 г./. В отговор на заявения огромен интерес от страна на държави извън Европа към реформите, които в момента протичат в европейското пространство за висше образование, за първи път ще се проведе форум, посветен на болонската политика, с участието на 46 държави, включили се в този процес, и 20 държави извън Европа.
Болонският процес започна в 29 държави през 1999 г., за да обхване днес общо 46 - той е красноречив пример за успешно провеждана европейска инициатива. В последния преглед на достиженията на
Болонския процес, който ще бъде представен на министрите в Льовен и Лувен-ла-Ньов, се стига до заключение, че е постигнат добър, макар и не навсякъде еднакъв, напредък при провеждането на реформите
от Болоня. Последният доклад на Комисията в подкрепа на този процес потвърждава тази положителна оценка и посочва, че е постигнат съществен напредък, включително по отношение на структурните
реформи. Сега ударението трябва да падне върху модернизирането на националните политики и постигането на конкретни успехи в прилагането на реформите в европейските висши учебни заведения, съобщи
пресцентърът на Европейския съюз.
Основните реформи в контекста на Болонския процес са съсредоточени върху:
- системата на обучение, включваща три цикъла (бакалавърска, магистърска и докторска степен),
- осигуряването на качествено висше образование, и
- признаването на придобитите квалификации и на периодите на обучение.
Заедно тези усилия за реформиране разкриха нови възможности пред университетите и техните студенти. Стартиралият миналата година европейски регистър за осигуряване на качеството на висшето образование, допринася за повишаване на прозрачността на европейското висше образование и за увеличаване на доверието в институциите и програмите в пределите на Европа и в останалата част на света.
Неотдавнашно проучване на Евробарометър сред студенти от висши учебни заведения показва, че студентите желаят да имат по-широк достъп до висше образование и че университетите следва да установят сътрудничество със света на труда и в областта на ученето през целия живот. Например внушителни 97 % от студентите са изразили убеждението си, че е важно те да получават знанията и уменията, от които се нуждаят, за да се реализират успешно на трудовия пазар.
Голямо мнозинство (87 %) от тях също така са били на мнение, че е важно висшите учебни заведения да стимулират нововъведенията и да развиват предприемачески дух у студентите и административния персонал, и че трябва да съществува възможност за осигуряване на работа в частни предприятия като част от програмата за обучение. Повече студенти желаят да учат в чужбина, а мнозинството студенти искат да разполагат с повече информация за качеството на висшите учебни заведения, за да могат информирано да направят своя избор на учебно заведение.
Европейската комисия работи с държавите-членки и сектора на висшето образование в подкрепа на изпълнението на програмата за модернизация на университетите в рамките на Лисабонската стратегия за растеж и заетост. Подкрепата се предоставя по линия на Програмата за учене през целия живот (инициативите по програмата Еразъм), Седмата рамкова програма на ЕС за научни изследвания и Програмата за конкурентоспособност и иновации, а също и по линия на Структурните фондове и на заемите от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).
Комисията подкрепя също така реформите във висшето образование по света, по-конкретно чрез своите външни политики и програми; например предвидена е подкрепа за съседните на ЕС страни по линия на програмата Темпус. Връзките с други партньорски страни се подкрепят чрез поредица от двустранни и многостранни програми за сътрудничество: ЕС-САЩ/Канада, EDULINK, ALFA за Латинска Америка и новата програма Nyerere за Африка. На последно място, съществува и програмата Еразъм Мундус, която предоставя стипендии на студенти от цял свят за обучение в рамките на интегрирани програми (магистърска степен) в различни европейски страни. Новият етап от програмата включва също обучение за получаване на докторска степен. В рамките на подкрепата на Комисията за научноизследователската дейност във висшите учебни заведения е предвидено и сътрудничество с неевропейски учебни заведения по линия на Седмата рамкова програма на ЕС за научни изследвания. Дейностите в рамките на инициативата Мария Кюри предоставят възможности за участие на отделни научни работници в научноизследователски екип в друга страна.