Таксите за найлоновите торбички у нас са най-високите във всички европейски страни. В момента с такса от 35 ст. се облагат само най-тънките
найлонови торбички, които са под 15 микрона. С промените в Наредбата за опаковки и отпадъци от опаковки, които се предвижда да бъдат въведени от 1 октомври 2012 г., таксата ще стане 45 ст. през
2013 г., а през 2014 г. – 55 ст.
Промените, които целят с такса да бъдат обложени всички торбички, независимо от тяхната дебелина,са неефетивни, смятат от Българска асоциация "Полимери". От бранша са категорично против
измененията в наредбата, тъй като така ще се насърчат сивият сектор, вносът и спирането на вътрешното производство. "Българските фирми ще се превърнат от производители във вносители на торбички
от Китай", смята Цветанка Тодорова, заместник-председател на асоциацията.
По думите ѝ в сектора са заети около 3500 добре платени българи и след въвеждането на измененията те ще останат без работа. Инвестициите в сектора са за милиони левове и след промяната в наредбата
ще се стигне до фалит на бранша, а фирмите ще загубят вложените инвестиции, смятат от асоциацията.
От там предупредиха, че въвеждането на таксата върху всички торбички ще обремени финансово и българските граждани. "Това означава, че ако отидете до магазина да си купите магданоз за 20 ст., ще
трябва да платите още 35 ст. за торбичката", обясни Любозар Фратев, собственик и управител на фирма за производство на полиетиленови торбички.
Според него трябва да се върви по пътя на кардинално решаване на проблема с околната среда и да се създаде една система за разделно събиране и правилно оползотворяване на природните ресурси.
Подмяната на полиетиленовите торбички с хартиени няма да доведе до опазване на околната среда, тъй като хартията се произвежда от целулоза, а за нея е необходима дървесина, посочи още Фратев.
От Българската асоциация "Полимери" предложиха на екоминистерството да се изчака още известно време, за да се види какъв ще е ефектът от въведената през октомври 2010 г. такса върху най-тънките
полимерни торбички, тъй като от тогава до сега потреблението им е спаднало значително. От индустрията предлагат още да се проведе среща между бизнеса, МОСВ, Министерството на икономиката,
енергетиката и туризма и Министерството на труда и социалната политика, на която да се обсъдят подробно мерките, предлагани от бранша.