С 22% се увеличава броят на потребителите, изпратили жалби в Европейските потребителски центрове (ECC-Net). Това показва годишният доклад на институцията, публикуван от Европейската комисия. През 2008 г. повечето жалби, обработени от европейските потребителски центрове, касаят транспорта (общо 33%, 80% от които са свързани с въздушния транспорт), услугите в областта на отдиха (25%) и хотелиерството и ресторантьорството (13%).
Проблемите засягат и продуктите и услугите (25%), доставките (18%), договорните условия (16%) и нелоялните търговски практики (14%). Над 50 на сто от съобщените проблеми се отнасят до пазаруването по Интернет.
„Именно в период на рецесия потребителите са в най-уязвима позиция спрямо отправяни към тях съмнително евтини оферти и само привидно атрактивни намаления. Когато те стават жертва на измама в друга страна, проблемите се умножават", заяви европейският комисар по въпросите на потребителите Меглена Кунева.
Поставих правата на пътниците на челно място сред моите приоритети и ще направя така, че правата на пътниците да бъдат защитени при всички видове транспорт възможно най-скоро, пък коментира комисарят по въпросите на транспорта Антонио Таяни.
Европейските потребителски центрове са в пряка помощ на потребителите
Европейските потребителски центрове съдействат на потребителите при намирането на извънсъдебни решения на техните проблеми с отделен търговец. През 2008 г. дейността на Европейските потребителски центрове за ориентиране на потребителите към използването на подобни схеми отбеляза ръст с 40%. Европейските потребителски центрове също така анализират въпроси от ключово значение, имащи отношение към потребителите, така че техният опит да може да бъде използван при изработването на нови инициативи в рамките на политиката за защита на потребителите и с оглед гарантиране спазването на съществуващите правила.
През 2008 г. те направиха преглед на всички жалби, свързани с правата на пътниците във въздушния транспорт, на европейския онлайн пазар и организираха кампании, посветени на правата на потребителите, например на енергийния пазар.
Най-важни услуги, които предлагат Европейските потребителски центрове
Услугите, предоставяни на потребителите от ECC-Net, са съсредоточени около проблемите, с които се сблъскват потребителите в отношенията си с търговците, когато пазаруват зад граница , било лично, било чрез дистанционна покупка (основно онлайн):
- ECC-Net предоставя съвети на потребителите относно техните права при пазаруването зад граница. Тя предоставя също така информация както относно общностните, така и във връзка с националните правила, приложими спрямо потребителите;
- Европейският потребителски център, с който контактува потребителят, работи заедно с европейския потребителски център на страната, в която е закупен продуктът или е заплатена услугата;
- ECC-Net най-вече помага на потребителите да достигнат до приятелско споразумение с търговеца;
- Европейските потребителски центрове предоставят съвети с оглед извънсъдебното уреждане на спора на онези потребители, които не са успели да постигнат споразумение с конкретния търговец;
- Потребителите могат да поискат съдействие от европейските потребителски центрове като посетят или позвънят на центъра или като използват за подаването на жалба онлайн формуляра, който е наличен на всички езици на държавите-членки на уебсайтовете на европейските потребителски центрове;
- ECC-Net си сътрудничи с други мрежи, обхващащи територията на ЕС, като например SOLVIT, която разглежда проблеми, произтичащи от неправилното прилагане на правилата на вътрешния пазар от страна на националните компетентни органи, и извънсъдебната мрежа за финансови услуги FIN-NET.
Основни констатации
През 2008 г. повечето жалби, обработени от Европейските потребителски центрове, касаеха следните сектори: транспорт (33%), услуги в сферата на отдиха (25%) и хотелиерство и ресторантьорство (13%). 80% от проблемите в транспортния сектор засягат въздушния транспорт (закъснения, отмяна на полети, проблеми с багажа). Като правило, жалбите основно са свързани с неудовлетворение от продуктите или услугите - 25% (дефекти - 44%, неспазване на изискванията на клиента - 30%, небезопасни продукти - 9%). Вторият най-често срещан проблем касае доставката - 18% (забавяне - 15%, частична доставка - 7%).
Третият най-често срещан проблем се отнася до договорните условия - 16% (разваляне на договора - 60%, неспазен гратисен период - 21%). 47% от жалбите касаят онлайн покупки, а 24% - други дистанционни методи на продажба, като поръчки по пощата (с 15% повече от тези през 2007 г.).