Три моста имат нужда от спешен ремонт*

31.05.2012 | 09:10
по статията работи: Ралица Стоянова
Правителството получи подкрепа от парламента за незабавни ремонти на опасни мостове и виадукти
Три моста имат нужда от спешен ремонт*

От 11-те пътни обекта в лошо експлоатационно състояние най-критични са три моста - два магистрала „Тракия” и един на „Хемус”.Това заяви министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова в Министерски съвет.

През годините носещата способност на мостовете е намаляла вследствие на течовете и химикалите, които се използват при обработка на магистралите, обясни директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров.

Правителството получи недвусмислена подкрепа от парламента за незабавни ремонти на опасни мостове и виадукти, силно засегнати от земетресението и наводненията. В декларация Народното събрание призова Министерския съвет да предприеме незабавно ремонтно-възстановителни дейности на пътните съоръжения - мостове, виадукти, по ред и процедури, предвидени в закона за обществените поръчки и в интерес безопасността на пътници и автомобили, пише БТА.

Опасните съоръжения са най-вече на автомагистралите"Тракия" и "Хемус", отбеляза заместник-председателят на ПГ на ГЕРБ Искра Фидосова, съвносител на документа.

"Никой не може да гарантира дали утре няма да падне някой мост при силно земетресение". Това заяви пред bTV директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров.

Повечето мостове в България са строени през 70-те години, когато са били проектирани да издържат до 6-та степен по скалата на Медведев-Шпонхоер-Карник. При изграждането на мостове днес се изчисляват да издържат до 9-та степен по същата скала, обясни Лазаров.

По думите на Лазар Лазаров още през 2007 година има доклад, в който се казва, че много от съоръженията са в аварийно състояние. Най-опасно е положението при земетресение. "Ако започнем процедурите по ремонтиране на мостовете сега, след година и половина ще имаме нови съоръжения. А парите, които ще се дадат за ремонти, ще са много по-малко от това да се строят нови мостове", заяви шефът на АПИ.

По думите му добре е процедурите да започнат веднага, за да не се губи време и да ни изненада зимата.

"Състоянието на съоръженията, които са по първокласните пътища и се подържат от държавата, е много лошо. Амбицията е всички 11 моста да бъдат ремонтирани, но за 3 се търси по-бързо действие с канене на фирми". Това коментира пък в сутрешния блок на "България он ер" проф. Костадин Топуров, ръководител на катедра по транспортни съоръжения към Университета по архитектура, строителство и геодезия.

Всички мостове, особено големите, трябва да бъдат преоценени и променени според новите изисквания, смята експертът. Издръжливостта на съоръженията зависи от нивото на проектиране, експлоатацията и най-вече от поддръжката. Според Топуров трябва да се създаде система за поддръжка на мостовата инфраструктура у нас. Той допълни, че международен доклад показва, че липсата на поддръжка увеличава в пъти повече разходите за съоръженията.

"За пътните съоръжения отговарят АПИ, общините и железопътна инфраструктура. Държавата има своите институции и е нормално те да се занимават със съоръженията, за които отговарят. Въпросът обаче е ресурсите, с които разполагат съответните институции, да се увеличи", обясни проф. Костадин Топуров. Той допълни, че страната ни много изостава с въвеждането и прилагането на най-новите противоземетръсни теории при мостовете.

В парламента днес ще бъде обсъдена декларация за спешни ремонти на опасните мостове и съоръжения по автомагистралите „Тракия" и "Хемус", информира БНТ. В документа депутатите призовават Министерският съвет да предприеме незабавен ремонт на републиканската пътна мрежа и да изработи многогодишна програма за наблюдение и възстановяване на пътищата. За целта трябва да бъдат предвидени пари както в бюджета за следващата година, така и в 3-годишната фискална рамка.

Вчера правителството отпусна 43 млн. лева за спешен ремонт на 3 моста по магистралите "Тракия" и "Хемус". В критично състояние са още 8 съоръжения, а от ремонт се нуждаят други 60, показва справката на пътната агенция. Общата сума може да достигне до 200 млн. евро.

* Информацията е допълнена в 11.40 часа.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 06.11   1315 г. – Данте Алигиери (на портрета) е осъден на доживотно изгнание от Флоренция, а ако се върне е заплашен от изгаряне на клада. 1521 г. – Фернандо Магелан...