Работата по жп трасето Първомай-Свиленград ще бъде ускорена. Това заяви транспортният министър Николина Ангелкова, която инспектира големите жп инфраструктурни обекти.
По думите й половината от дейностите по проекта вече са завършени. Сред констатираните проблеми по проекта са забавени разрешителни за строителство.
Тя бе категорична, че няма опасност от загуба на средства по Оперативна програма „Транспорт“ до края на 2014 г., но трябва да бъде ускорена работата по проектите, за да приключат до края на 2015 г.
Ангелкова заяви още, че основен приоритет е продължаване на преговорите с кредиторите на БДЖ и получаването на нотификация от Европейската комисия за отпускане на държавна помощ на дружеството.
Тя припомни, че към днешна дата сумата, която железопътната компания дължи на кредитори и банки, е 600 милиона лева. Тя изрази надежда, че ЕК ще даде положителен отговор по нотификацията за държавна помощ за БДЖ.
Министърът инспектира дейностите по най-голямата жп гара Димитровград, включена в обхвата на проекта Първомай – Свиленград. Очаква се работата по пътния надлез в Димитровград да приключи до края на октомври тази година, като целта е да се облекчи трафика в града.
В ход е ремонт на приемното здание и изграждането на пешеходни надлези. Гарата е разделена на два строителни етапа – северен и южен. Работата по първия е достигнала 80% изпълнение и три коловоза са въведени в експлоатация. Очаква се в началото на следващата година гарата да бъде напълно завършена. Обектът е част от позиция 1 Димитровград – Харманли, строителството на която възлиза на над 142 млн. лв. без ДДС. Физическото изпълнение се оценява на около 60%. Между Димитровград и жп гара Нова надежда има изградена и пусната в експлоатация близо 3.5 км жп линия, а до края на годината ще бъдат завършени още 10 км.
По позиция 2 Харманли – Свиленград бе направен оглед на жп мостовете при река Марица, положеният нов железен път и контактна мрежа. Стойността на договора за строителство е над 122 млн. лв. без ДДС, а общото физическо изпълнение е около 45%.
Третата позиция, обхваща изграждането на тягови подстанции в Симеоновград и Свиленград и разширение на съществуващата в Димитровград. Проектът трябва да приключи до края на 2015 г., което го превръща в един от високорисковите за изпълнение по ОП „Транспорт“.