„На този етап цената на хляба остава стабилна. Нямаме информация за увеличение или намаление". Това каза организационният секретар на Браншовата камара на индустриалните хлебопроизводители и сладкари в България Кольо Колев.
По думите му само пазарът може да покаже дали ще има ценови промени. Няма данни нито за поскъпване, нито за поевтиняване. Според Колев поевтиняване на хляба не може да се очаква. Цената на пшеницата миналата година е била подобна на тазгодишната, но в същото време през 2011 г. има увеличение на цената на горивата.
Колев не посочи каква е средната пазарна цена на хляба в момента у нас. „Трудно е да се каже каква е средната цена, дори за масовия хляб „Добруджа", защото на пазара у нас масово се предлага хляб с грамаж от 650, 700 и 830 грама", обясни Колев. На малките разфасовки цената винаги е по-висока. Според него пазарът е най-добрият индикатор за всички възможни решения, които ще се вземат за цената на хляба.
Кольо Колев беше категоричен, че цената на хляба у нас е най-ниската в целия ЕС. „Българският хляб е най-евтината индустриална стока в Европа въобще. Тя е изключително ниска на фона на съпоставими икономики с нашата. Да не говорим с икономики, които имат по-висока принадена стойност. Например в Румъния, която има подобни разходи за зърно, за работна ръка, за енергия, хлябът е между 20 и 40% по-скъп. В Сърбия пък е между 20 и 50% по-скъп. В Гърция цената е от три до четири пъти по-висока от нашата", посочи още организационният секретар на камарата.
През последните 10 години консумацията на хляб у нас намалява годишно с около 1%. Според последните данни на националната статистика един българин яде средно по 97 кг хляб на година. Само до преди 10 години това количество е било 110 кг. Потреблението на хляб намалява поради различни причини. Една от тях например е, че хлябът е заменен с други тестени храни, като пици и спагети.
От Браншовата камара на индустриалните хлебопроизводители и сладкари подкрепят намерението на земеделското министерство и агенцията по храните да бъде забранено връщането на храни от търговската мрежа в преработвателите.