Още не се знае дали от януари или юли, но със сигурност от следващата година "Майкрософт" ще повиши с около 30 на сто цените на продуктите си за България и Румъния. Така ценовите листи за двете
страни ще бъдат хармонизирани с тези в останалите държави от Европейския съюз.
"Досега България ползваше преференциални цени от "Майкрософт", но с влизането в общността те ще се изравнят с европейските, които са с 30% по-високи", обясни мениджърът на българския офис
Теодор Милев. Той допълни, че сегашните цени на продуктите на "Майкрософт" са по-ниски не само от европейските, но и от тези в САЩ, като разликата е близо 25 на сто. Според Милев допълнителни
предимства за българския пазар досега е давало и съотношението долар-евро, както и по-слабият долар.
"Освен "Майкрософт" средно увеличение с 30 на сто от другата година ще предложат още и Adobe и Autodesk", обясни Боян Бойчев, мениджър на BMG, дистрибутор на софтуерни продукти. По
думите му преференциалната политика спрямо България не може да продължи с присъединяването ни към европейския пазар, тъй като останалите държави от Евросъюза ще възразят.
Планираното изравняване на цените с тези в ЕС ще бъде извършено от Европейския център по хармонизация на цените на "Майкрософт" в Дъблин, който продава и софтуера на дистрибуторите на компанията на
континента.
Шефът на българския офис поясни, че това е сложен процес заради многобройните схеми, по които може да се купи операционната система "Уиндоус". "Ако трябва да дам съвет на клиентите, бих казал -
купете си абонаментен договор преди 1 януари 2007 г., за да ползвате през следващите три години сегашните цени", каза Милев. Договорът е тригодишен и крайната сума е разделена на три вноски, по
една за всяка година. Клиентът може да добавя още лицензи, ако се наложи да увеличи броя на компютрите си, но на първоначално договорената цена, както и да получава новите версии на продуктите. От
тази оферта могат да се възползват компании и организации, които имат поне пет потребителя. Според представителя на "Майкрософт" това се е случило и в присъединилите се при предишното
разширяване на съюза десет държави.
Други компании - като Corel и Symantec, ще запазят досегашните си цени и през следващата година, тъй като вече са извършили хармонизацията. От "Oracle България" обясниха, че продават на глобални
цени и няма да се налага да изравняват. "Не сме магазинни търговци, продаваме решения, а не продукти", каза Орлин Дочев от българския офис на Oracle.Той обаче очаква да се вдигнат цените на
консултантските услуги за внедряването на бизнес приложения, каквито компанията разработва. Цената на консултантския труд е близо 3-4 пъти по-висока от цената на лицензите за системи от висок
клас.
От "SAP България" също не планират нови цени за ERP продуктите си, казаха от офиса.
Търговци на компютри коментираха различно поскъпването на софтуера - в зависимост от това дали продават маркова или асемблирана техника. Работещите с изделията на "Хюлет-Пакард", Dell, IBM,
"Фуджицу Сименс компютърс" заявиха, че са спокойни за бизнеса си. "Имаме по-добри цени от пазарните заради договорите с "Майкрософт" за предварително инсталиране не само на "Уиндоус", но и на
офис пакета", каза Огнян Данчев, мениджър за компютърните системи в "Хюлет-Пакард България". Тези договори дават право на производителя да инсталира предварително софтуера върху компютрите си, а
офис пакетът е заключен и работи само върху машини с марката "Хюлет-Пакард". Данчев не очаква промени в цените на софтуера, с който се продават новите маркови компютри, което означава, че ще
се запази цената и на техниката. Прогнозите му за 2007 г. са, че все повече ще се стеснява локалният пазар на асемблирани компютри и дори ще върви към изчезване за сметка на марковите.
Компаниите, които асемблират компютри, инсталират в тях т.нар. ОЕМ (Original Equipment Manufacturer) софтуер. На практика в България от четири години обаче няма нито един асемблатор с такъв статут.
"Майкрософт" иска да продаваме месечно колосални количества, които трябва да се купят предварително", обясниха от "ПроСофт", един от големите асемблатори у нас. Изискването е носителят на ОЕМ
договор да продава годишно около 4 хил. броя лицензи. На него не може да отговори нито една българска компания. Така се оказва, че в западноевропейските страни компаниите спазаряват по-добри
условия за лицензите - заради по-големия пазар. Дори участието на по-големите от тях в търгове на държавната администрация не им позволява да покрият броя на изискваните лицензи.
Причината е, че най-често хардуерът се поръчва без софтуер, а "Майкрософт" го доставя по отделни поръчки.
"Ако "Майкрософт" вдигне цените, всички български фирми ще купуват от европейски дистрибутори, които продават на по-ниски цени, и това ще обезкръви местния пазар", прогнозира шеф на голяма
асемблираща компания. Новите цени ще накарат "Майкрософт" да намери пари за маркетинг, за да компенсира свиването, смятат представители на този бизнес.
ИТ разходи пазар (в млн. долари)
Година | Софтуер | Общо |
2000 | 28 | 191 |
2004 | 49 | 302 |
2009 | 88 | 552 |
Източник: IDC
Българският пазар на информационни технологии нараства средно с около 12.4% и през 2009 г. ще достигне 552 млн. долара, са данните на IDC. През 2004 г. общите приходи от ИТ сектора в страната
възлизат на 307 млн. долара. Прогнозите на анализаторите са, че както в предишни години и сега най-голям принос ще имат продажбите на хардуер - 361 млн. долара. Все повече ще нараства и делът на
софтуерните продукти - 88 млн. долара, а на второ място ще се нареждат приходите от предоставяне на ИТ услуги - 103 млн. долара.
Растежът на ИТ сектора ще се отрази положително върху пазара на работна ръка. И по този показател България ще отбележи по-висок ръст от 5.1% в сравнение с темповете на Югоизточна Европа - 4.9%.
В България ангажираните в областта на софтуера сa 42% от всички заети в ИТ сектора, а до 2009 г. делът им ще нарасне до 48%, докато софтуерът представлява само 16% от общите ИТ разходи. /Дневник.bg