Частен КАТ във всеки квартал. Това е една от антикризисните мерки, които кабинетът днес обсъжда със синдикатите и бизнеса. Целта е част от дейностите при регистрацията на автомобилите да се дадат на частници и така да се подпомогне бизнесът в кризата. От друга страна с тази мярка ще се облекчи част от работата на служителите в КАТ, които сега извършват цялата процедура.
Ако тристранният съвет одобри децентрализирането при регистрацията на возилата, то ще се използва швейцарският и германският модел. При първия частни фирми под контрола на полицията извършват техническите прегледи и правят подготовката на документите. Те дори изработват част от бланките и ламинират талоните на возилата. Така полицията само проверява истинността на документите и следи техническия преглед. А след това издава номерата, като ги вкарва в информационния масив.
В Германия част от видовете номера като транзитните табели или временните регистрации се правят от частни фирми. Това най-вече засяга автомобилите, които напускат страната. При тази процедура в Германия дори не е нужно собственикът на автомобила да го закара в полицията. Регистрацията се извършва само по документи. За сметка на това обаче огромни лицензирани компании като TUV следят техническата изправност на возилата.
У нас дейностите, които могат да се вземат от частни фирми, са подготовката на документи, ламинирането на талоните и поставянето на номерата. Сега КАТ извършва всички тези услуги. Ако обаче се направи и тези дейности се извадят от Пътна полиция, то работа ще има за десетки фирми в страната.
Експерти от бизнес организациите и синдикати смятат, че над 5000 души могат да намерят работа в тази сфера.
"Ако постигнем принципно съгласие за това, то ще започнат разговори с МВР кои дейности не касаят сигурността и могат да се правят от лицензирани компании. Сега например КАТ печата талоните в специална печатница, а след това самите те ги ламинират. Втората процедура обаче не касае сигурността и може да се прави от частници", обясниха експерти. Те смятат, че и подготовката на документите също може да се прави от лицензирани фирми.
Защо е нужно да се кара автомобилът в КАТ, когато веднъж е получил регистрация от него, но е продаден и има само нов собственик. В Германия тази услуга се извършва от частни фирми, които подготвят документите, не разкарват собствениците, защото имат офиси във всеки район на града и подават заявленията им в КАТ. За целта получават част от таксата, но пестят както времето на хората, така и от работата на служителите в Пътна полиция, обясниха още експертите от бизнеса и синдикатите.
Експерти от КАТ обаче смятат, че тази децентрализация е твърде трудна цел. Причината е, че всички дейности в Пътна полиция по регистрацията на автомобилите се извършват в реално време.
Ако в 8 часа в Шумен се регистрира автомобил, то в секунди по-късно информацията вече е в централния масив. Така се засичат крадените коли или пък тези с пренабитите номера, коментираха катаджии. Те смятат, че децентрализацията само ще предизвика хаос в работата им и ще създаде нови предпоставки за корупция.
От Пътна полиция коментираха още, че смяната на табели заради нов собственик, загуба на номера и други са около 40 на сто от автомобилите, които минават всеки ден през КАТ, информира Standartnews.bg.