Производителите на потребителска електроника отбелязват, че част от електрониката може да поскъпне с 10-15% през 2009 г. Причина за това е прекаленото засилване на курса на японската парична
единица йена спрямо долара, заедно с по-силния курс на долара спрямо еврото, което прави компонентите, произвеждани в Азия с много висока цена. В комбинация със силното търсене, това може да доведе
до по-високи цени особено в категориите на LCD и плазмените телевизори или преносимите компютри.
По-силна йена и долар повишават цените на електрониката
Преобладаваща част от компонентите на японските производители на електроника и компютри е произведена в Азия и се търгува в йени, но на световните пазари търговията се осъществява в долари. Фактът,
че йената се е повишила спрямо долара с 12% и доларът спрямо еврото - с 16%, доведе до значително повишаване на цените на компонентите. За технологично-изискващата електроника като камерите например,
които съдържат почти 100% компоненти от Азия, това повишение вероятно ще рефлектира в крайната цена на продукта. Въпреки че в този случай конкуренцията ще намали отчасти завишената цена, се приема,
че цените на част от електрониките ще бъдат увеличени с 10-15%.
Кризата не означава по-ниска продажба на електроника, а точно обратното
Електрониките в развития свят в условия на инвестиции са обект на краткосрочно потребление. Това означава, че кризата ограничава високите инвестиции като покупка на автомобили, но хората са склонни
да закупуват електроники със същия темп. "Когато хората нямат много пари, те се отказват от големи покупки и купуват приятни неща за техния живот, като например електроника", казва Корин Вигрюсова от
производителя на навигационни решения TomTom.
Според лабораторията за разработване на електронни технологии Display Research, общата продажба на телевизори в САЩ през второто тримесечие е увеличена веднъж за периода с 26% и веднъж годишно с 52%
за LCD телевизорите. Ройтерс съобщава, че в западните европейски пазари се очаква подмяна на 170 милиона стари телевизори с LCD или плазмени телевизори през следващите години. „Въпреки че в Германия
през 2009 г. продажбата на електроника по-скоро ще бъде в застой, някои сегменти като тънки телевизори, Blu-ray устройства, и цифрово-рефлексни камери ще растат значително нагоре”, заявява Райнер
Хекер, президент на производителя на телевизори Loewe. Световните пазари вероятно ще се борят срещу липсата на тънки телевизори и персонални компютри, което би било достатъчен стимул за растеж на
цените.
Производителите страдат от намалени печалби, въпреки че спад на продажби не се очаква
Бързото повишаване на йената касае японските компании, които са най-големите износители на електроника и електронни компоненти в света. В края на 3-то тримесечие на 2008 г. Toshiba търпи загуби в
размер на повече от 270 милиона долара, Fujitsu приема 40% намаление на печалбата, и Sony, чиито продажби в чужбина възлизат на до 80% от общия оборот, губи 40 млн. щатски долара като резултат от
засилването на японската йена спрямо долара и печели 77 млн. долара като резултат от засилването на йената спрямо еврото. Въпреки това индустрията е оптимистична за растежа на продажбите.
„Хората искат да се забавляват също и в трудни времена. Ако те трябва да ограничат пътуванията, те ще търсят повече забавления включително игри в домашна обстановка. Следователно те не са изплашени
от спада на продажбите вследствие на кризата“, каза президентът на Sony Хауърд Стрингър.
Източници на информация:
https://uk.reuters.com/article/rbssConsumerGoodsAndRetailNews/idUKLR7658220080827
https://www.cnbc.com/id/27431058
https://www.tvcentrum.sk/?action=show&art=5852
https://www.charlierose.com/shows/2008/10/08/2/a-conversation-with-sir-howard-stringer-chairman-ceo-sony-corporation
Автор: Димитър Манлиев