Таксиметрови шофьори от малките компании протестират днес дрещу пределната възраст за годност на колите, която в момента е 10 години.
Председателят на транспортния синдикат "Авто-94" Димчо Иванов каза в предаването "Преди всички" на БНР, че основното искане на протестиращите е да се повиши възрастта на автомобила, който може да се използва като такси.
Той коментира: "Не може да има дискриминация само на таксиметровия бранш, а всички други превози да нямат ограничение в годините. Статистиката показва, че всяка година по около 2 500 автомолбила отпадат. В момента в България има 20 хиляди таксиметрови коли. Може би след 2-3 години въобще няма да има автомобили, които да извършват превоз".
Протестът е насочен и срещу Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", поради доказана неефикасност. Тя създава мъртвородени наредби. Част от глобите, които събират, отиват за материално стимулиране, коментира още синдикалистът.
От своя страна шефът на ИА "Автомобилна администрация" Валентин Божков обясни, че големите компании няма да се включват в протеста, тъй като те са подновили своя парк. Той добави: "Протестите за нас са неприемливи. Но сме отворени за диалог. Може да се обсъждат и ограниченията за възраст на автомобилите, но трябва да се отчете мнението на потребителите".
Преди около час в Пловдив започна протестното шествие на таксиметровите шофьори. Около 60 коли се включиха в недоволството. Част от тях ще пристигнат в София, за да подкрепят в 11
часа националния протест на таксиметровите водачи, които ще поискат оставката на заместник-министъра на транспорта Камен Кичев и директора на ИА "Автомобилна администрация" и неговите
заместници. Причината е, че при срещата в министерството на транспорта през ноември 2011 година Кичев е обявил пред всички, че не може да се вдигне горната граница за експлоатация на
таксиметровите автомобили, тъй като от това ще пострадат лизинговите къщи, банките и вносителите на коли. Това негово изказване възмущава таксиметровите водачи и те го определят като лобизъм.
Протестът в столицата ще се проведе пред храма "Свети Александър Невски". Организаторите настояват за увеличаване на минималната възраст на автомобилите, въвеждане на минимум за тарифите
и промяна в системата за контрол върху таксиметровите превози.
Преди повече от 10 дни председателят на Националния съюз на таксиметровите превозвачи Румен Крумов отговори, че от организацията няма да подкрепят евентуален протест. Анкети между таксиметровите шофьори недвусмислено потвърждавали факта, че по-голямата част от тях не подкрепят искането за увеличаване на годините на таксиметровите коли. Според Крумов в случая става въпрос и за финансови интереси по отношение на големите предприятия, които са инвестирали най-много. Сред засегнатите били и едноличните шофьори, които взели личен кредит, в който да платят колите си.