Администрацията да обслужва гражданите през целия си работен ден, а не само в предварително обявени приемни часове предлага вицепремиерът Томислав Дончев, се вижда от стенограмата от последното правителствено заседание, публикувана от администрацията на Министерския съвет.
"Все още в много от администрациите съществува така нареченото приемно време за граждани, където услуги се предоставят не в рамките на работното време, а в рамките на половин или един час на ден, което е абсолютно недопустимо. Това означава не администрацията да се съобразява с гражданите, а гражданите с това, кога му е удобно на чиновника", казва вицепремиерът при обсъждането на точката от дневния ред за мерките за намаляване на административната тежест.
Друг проблем, изтъкнат от Дончев, е че администрацията предоставя някои от услугите с две ходения - веднъж да се заяви услугата, а втори път - да се получи съответния документ. Той подчертава, че доста често изготвянето на въпросния документ отнема до 5 минути, но хората трябва да се разкарват по два пъти до съответната служба.
"Ходиш единия ден, правиш заявление за предоставяне на услугата и на следващия ден трябва да отидеш да получиш продукта – документ, удостоверение и т.н. Не повдигам темата в колко от случаите е необходимо изобщо да носиш хартия на удостоверения документ. Там, където все още нещата не са електронизирани, това е факт. Трябва да се провери в колко от случаите е възможно със заявяването да се получава продуктът – това, което искаш. Защото проучванията ни показват, че някои от документите се издават в реално време за минута две, три или пет. Е, защо гражданинът трябва да ходи два пъти – единия ден да го заяви и другия ден да го получи?" пита риторично Дончев.
Той предлага на министрите да спрат да използват термина "административна реформа", защото досега тя е водена от самите администрации без особен ефект върху гражданите. "По-коректно е, според мен, да коментираме хуманизация или очовечаване на административните услуги", казва вицепремиерът.
Според него освен самите министри, с намаляването на административната тежест да бъдат ангажирани и инспекторатите на всички ведомства. Те ще получат примерен въпросник с конкретни прости изисквания, по който ще отмятат дали съответната администрация отговаря на критериите за "човечност" или не.