На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите. Той се празнува вече 40 години и цели да постави фокус върху правата на потребителите и техните взаимоотношения с търговците. По този повод Европейски потребителски център в България споделя шест съвета за онлайн плащанията, които ще ви спестят не само пари, но и много неприятни преживявания.
Защо „купи сега, плати по-късно“ не винаги е добра идея
Все повече онлайн магазини предлагат опцията „купете сега, платете по-късно“. Това е краткосрочно финансиране, което позволява на потребителите да правят покупки. Първо ги получават, а плащането е разсрочено във времето, обикновено без лихва.
Едно от предимствата е, че потребителят може да изпробва продукта, преди да реши дали иска да го запази. Например да провери дали обувките или дрехите му стават, но без да излиза с тях навън. В случай че не е удовлетворен от стоката и реши да я върне, няма да има нужда да чака за възстановяване на сумата, тъй като плащането все още не е извършено. Друго предимство е, че няма специални изисквания за добър кредитен рейтинг и годишни такси като при кредитните карти.
"Купи сега, плати по-късно“ често обаче приема формата на договор за заем, който носи със себе си редица рискове. Съветваме ви, ако това е единственият начин да си позволите определен продукт, да помислите добре – така може да натрупате неволно ненужни дългове, а ако закъснеете с плащането – ще се наложи да платите и лихви.
Не позволявайте на тъмните модели да ви манипулират
Тъмните модели са маркетингови трикове, предназначени да ви манипулират и да ви убедят да си купите даден продукт. Те са под формата на съобщения и надписи от рода на „Само днес 50% отстъпка!“, ,,Намаление 80% за последните три продукта!“ или ,,Купи сега, не изпускай промоцията!“. Някои уебсайтове за онлайн пазаруване използват подобни манипулативни тактики, за да създадат впечатление, че покупката е спешна, поставят потребителите под натиск и се опитват да им внушат, че трябва да вземат стоката веднага, защото иначе ще пропуснат нещо изключително.
Идентифицирането на тъмните модели може да ви помогне да преодолеете първоначалното вълнение от твърде привлекателната оферта и да си спестите ненужни главоболия и разочарования. Практиката показва, че прекалено ,,изгодните“ предложения не винаги се оказват най-качествените.
Нашият съвет е да отделите време и да сравните цената на продукта в алтернативни сайтове преди да вземете решение за покупка.
Защо трябва да заключите двойно мобилния си портфейл
Пандемията от Covid19 ни научи да докосваме възможно най-малко повърхности. В следствие на това безконтактните плащания станаха много актуални и все повече потребители започнаха да използват мобилни портфейли. Това са приложения за смартфон устройства, които ни позволяват да съхраняваме на едно място всички наши дебитни/кредитни карти, както и билети за пътуване и документи.
Бърз, лесен и удобен начин за плащане, който предимно се счита за сигурен и защитен. Данните в мобилните портфейли са криптирани и не могат да бъдат видени от търговеца или други лица. В същото време обаче има риск от хакване на приложението или загубване на смартфона.
Съветваме ви да зададете двуфакторна защита на мобилния си портфейл с допълнителна парола и лицево разпознаване. Така ще бъдете спокойни, че при създала се неприятна ситуация, вашите данни няма да бъдат откраднати.
Скритите супер сили на кредитната карта
Онлайн магазините предлагат различни начини за плащане – чрез банков превод, в брой, мобилно разплащане или с дебитна/кредитна карта. Всеки от тези начини има плюсове и минуси. При плащането по банков път не е необходимо да разкривате банковите си данни на търговеца, но не може да оспорвате направен превод и е трудно да се възстановят средствата, ако сте объркали IBAN-а на търговеца или стоката не пристигне.
Платежни услуги като PayPal например, до голяма степен защитават купувача, но тази услуга може да се ползва само за участващи в системата търговци. Повече по темата за онлайн плащанията може да прочетете тук.
Кредитната карта не само се счита за сигурно средство за плащане, но има и друго предимство – при недоставена поръчка или дори измама, много често може да оспорите платената сума, благодарение на процедурата ,,chargeback“ (оспорване на плащането).
Важно е да знаете, че трябва да можете да докажете, че сте се опитали да изясните ситуацията с търговеца преди да се пристъпи към възстановяване на заплатената сума.
Как сигналите за спад на цените могат да улеснят живота ви
Преди промоционални дни като Черен петък или сезонни разпродажби, някои магазини повишават изкуствено цените на продуктите си, само за да ги намалят отново и да се рекламират, че са направили големи отстъпки. Повече по темата и за какво трябва да внимавате може да прочетете тук.
Нашият съвет: Наблюдавайте и сравнявайте цените на продукта, който желаете да си закупите, през цялата година. Можете също да зададете известия при спад на цената. По този начин ще следите промените в сумата и ще можете да вземете по-информирано решение за покупка.
Бонус съвет – преди всичко проверете търговеца!
Преди да решите как да платите обаче е изключително важно да проверите търговеца и да се уверите, че той съществува. Бъдете внимателни, ако в електронния магазин има всякакви продукти и всички те са намалени и твърде изгодни, за да е истина. Червената лампичка трябва да светне и ако видите само един-единствен продукт на сайта.
Съветът ни е да потърсите отзиви за фирмата в интернет, уверете се, че в сайта има предоставени контакти с продавача и компанията, къде е регистрирана тя, както и информация за вашите права.
Европейски потребителски център България предлага безплатна индивидуална помощ за потребители, които имат проблеми с покупки зад граница в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство.
ЕПЦ България е част от Мрежата на европейски потребителски центрове (ECC-Net), която обхваща 29 центъра във всички държави в ЕС, както и в Исландия и Норвегия, като работим и с Международния потребителски център в Обединеното кралство.
Мрежата помага на гражданите да наложат спазването на своите потребителски права и да се възползват от предимствата на вътрешния пазар в ЕС.
Европейски потребителски център България се съфинансира от Европейската комисия и от българското правителство. Центърът функционира към Комисията за защита на потребителите.