Магазините, в които се продават цигари, да не могат да ги поставят на външните си витрини, предвиждат промени в Закона за тютюна и тютюневите изделия, внесени от председателя на здравната комисия в парламента Лъчезар Иванов от ГЕРБ.
С поправките се въвежда ограничение за рекламиране на тютюневи изделия. Тя ще може да се извършва само на територията на предприятия, където се обработват и произвеждат, и във вътрешността на обектите за търговия, без рекламата да е видима отвън.
С промените още се отменя и възможността за реклама чрез използване на търговска марка, въвежда се и изискване за поставяне на здравни предупредителни надписи и върху рекламата, такива каквито са налице върху опаковката на цигарите.
"По принцип рекламата на цигарите и тютюневите изделия се забранява или по-точно вече с нормативен акт вече се регламентира. България и Германия бяха двете страни, в които нямаше такъв нарочен закон за реклама на тютюн и тютюневи изделия, пряко или косвена, включително и на марка, тъй като това е пак скрита форма на реклама", обясни Лъчезар Иванов. "Виждате, че със забраната за пушене и вдигането частично, ние искаме да дадем знак, че в България се държи на европейското законодателство и това е един синхронизиращ закон", каза той, цитиран от Dariknews.bg.
„Не е работа на законодателството да решава къде да бъдат поставени цигарите. „Могат да бъдат поставени високо или по-ниско, това вече е индивидуално. Законодателят не е указал как и къде да бъдат поставени, въпросът е да не се рекламират", уточни още Иванов.
Имуществена санкция от 3000 до 20 000 лева грози магазините, които нарушат забраната за реклама на тютюневи изделия на външните си витрини или остъклени фасади на обектите. До 100 000 лева пък е имуществената санкция за този, който пристъпи забраната лица, чийто основен предмет на дейност е производството или търговията с тютюн и тютюневи изделия да спонсорират радио и телевизионни предавания или събития или дейности, които се провеждат в няколко държави - членки на Европейския съюз.