Японската космическа агенция JAXA възнамерява да започне през юни преговори с NASA за съвместна разработка на свръхзвуков пътнически самолет от ново поколение, наследник на френско-английския Concorde.
Идеята на JAXA е самолетът да преодолява разстоянието Токио - Лос Анджелис за 3 часа и да започне редовни полети през 2025-а - 10 години след построяването на протопипа.
Япония се опита сама да напредне в трудната технологична област на свръхзвуковото летене чрез два експеримента в австралйската пустиня, последния от които - на 30 март, но резултатите не бяха насърчаващи.
"Занапред международното сътрудничество ще е много важно. САЩ, Русия и Европейският съюз работят върху самостоятелни проекти. Ние смятаме да сътрудничим с NASA. Срещата ни през юни ще бъде само първа стъпка в тази посока", заяви говорителят на JAXA Кайотака Яширо (Kiyotaka Yashiro).
Япония смята да се съсредочи върху проектирането на двигателя на бъдещия самолет. Амбициозна цел е този двигател да произвежда само 1 % от шума на моторите на Concorde.
Високите разходи на гориво и шума на двигателите бяха причините Concorde, започнал да лети през 1969 г., да приключи кариерата си през октомври 2003 г. след трагичния инцидент на летище "Шарл де Гол" на 25 юли 2000 г., при който загинаха 109 германски туристи.
Франция и Англия спряха да експлоатират Concorde, който така и не успя да върне милиардите долари, вложени в разработката му.
Руският (съветски) двойник и съперник на Concorde - Ту-144 - дори не бе въведен експлоатация, след като в началото на 70-те години направи няколко тежки катастрофи.
През 60-те години на ХХ в. проектът на САЩ за свръхзвуков пътнически самолет - Boeing 2707 - дори не напусна чертожната дъска.
Япония има известен успех в изпитанията на двигател, който теоретично може да засили летателна машина до скорост М=5.5 (М - скорост на звука).
Този тип мотори се наричат "свръхзвукови правопоточни въздушно-реактивни двигатели" (supersonic combustion ramjet engine) с потенциал за скорост дори 8000 км/ч - 10 пъти по-висока от тази на съвременните авиолайнери.
Освен Япония, САЩ, Русия, Европейският съюз, Индия и Китай също напредват в тази област.
Върху новия самолет ще работят известни японски компании като Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries, Fuji Heavy Industries и Ishikawajima-Harima Heavy Industries.
Стратегическата цел на JAXA е японската авиоиндустрия, днес развита твърде фрагментарно, да получи силен тласък. /Sandanski1.com