Обн. ДВ. бр.14 от 19 Февруари 2010г.
(2) Предприятието е юридическо лице със седалище София.
(2) Бюджетните средства включват трансфери от бюджета на Министерството на финансите за разходи по изпълнение на основните публични задачи на предприятието и за заплащане и поддържане на необходимите за тази му дейност активи и услуги.
(3) Средствата по ал. 2 не могат да се използват за финансиране на основния предмет на дейност.
(2) Предприятието организира и осъществява счетоводството си в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, като съставя финансов отчет на предприятието и отделни финансови отчети за поделенията и другите структурни звена.
(2) Предприятието отговаря за своите задължения при изпълнение на основния си предмет на дейност с предоставеното му имущество - частна държавна собственост.
1. министърът на регионалното развитие и благоустройството;
2. управителният съвет;
3. главният директор.
1. назначава и освобождава членовете на управителния съвет и главния директор;
2. определя броя и седалищата на поделенията;
3. взема решения за разпореждане, бракуване или ликвидация на дълготрайни материални активи, за учредяване на вещни права и за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи - държавна собственост;
4. назначава експерт-счетоводител за извършване на независим финансов одит на годишния финансов отчет;
5. приема годишния финансов отчет;
6. разрешава участието на държавното предприятие в търговски и граждански дружества.
(2) Членовете на управителния съвет могат да са в трудовоправни отношения с предприятието.
(3) За заседанията на управителния съвет се водят протоколи, които се подписват от всички присъстващи членове на съвета.
(2) Управителният съвет може да приема решения, ако присъстват най-малко двама от членовете му лично. Неприсъстващ член може да бъде представляван от друг член на съвета. За представляването е необходимо изрично писмено пълномощно за всеки конкретен случай.
(3) Решенията на управителния съвет се приемат с явно гласуване и с обикновено мнозинство от общия брой на членовете му.
(4) Управителният съвет може да взема решения и неприсъствено, ако всички членове са заявили писмено съгласието си за решението.
1. избира измежду членовете си председател и заместник-председател;
2. приема правилник за работата на управителния съвет;
3. приема структурата на главното управление на предприятието;
4. приема вътрешни правила за организация на работната заплата;
5. приема щатно- длъжностното разписание, предложено от главния директор;
6. предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството за приемане годишния финансов отчет на предприятието;
7. предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството решения за разпореждане, бракуване или ликвидация на дълготрайни материални активи, за учредяване на вещни права и за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи - държавна собственост;
8. предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството разрешаване участието на държавното предприятие в търговски и в граждански дружества;
9. взема решение за участие на предприятието самостоятелно или с трети лица в процедури за възлагане на обществени поръчки, в търгове по международни програми и за изпълнение на строителни дейности;
10. предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството решение за действия по реда на чл. 6 от Закона за държавната собственост;
11. упражнява правата по притежаваните от предприятието дялове или акции в търговски дружества;
12. утвърждава условията и взема решения за сключване на договори за получаване на кредити, заеми и гаранции, както и за отпускане на заеми, предоставяне на гаранции или други обезпечения на трети лица и за поемане на менителнични задължения;
13. може да изисква пълна информация за условията и съдържанието на договори, които предстоят да се сключат; в тези случаи сключването на договорите се извършва след негово съгласие;
14. взема решения за сътрудничество с международни институции;
15. избира и предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството назначаването на експерт-счетоводител за извършване на независим финансов одит на годишния финансов отчет;
16. изпълнява други функции, свързани с управлението на предприятието, в съответствие с действащите нормативни актове.
(2) Главният директор на държавното предприятие се назначава от министъра на регионалното развитие и благоустройството за срок три години без ограничения за броя на мандатите, за които едно лице може да заема тази длъжност.
1. организира, ръководи и контролира цялостната дейност на държавното предприятие и има право да блокира разплащателните сметки на поделенията и другите структурни звена при необходимост;
2. назначава и уволнява работниците и служителите в предприятието;
3. представлява държавното предприятие пред съдилищата, пред държавните органи и пред трети лица в страната и в чужбина;
4. отчита своята дейност пред управителния съвет;
5. сключва договори, свързани с дейността на предприятието;
6. представя на управителния съвет на всеки два месеца отчет за изпълнението на сключените договори, както и предварителна информация за договорите и/или анексите, които предстои да се сключат през следващия месец;
7. утвърждава щатно-длъжностното разписание и длъжностните характеристики;
8. командирова със заповед служителите и работниците от предприятието в страната и в чужбина;
9. представя на министъра на регионалното развитие и благоустройството ежегоден доклад за дейността и състоянието на предприятието;
10. осъществява сътрудничество с български и международни институции и организации по въпроси, свързани с дейността на предприятието;
11. осъществява взаимодействието с компетентните органи на Министерството на отбраната и на Министерството на вътрешните работи и организира изпълнението на основните публични задачи на предприятието;
12. организира приложни изследвания в областта на строителната наука, както и други въпроси, свързани с дейността на предприятието;
13. организира обучението, квалификацията и преквалификацията на служителите и работниците в предприятието;
14. организира, ръководи и контролира и другите дейности, които подпомагат, съпътстват или допълват основния предмет на дейност на предприятието, както и социалната политика на предприятието;
15. организира разработването на вътрешните подзаконови нормативни документи за дейността на предприятието съгласно действащото законодателство;
16. утвърждава формата на счетоводството, счетоводната политика и индивидуалния сметкоплан на предприятието в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и счетоводните стандарти;
17. сключва договори за отдаване под наем на недвижими имоти, предоставени за ползване и управление на държавното предприятие;
18. сключва предварителни договори за финансиране и продажба с граждани и юридически лица чрез свободно договаряне за изграждане на жилища, ателиета, гаражи и други обекти, както и окончателни договори за продажба на такива обекти, изградени от предприятието по предприемачески начин;
19. извършва разпореждане с движими вещи на предприятието по ред, определен от министъра на регионалното развитие и благоустройството;
20. сключва договори за кредит и ипотеки на недвижими имоти по установения в този правилник ред;
21. награждава и наказва служителите и работниците от предприятието съгласно дадените му правомощия с относимите за предприятието закони;
22. предлага на управителния съвет решения за промени в структурата и състава на предприятието в зависимост от конкретните пазарни условия и промяна на публичните му задачи;
23. сключва договор с назначения от министъра на регионалното развитие и благоустройството експерт-счетоводител за извършване на независим финансов одит на годишния финансов отчет на държавното предприятие;
24. изпълнява и други функции, възложени му с нормативни актове.
(2) Преговори по сделки на стойност над 100 000 лв. или такива от особено значение за предприятието се провеждат от главния директор в присъствието на поне още един член на управителния съвет.
(3) За сключване на сделки на разпореждане с имущество и пари, на задължаване на предприятието със суми над 100 000 лв., като условие за действителност, се изисква съгласието, съответно подписът на главния директор и на един от членовете на управителния съвет.
(4) Главният директор може да делегира някои от правомощията си на други компетентни лица, като за делегиране на правомощията по т. 1, 2 и 3 на ал. 1 е необходимо решение на управителния съвет.
(5) При отсъствие на главния директор той се замества от определен от него с писмена заповед друг служител за всеки конкретен случай, в която се посочва и обемът на правомощията по време на заместването му.
1. проектантска, строителна, ремонтна и предприемаческа дейност;
2. производство и търговия със строителни материали, конструкции, изделия и съоръжения;
3. туристическа, рекламна, хотелиерска и ресторантьорска дейност, балнеолечение, профилактика и рехабилитация;
4. отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи;
5. спедиционни, превозни, складови сделки, автомобилен превоз в страната и в чужбина, таксиметрови превози, търговия с петролни продукти, проектиране, изграждане и поддържане на паркове, градини и зелени площи;
6. други дейности, които подпомагат, съпътстват или допълват основния му предмет на дейност, незабранени със закон.
(2) Предметът на дейност на предприятието се допълва и изменя с решение на управителния съвет и се вписва в търговския регистър към Агенция по вписванията.
1. отбраната или сигурността, които имат за предмет класифицирана информация, представляваща държавна тайна, като тяхното изпълнение се извършва при условията и по реда на Закона за защита на класифицираната информация;
2. преодоляване на последици от кризи при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет.
(2) Предприятието възлага обществени поръчки, когато се разпорежда със средства, предоставени от републиканския бюджет.
1. поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план;
2. поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния и областните планове за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи;
3. изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната.
(2) Задачите на предприятието по ал. 1 се уточняват и възлагат от компетентните органи в Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи по установения за това ред в специалните нормативни актове.
(2) Бюджетните средства включват трансфери от бюджета на Министерството на финансите за разходи по изпълнение на основните публични задачи на предприятието и за заплащане и поддържане на необходимите за тази му дейност активи и услуги.
(3) Средствата по ал. 2 не могат да се изразходват за финансиране на основния предмет на дейност на предприятието.
1. главно управление;
2. поделения.
(2) Структурата и щатно-длъжностното разписание на главното управление се приемат от управителния съвет и се утвърждават от главния директор.
(3) Функционалните задължения на управленията, отделите и секторите и длъжностните характеристики се утвърждават от главния директор.
(4) Ръководителите на структурните звена в главното управление се назначават и освобождават от длъжност от главния директор.
1. строително поделение със седалище София;
2. строително поделение със седалище Враца;
3. строително поделение със седалище Плевен;
4. строително поделение със седалище Варна;
5. строително поделение със седалище Стара Загора;
6. строително поделение със седалище Пловдив.
(2) Поделенията по ал. 1 се създават и закриват от министъра на регионалното развитие и благоустройството по предложение на управителния съвет на предприятието.
(3) Главният директор на предприятието определя категориите на поделенията по ал. 1 съобразно изпълнявания обем строително-монтажни работи и възложените публични задачи.
1. се представляват от своя директор;
2. водят самостоятелно счетоводство и съставят отделен финансов отчет в съответствие със Закона за счетоводството и счетоводните стандарти;
3. откриват разплащателни и по Закона за данък добавена стойност сметки в банки съгласно предоставените пълномощни от главния директор;
4. се разчитат пряко или по ред, определен от главното управление на предприятието, с републиканския бюджет и бюджета на Националния осигурителен институт;
5. имат свой печат;
6. сключват от свое име, за своя сметка и на своя отговорност търговски, туристически и други договори съгласно предоставените пълномощни от главния директор;
7. водят от свое име и за своя сметка съдебни и арбитражни дела;
8. задължително отчисляват и превеждат в указаните срокове определените им финансови средства за главното управление.
(2) Директорът на поделението се назначава и освобождава от длъжност от главния директор на предприятието.
1. организира, ръководи и контролира цялостната дейност на поделението;
2. представлява поделението пред съдилищата, пред местните органи и пред трети лица в страната;
3. сключва договори, свързани с дейността на поделението, след упълномощаване от главния директор;
4. осъществява взаимодействие с компетентните регионални и местни органи и организира изпълнението на основните публични задачи, възложени на поделението;
5. изпълнява и други функции, възложени му с нормативни актове или със заповед на главния директор;
6. отчита своята дейност и предоставя информация пред главния директор по ред и в срок, определени в заповед на главния директор на предприятието.
(2) При отсъствие на директора на поделението той се замества от главния инженер на поделението или определен от него с писмена заповед служител след съгласуване с главния директор, в която се посочва и обемът на правомощията по време на заместването му.
(2) Отделите и службите по ал. 1 се ръководят от началници, функционалните задължения на които се определят от директора на поделението.
(2) Главният директор на предприятието в кръга на своите правомощия издава правилници, наредби, инструкции и заповеди, а директорите на поделения - инструкции и заповеди.
(2) Структурните звена на главното управление и поделенията работят във взаимодействие, координация и субординация съгласно утвърдените им функционални задължения.
(3) Лицата, работещи по трудови правоотношения в предприятието, изпълняват възложените им задачи и носят отговорност пред прекия си ръководител за изпълнението на работата в съответствие с длъжностната им характеристика.
(2) При получаване на документи се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(2) Главният директор и директорите на поделения разпределят служебните преписки с резолюция до съответните ръководители на управленски звена. Резолюцията съдържа указания със срок за изпълнение, дата и подпис.
(3) Разпределението на служебните преписки за работа се извършва веднага след постъпването им в деловодството на главното управление или на поделението.
(2) На молби и жалби се отговаря писмено в едномесечен срок от получаването им, освен ако в закон е установен друг срок. Срокът може да бъде удължаван с не повече от два месеца, ако се налага извършването на проверка.