Обн. ДВ. бр.12 от 12 Февруари 2010г., изм. ДВ. бр.42 от 4 Юни 2010г.
(2) По искане на българските граждани имената им, съдържащи характерни букви и буквосъчетания, могат да бъдат изписани на латиница по начин, различен от английската транслитерация, в първи документ за самоличност. Промяна в следващ документ може да се извърши само след представяне на официални документи, съдържащи исканото изписване, или след представяне на съдебно решение.
(3) Промяна в изписването на латиница на имената на българските граждани може да се извърши в следващ документ за самоличност, без да се представят документите по ал. 2, ако е поискано изписването да се извърши чрез английската транслитерация съгласно приложение № 1.
(4) Редът по ал. 3 не се прилага, когато в информационните фондове на Министерството на вътрешните работи (МВР) има достатъчно данни, че с изписаните на латиница имена от издаден предходен документ за самоличност лицето е регистрирано като закононарушител в друга държава.
(5) Имената на чужденците в българските лични документи се изписват и на български език.
(6) При издаване на български личен документ с променена транслитерация на имената се обявяват за невалидни всички български лични документи на лицето, издадени с предходна транслитерация.
(2) Дипломатическите или консулските представителства на Република България в чужбина информират компетентните органи на МВР чрез Министерството на външните работи (МВнР) в срок до 7 работни дни от уведомяването по ал. 1.
(2) Дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина уведомяват компетентните органи на МВР за настъпилите събития и факти по ал. 1 не по-късно от 7 работни дни, след като са им станали известни, и изпращат с първата дипломатическа поща получените български лични документи на органите, които са ги издали.
(2) Заявленията по ал. 1 при наличие на техническа възможност се попълват с данни от Националния автоматизиран информационен фонд "Национален регистър на българските лични документи" (НАИФ "НРБЛД") и се предоставят на заявителя за установяване съответствие на данните.
(3) Данните в заявленията, които не са попълнени чрез НАИФ "НРБЛД", и корекциите на попълнените данни се отразяват от заявителя на български език четливо на ръка.
(4) Образците на заявленията по ал. 1 се публикуват и на интернет страницата на МВР.
(2) Имената на чужденците се изписват, както са изписани в документите им за самоличност или за пътуване, а имената на чужденците, получили убежище, статут на бежанец или хуманитарен статут, които не притежават такива документи, се изписват по реда, по който те са ги посочили, в подписана от тях декларация пред компетентния орган.
1. за лична карта и/или паспорт - в районно управление на Министерството на вътрешните работи (РУ на МВР), Столичната дирекция на вътрешните работи (СДВР), областните дирекции на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР) по постоянен адрес, дирекция "Български документи за самоличност" (ДБДС) - МВР, или в дипломатическите или консулските представителства на Република България в чужбина;
2. за дипломатически паспорт и служебен паспорт - в МВнР;
3. за моряшки паспорт - в Изпълнителна агенция "Морска администрация" (ИА "МА") или в териториалните й дирекции;
4. за временен паспорт и удостоверение за завръщане в Република България на чужденец - в дипломатическите или консулските представителства на Република България в чужбина;
5. за служебен открит лист за преминаване на границата и за временен паспорт за окончателно напускане на Република България - в ДБДС - МВР;
6. за свидетелство за управление за моторно превозно средство (МПС) на български граждани - в звената "Пътна полиция" при СДВР/ОДМВР по постоянен адрес, а в случаите на подмяна на свидетелството за управление на МПС поради изтичане срока на валидност - и в РУ на МВР, определени от главния секретар на МВР или от упълномощени от него длъжностни лица по предложение на директорите на СДВР/ОДМВР, или в дипломатическите или консулските представителства на Република България в чужбина;
7. за свидетелство за управление на МПС на чужденци - в звената "Пътна полиция" при СДВР/ОДМВР;
8. за карта на бежанец, карта на чужденец с хуманитарен статут, карта на чужденец, получил убежище, удостоверение за пътуване зад граница на бежанец, удостоверение за пътуване зад граница на чужденец с хуманитарен статут и удостоверение за пътуване зад граница на чужденец, получил убежище - в СДВР/ОДМВР по постоянен адрес;
9. за временно удостоверение за напускане на Република България - в МВнР;
10. за документи за самоличност по чл. 59, ал. 1, т. 4 и 8 ЗБЛД и документи за пребиваване по чл. 59, ал. 2, 3 и 4 ЗБЛД - в дирекция "Миграция" (ДМ) - МВР, или в звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР;
11. за документи за пребиваване по чл. 59, ал. 5 ЗБЛД - в МВнР.
(2) При подаване на заявлението лицата удостоверяват самоличността си чрез представяне на документ за самоличност, документ за пътуване или друг заместващ документ.
(3) Заявлението не се приема при установена липса или несъответствие на единен граждански номер (ЕГН), личен номер на чужденец (ЛНЧ), личен номер (ЛН), имена и/или месторождение с данните в НАИФ "НРБЛД".
(4) Към заявлението за издаване на първи български документ за самоличност на лице, придобило българско гражданство, се прилага официален документ за придобиване на българско гражданство и копие от националния му документ за самоличност или за пътуване.
(5) За удостоверяване на трайно увреждане при подаване на заявление за издаване на български личен документ се представя валиден удостоверителен документ, издаден от компетентен орган, копие от който се прилага към заявлението.
1. за лична карта и/или паспорт - в РУ на МВР, определени от главния секретар на МВР или от упълномощени от него длъжностни лица по предложение на директорите на СДВР/ОДМВР, или в ОДМВР по постоянен адрес, в ДБДС - МВР, или в дипломатическите или консулските представителства на Република България в чужбина;
2. за служебен открит лист за преминаване на границата и за временен паспорт за окончателно напускане на Република България - в ДБДС - МВР;
3. за карта на бежанец, карта на чужденец с хуманитарен статут и карта на чужденец, получил убежище - в СДВР/ОДМВР по постоянен адрес;
4. за дипломатически и служебен паспорт - в МВнР;
5. за моряшки паспорт - в ИА "МА" или в териториалните й дирекции;
6. за свидетелство за управление на МПС - в звената "Пътна полиция" при СДВР/ОДМВР по постоянен адрес;
7. за документите за самоличност по чл. 59, ал. 1, т. 4 и 8 ЗБЛД и документи за пребиваване по чл. 59, ал. 2, 3 и 4 ЗБЛД - в ДМ - МВР, или в звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР.
(2) Заявленията за експресно издаване на български лични документи се подават:
1. за лична карта и/или паспорт - в РУ на МВР, определени от главния секретар на МВР или от упълномощени от него длъжностни лица по предложение на директорите на СДВР/ОДМВР, в СДВР/ОДМВР по постоянен адрес или в ДБДС - МВР;
2. за служебен открит лист за преминаване на границата и за временен паспорт за окончателно напускане на Република България - в ДБДС - МВР;
3. за дипломатически и служебен паспорт - в МВнР.
(3) Необходимостта от допълнителни проверки, свързани с издаването на български личен документ, е основание издаването на български личен документ чрез бърза или експресна услуга да се трансформира в обикновена услуга.
(2) Снимките за българските лични документи се изготвят от фотографи, регистрирани по Търговския закон или по законодателството на държава - членка на Европейския съюз (ЕС), или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство (ЕИП), запознати с изискванията към тях, които се поставят на видно място в ателието им.
(3) Снимка по ал. 1 не се представя в пунктовете за приемане на заявления, в които има техническа възможност за цифрово заснемане на лицето на заявителя. Заснемането се извършва при спазване изискванията на т. 12 - 16 от приложение № 5.
(2) При подаване на заявление за издаване на български личен документ лицата до 14 години не полагат подпис под снимката, а навършилите 14 години полагат подпис под снимката и подписват заявлението лично.
(3) Подписът се полага от лицето лично според възприетия от него начин с предоставено от длъжностното лице пишещо средство в контурите на определеното в заявлението поле за подпис.
(4) Подписът на чужденец в български личен документ е необходимо да съответства на подписа му в националните документи за самоличност или за пътуване.
(5) В пунктовете за приемане на заявления, в които има техническа възможност, подписът на заявителя се снема чрез специално техническо средство.
(6) Незрящите, както и лица с увреждания на горните крайници, които по обективни причини не са в състояние да подпишат заявленията и са представили удостоверителни документи, не полагат подписи върху тях. В тези случаи длъжностното лице прочита съдържанието на заявлението на глас в присъствието на двама свидетели. При одобрение свидетелите подписват заявлението.
(7) Неграмотните, които не могат да се подписват, не полагат подпис и пръстов отпечатък под снимката. В тези случаи длъжностното лице прочита съдържанието на заявлението на глас в присъствието на двама свидетели. При одобрение заявлението се подписва от свидетелите, а неграмотният полага пръстов отпечатък от десния показалец.
(8) При получаване на български личен документ или при отказ да бъде издаден такъв документ заявителят или упълномощен от него представител попълва собственоръчно на указаното място в заявлението имената си, дата и място на получаване на документа или отказа и полага подпис пред длъжностното лице.
1. когато не е попълнено съгласно изискванията на чл. 5 и 6 или е с поправки, зачертаване или изтриване;
2. в случаите по чл. 7, ал. 3;
3. когато приложената снимка не отговаря на изискванията;
4. при явно несъответствие на образа на лицето с образа от снимката.
(2) Българските лични документи се издават съобразно данните на заявителя към момента на подаване на заявлението.
(3) Заявления, въз основа на които са издадени български лични документи, се съхраняват до 20 години от датата на регистрирането им там, където са приети. Съхранението и унищожаването им се извършва по технологичен ред, утвърден от ръководителя на съответния орган по чл. 1, ал. 2 ЗБЛД.
(2) В случаите на изгубване, кражба, повреждане или унищожаване на дипломатически или служебен паспорт декларацията по ал. 1 се подава в МВнР, което изпраща копие от нея в срок до 7 дни на ДБДС - МВР.
(3) В случаите на изгубване, кражба, повреждане или унищожаване на моряшки паспорт декларацията по ал. 1 се подава в ИА "МА" или в териториалните й дирекции, които изпращат копие от нея в срок до 7 дни на съответната ОДМВР, персонализирала документа.
(4) Пребиваващите на територията на друга държава подават декларацията в най-близкото дипломатическо или консулско представителство на Република България в чужбина, което изпраща копие от нея в срок до 7 дни чрез МВнР на ДБДС - МВР. Оригиналът на декларацията се изпраща с първата дипломатическа поща.
(5) Декларациите се предоставят от структурите, посочени в чл. 7.
(6) Образецът на декларацията по ал. 1 се публикува и на интернет страницата на МВР.
(7) Лицата, притежаващи валиден универсален електронен подпис, могат да подадат декларацията и по интернет чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР.
(2) Заявление за бързо издаване на лична карта може да се подаде и в дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина само в случаите на подмяна, ако е налице възможност за служебно препращане на преписката чрез МВнР до ДБДС - МВР, и обратно до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина или ако дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина предлага услугата "препращане чрез куриерска фирма" и заявителят е заплатил за нея. Услугата се извършва чрез сертифицирана за пренос на ценни пратки фирма, осъществяваща куриерски услуги. Срокът за издаването е до 60 дни.
(3) Заявление за издаване на лична карта може да се подаде и по интернет чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР с притежавания от лицето валиден универсален електронен подпис в случаите по чл. 18а ЗБЛД. Органът, който издава личната карта, изпраща до заявителя на електронния адрес, посочен в заявлението, потвърждение или отказ за издаването на лична карта. В потвърждението се посочва, че документът ще бъде издаден след заплащане на държавна такса по електронен път чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР.
(4) При подаване на заявлението длъжностното лице заснема чрез цифрови устройства подписа и лицето на заявителя.
(5) Личните карти се персонализират в СДВР/ОДМВР или в ДБДС - МВР.
(2) При подаване на заявление за издаване на лична карта в случаите по чл. 31а, ал. 3 ЗБЛД към заявлението се представя съдебно решение за настаняване извън семейството, копие от което се прилага, и положително становище на дирекция "Социално подпомагане", което се прилага.
1. при изгубване, кражба, повреждане или унищожаване на личната карта - декларация по чл. 17, ал. 1 и удостоверителен документ за тези обстоятелства, ако има издаден такъв документ от компетентните органи;
2. при промяна на ЕГН - удостоверителен документ от съответната общинска администрация по постоянен адрес на заявителя;
3. при промяна на имената - официален документ, удостоверяващ промяната, както и удостоверителен документ от съответната общинска администрация по постоянен адрес на лицето за извършената промяна в неговия личен регистрационен картон в случаите, когато промяната не е отразена в Националната база данни "Население";
4. при промяна на постоянен адрес - удостоверителен документ от съответната общинска администрация;
5. при съществени и трайни изменения на образа - официален документ от съответните компетентни органи;
6. при промяна на пола - официален документ от съответните компетентни органи;
7. при изтичане срока на валидност на личната карта, при повреждане и в случаите по т. 2 - 6 - предходната лична карта.
(2) В дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, в които има техническа възможност, длъжностните лица при приемане на заявлението заснемат с цифрови устройства подписа и лицето на заявителя.
(3) Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, в което е прието заявлението, въвеждат личните данни от него, информация за приложените документи, подпис и снимка на заявителя в автоматизирана информационна система и регистрират заявлението като "Искане за издаване на лична карта".
(4) Искането за издаване на лична карта се изпраща в ДБДС - МВР, по електронен път чрез защитена комуникационна връзка. В срок до 5 работни дни ДБДС - МВР, по електронен път връща отговор до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина относно съответствието на попълнените данни в заявлението с тези в НАИФ "НРБЛД" и възможността за издаване на лична карта. При съответствие на данните искането се регистрира от ДБДС - МВР, като прието заявление за персонализиране на личната карта.
(5) В случай че има несъответствие на попълнените в заявлението данни с тези в НАИФ "НРБЛД", ДБДС - МВР, изпраща до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина по електронен път указания за отстраняване на несъответствията. Дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина в срок до 7 работни дни уведомява заявителя. В случай че в срок до един месец от уведомяването всички несъответствия не бъдат отстранени, процедурата по искането за издаване на личната карта се прекратява от ДБДС - МВР.
(6) В дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, в които при приемане на заявлението няма техническа възможност за заснемане с цифрови устройства на подписа и лицето на заявителя, лицето подава заявление за издаване на лична карта, като към него прилага и снимка съгласно чл. 9, ал. 1. Приетото заявление се препраща по служебен път от МВнР до ДБДС - МВР.
(7) Приетите по реда на ал. 6 в дипломатическите или консулските представителства на Република България в чужбина заявления за издаване на лична карта могат да се изпращат от тях до МВнР по служебен път или чрез сертифицирана за пренос на ценни пратки фирма, осъществяваща куриерски услуги. Заявленията се изпращат чрез фирмата, осъществяваща куриерски услуги, ако в страната на пребиваване се предлага услугата "препращане чрез куриерска фирма" и заявителят е заплатил за тази услуга.
(8) При получаване в ДБДС - МВР, от дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина чрез МВнР на заявления за издаване на лични карти, приети по реда на ал. 6, в които са установени несъответствия на данните в заявлението с тези в НАИФ "НРБЛД", ДБДС - МВР, изпраща чрез МВнР до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина указания за отстраняване на несъответствията. Дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина в срок до 7 работни дни от получаване на указанията уведомява заявителя. В случай че всички несъответствия не бъдат отстранени в срок до 3 месеца от уведомяването на заявителя или ако дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина не изпрати съответните документи - предмет на несъответствието, с първата дипломатическа поща, когато графикът за нея не позволява 3-месечният срок да бъде спазен, процедурата за издаване на личната карта се прекратява от ДБДС - МВР.
(9) Дирекция "Български документи за самоличност" - МВР, изпраща персонализираните лични карти чрез МВнР до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, което уведомява заявителя за издадения му документ в срок до 7 работни дни. Министерството на външните работи може да изпраща персонализираните лични карти до дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина по служебен път или чрез сертифицирана за пренос на ценни пратки фирма, осъществяваща куриерски услуги, ако заявителят е поискал използването на услугата "препращане чрез куриерска фирма" и е заплатил за тази услуга.
(10) Дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина уведомяват чрез МВнР органа, издал документа, за получаването му от заявителя в срок до 7 работни дни.
(11) Дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина предоставят необходимата информация за изискванията към снимките за българските лични документи на физически и юридически лица, които са лицензирани да изготвят снимки за документи за самоличност съгласно местното законодателство.
(12) Заявленията, приети по реда на ал. 4 и 5, се съхраняват в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, където са приети, а по ал. 6 се съхраняват в ДБДС - МВР.
(2) Заявление за бързо издаване на паспорт може да се подаде и в дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина. Срокът за издаването е до 60 дни.
(3) Заявление за издаване на паспорт може да се подаде и по интернет чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР с притежавания от лицето валиден универсален електронен подпис в случаите по чл. 18а ЗБЛД. Органът, който издава паспорта, изпраща до заявителя на електронния адрес, посочен в заявлението, потвърждение или отказ за издаването на паспорт. В потвърждението се посочва, че документът ще бъде издаден след заплащане на държавна такса по електронен път чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР.
(4) При подаване на заявлението длъжностното лице заснема с цифрови устройства подписа, лицето и пръстовите отпечатъци на заявителя при спазване разпоредбите на чл. 17, ал. 4 и чл. 36, ал. 3 ЗБЛД.
(5) Паспортите се персонализират в СДВР/ОДМВР или в ДБДС - МВР.
(6) При подмяна на паспорт към заявлението се прилагат:
1. при изгубване, кражба, повреждане или унищожаване на паспорта - декларация по чл. 17, ал. 1 и удостоверителен документ за тези обстоятелства, ако има издаден такъв документ от компетентните органи;
2. при промяна на ЕГН - удостоверителен документ от съответната общинска администрация по постоянен адрес на заявителя;
3. при промяна на имената - официален документ, удостоверяващ промяната, както и удостоверителен документ от съответната общинска администрация по постоянен адрес на лицето за извършената промяна в неговия личен регистрационен картон в случаите, когато промяната не е отразена в Националната база данни "Население";
4. при съществени и трайни изменения на образа - официален документ от съответните компетентни органи;
5. при промяна на пола - официален документ от съответните компетентни органи;
6. при изтичане срока на валидност на паспорта, при повреждане и в случаите по т. 2 - 5 - предходният паспорт.
(2) Заявлението за издаване на паспорт или на заместващ го документ на лица, навършили 14 години, но ненавършили 18 години, се подава лично, като техните родители или попечители изразяват съгласието си за издаване на паспорт или на заместващ го документ, като полагат подпис в определеното за това място в заявлението в присъствието на длъжностно лице.
(3) При отсъствие на родител, настойник или попечител подписът в заявлението се полага от лице, упълномощено от него с нотариално заверено изрично пълномощно, или се представя някой от следните документи:
1. влязло в сила съдебно решение за издаване паспорт на лице, ненавършило 18 години;
2. влязло в сила съдебно решение за лишаване на единия родител от родителски права;
3. препис-извлечение от акт за смърт на един от родителите.
(4) При разногласие между родителите за издаване на паспорт или заместващ го документ на лице, ненавършило 18 години, към заявлението се прилага влязло в сила съдебно решение за издаване на паспорт.
(2) Заявление за издаване на дипломатически или служебен паспорт може да се подаде и от лице, упълномощено от заявителя с нотариално заверено изрично пълномощно в случаите по чл. 17, ал. 5 ЗБЛД.
(3) Дипломатическите и служебните паспорти се персонализират в ДБДС - МВР, и се изпращат по служебен път в МВнР за връчване на лицата.
(4) Срокът на валидност на дипломатическите и служебните паспорти се определя от МВнР по заявление на ведомството или организацията, по чието искане са издадени. Максималният срок на валидност е срокът, установен в чл. 36, ал. 2 ЗБЛД.
(5) Подаването на заявления за издаване на дипломатически или служебен паспорт на лица, ненавършили 14 години, и на лица, навършили 14, но ненавършили 18 години, се извършва по реда на чл. 10, ал. 2 и чл. 23.
(6) Упълномощените от министъра на външните работи длъжностни лица по ал. 1 осъществяват контрол върху ползването на дипломатическите и служебните паспорти.
(2) Заявленията за издаване на моряшки паспорти се подават в ИА "МА" или в териториалните й дирекции, откъдето по служебен път се изпращат в съответната ОДМВР, в която заявителят се явява лично за заснемане с цифрови устройства на подписа, лицето и пръстовите му отпечатъци при спазване разпоредбите на чл. 17, ал. 4 и чл. 36, ал. 3 ЗБЛД.
(3) Към заявлението по ал. 1 се прилагат и документите по чл. 47 ЗБЛД.
(4) Снемането на биометричните данни и персонализирането на моряшките паспорти се извършва в ОДМВР, определени от главния секретар на МВР или упълномощени от него длъжностни лица по предложение на ИА "МА".
(2) В дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, в които има техническа възможност, длъжностните лица при приемане на заявлението заснемат с цифрови устройства подписа, лицето и пръстовите отпечатъци на заявителя при спазване разпоредбите на чл. 17, ал. 4 и чл. 36, ал. 3 ЗБЛД.
(3) Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, в което е прието заявлението, въвеждат личните данни от него, информация за приложените документи, подписа, снимката и пръстовите отпечатъци на заявителя в автоматизирана информационна система и регистрират заявлението като "Искане за издаване на паспорт".
(4) Искането за издаване на паспорт се изпраща в ДБДС - МВР, по електронен път чрез защитена комуникационна връзка. В срок до 5 работни дни ДБДС - МВР, по електронен път връща отговор до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина относно съответствието на попълнените данни в заявлението с тези в НАИФ "НРБЛД" и възможността за издаване на паспорта. При съответствие на данните искането се регистрира от ДБДС - МВР, като прието заявление за персонализиране на паспорт.
(5) Когато има несъответствие на попълнените в заявлението данни с тези в НАИФ "НРБЛД", ДБДС - МВР, изпраща до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина по електронен път указания за отстраняване на несъответствията. Дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина в срок до 7 работни дни уведомява заявителя. В случай че в срок до един месец от уведомяването на заявителя всички несъответствия не бъдат отстранени, процедурата по искането за издаване на паспорта се прекратява от ДБДС - МВР.
(6) В дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, в които няма техническа възможност за заснемане с цифрови устройства на подписа, лицето и пръстовите отпечатъци на заявителя, заявления за издаване на паспорт не се приемат.
(7) Дирекция "Български документи за самоличност" - МВР, изпраща персонализираните паспорти чрез МВнР до съответното дипломатическо или консулско представителство на Република България в чужбина, което уведомява писмено заявителя за издадения му документ в срок до 7 работни дни. Министерството на външните работи може да изпраща персонализираните паспорти до дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина по служебен път или чрез сертифицирана за пренос на ценни пратки фирма, осъществяваща куриерски услуги, ако заявителят е поискал използването на услугата "препращане чрез куриерска фирма" и е заплатил за тази услуга.
(8) Дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина уведомяват чрез МВнР органа, издал документа, за получаването му от заявителя в срок до 7 работни дни.
(9) Приетите по реда на ал. 4 и 5 заявления се съхраняват в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, където са подадени.
(2) Подаването на заявления за издаване на временен паспорт на лица, ненавършили 14 години, и на лица, навършили 14, но ненавършили 18 години, се извършва по реда на чл. 10, ал. 2 и чл. 23.
(3) Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, в което е прието заявлението, въвеждат личните данни от него, информация за приложените документи, заснетите с цифрови устройства подпис и лице на заявителя в автоматизирана информационна система, регистрират ги като "Искане за издаване на временен паспорт" и ги изпращат чрез МВнР за съгласуване с ДБДС - МВР, в срок до 3 работни дни от датата на приемане на заявлението.
(4) Дирекция "Български документи за самоличност" - МВР, уведомява чрез МВнР дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина за своето становище за издаване на искания временен паспорт в срок до 3 работни дни.
(5) Дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина уведомява заявителя за решението.
(6) В случай че заявителят не се яви да получи временен паспорт в срок до 3 месеца от уведомяването му, искането за издаване на временния паспорт се анулира.
(2) Лицата по ал. 1 прилагат към заявлението снимка и документи, с които могат да удостоверят своята самоличност и гражданство.
(3) Заявлението за издаване на временен документ за пътуване на гражданин на друга държава - членка на ЕС, се попълва с технически средства или на ръка, с печатни букви на английски или френски език.
(4) Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, в което е прието заявление по ал. 1, въвеждат данните от заявлението и данните за приложените документи, включително подписа и снимката на лицето, в информационна система, регистрират ги под формата на "Искане за издаване на временен документ за пътуване" и ги изпращат не по-късно от два работни дни от датата на приемане на заявлението до МВнР за съгласуване.
(5) Временен документ за пътуване на гражданин на държава - членка на ЕС, който не е български гражданин, се издава след съгласуване с МВнР и само с изричното съгласие на компетентните органи на държавата на неговото гражданство. При необходимост се иска съгласието и на компетентните органи на държавата на обичайното му местопребиваване или на държавата - цел на пътуването му.
(6) Срокът на валидност на временния документ за пътуване се определя от минималния срок, който е необходим, за да бъде започнато и завършено пътуването по най-краткия маршрут и в най-кратък срок. Срокът на валидност не може да бъде по-дълъг от 12 месеца.
(7) Дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина уведомява лицето за полученото съгласие за издаване на временен документ за пътуване или за отказ за неговото издаване в срок до 3 работни дни.
(8) Дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина уведомяват незабавно органите по ал. 5 за издаването на временен документ за пътуване.
(9) Ако лицето не се яви да получи временен документ за пътуване в срок до 3 месеца от датата на подаване на заявлението, временният документ за пътуване се унищожава, за което се уведомяват органите по ал. 5.
(2) Служебен открит лист за преминаване на границата се издава и подменя въз основа на заявление по образец съгласно приложение № 2, подадено лично от заявителя, а по изключение - от упълномощено лице, след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно и получаване по служебен път на официално искане от компетентния орган.
(3) Служебен открит лист за преминаване на границата се издава със срок на валидност една година с възможност за продължаване.
(4) Заявлението се подава в ДБДС - МВР, където длъжностно лице заснема с цифрови устройства подписа и лицето на заявителя.
(5) Служебният открит лист за преминаване на границата се персонализира в ДБДС - МВР.
(2) Временен паспорт за окончателно напускане на Република България се издава въз основа на заявление по образец съгласно приложение № 2, подадено лично от заявителя в ДБДС - МВР, а по изключение - от упълномощено лице, след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно. Към заявлението се прилага и удостоверение от Министерството на правосъдието за издаден указ за загубване на българското гражданство.
(3) При подаване на заявлението по ал. 2 длъжностно лице заснема с цифрови устройства подписа и лицето на заявителя.
(4) Подаването на заявления за издаване на временен паспорт за окончателно напускане на Република България на лица, ненавършили 14 години, и на лица, навършили 14, но ненавършили 18 години, се извършва по реда на чл. 10, ал. 2 и чл. 23.
(5) Временните паспорти за окончателно напускане на Република България се персонализират в ДБДС - МВР.
(2) Лице, което има необходимост от представяне на визи или гранични печати, положени в някой от издадените му видове паспорти или заместващи ги документи, може да го задържи след изтичане срока на валидност, като го представи в срока по ал. 1 на органа, който го е издал, и подаде искане по образец съгласно приложение № 7. Лицето е длъжно да върне документа в срок до 3 месеца след отпадане на заявената необходимост.
Глава четвърта.
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ИЗДАВАНЕ НА СВИДЕТЕЛСТВО ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО
(2) Заявление за издаване на свидетелство за управление на МПС на български граждани може да се подаде и в РУ на МВР, определени от главния секретар на МВР или от упълномощени от него длъжностни лица по предложение на директорите на СДВР/ОДМВР, само в случаите на подмяна на свидетелство за управление на МПС поради изтичане срока на валидност.
(3) При подаване на заявлението длъжностното лице заснема чрез цифрови устройства подписа и лицето на заявителя.
(4) Заявление за издаване на свидетелство за управление на МПС може да се подаде и по интернет чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР с притежавания от лицето универсален електронен подпис само в случаите на подмяна на свидетелство за управление на МПС с валидността на предходното и при спазване разпоредбите на чл. 18а ЗБЛД. Органът, който издава свидетелството за управление на МПС, изпраща до заявителя на електронния адрес, посочен в заявлението, потвърждение или отказ за издаването му. В потвърждението се посочва, че документът ще бъде издаден след заплащане на държавна такса по електронен път чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР.
(2) В дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, в които има техническа възможност, длъжностните лица при приемане на заявлението заснемат с цифрови устройства подписа и лицето на заявителя.
(3) Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, в което е прието заявлението, въвеждат личните данни от него, информация за приложените документи, подписа и снимката на заявителя в автоматизирана информационна система и регистрират заявлението като "Искане за издаване на свидетелство за управление на МПС".
(4) Искането за издаване на свидетелство за управление на МПС се изпраща в отдел "Пътна полиция" (ОПП) при СДВР по електронен път чрез защитена комуникационна връзка. В срок до 5 работни дни ОПП - СДВР, по електронен път връща отговор до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина относно съответствието на попълнените данни в заявлението с данните в НАИФ "НРБЛД" и възможността за издаване на свидетелство за управление на МПС. При съответствие на данните искането се регистрира от ОПП - СДВР, като прието заявление за персонализиране на свидетелство за управление на МПС.
(5) В случай че има несъответствие на попълнените в заявлението данни с данните в НАИФ "НРБЛД", ОПП - СДВР, изпраща до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина по електронен път указания за отстраняване на несъответствията. Дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина в срок до 7 работни дни уведомява заявителя. В случай че в срок до един месец от уведомяването всички несъответствия не бъдат отстранени, процедурата по искането за издаване на свидетелство за управление на МПС се прекратява от ОПП - СДВР.
(6) В дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, в които при приемане на заявлението няма техническа възможност за заснемане с цифрови устройства на подписа и лицето на заявителя, лицето подава заявление за издаване на свидетелство за управление на МПС, като към него прилага и снимка, съгласно чл. 9, ал. 1. Приетото заявление се препраща по служебен път чрез МВнР до ОПП - СДВР.
(7) Приетите по реда на ал. 6 в дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина заявления за издаване на свидетелство за управление на МПС могат да се изпращат от тях до МВнР по служебен път или чрез сертифицирана за пренос на ценни пратки фирма, осъществяваща куриерски услуги. Заявленията се изпращат чрез фирмата, осъществяваща куриерски услуги, ако в страната на пребиваване се предлага услугата "препращане чрез куриерска фирма" и заявителят е заплатил за тази услуга.
(8) При получаване в ОПП - СДВР, от дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина на заявления за издаване на свидетелства за управление на МПС, приети по реда на ал. 6, в които са установени несъответствия на данните в заявлението с тези в НАИФ "НРБЛД", ОПП - СДВР, чрез МВнР изпраща до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина указания за отстраняване на несъответствията. Дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина в срок до 7 работни дни уведомява заявителя. В случай че всички несъответствия не бъдат отстранени в срок до 3 месеца от уведомяването на заявителя или ако дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина не изпрати съответните документи - предмет на несъответствието, с първата дипломатическа поща, когато графикът за нея не позволява 3-месечният срок да бъде спазен, процедурата за издаване на свидетелство за управление на МПС се прекратява от ОПП - СДВР.
(9) Отдел "Пътна полиция" - СДВР, изпраща персонализираните свидетелства за управление на МПС чрез МВнР до дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, което уведомява заявителя за издадения му документ в срок до 7 работни дни. Министерството на външните работи може да изпраща персонализираните свидетелства за управление на МПС до дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина по служебен път или чрез сертифицирана за пренос на ценни пратки фирма, осъществяваща куриерски услуги, ако заявителят е поискал използването на услугата "препращане чрез куриерска фирма" и е заплатил за тази услуга.
(10) Дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина уведомяват чрез МВнР органа, издал документа, за получаването му от заявителя в срок до 7 работни дни.
(11) Заявленията, приети по реда на ал. 4 и 5, се съхраняват в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, където са приети, а по ал. 6 се съхраняват в ОПП - СДВР.
1. документ за платена държавна такса;
2. предходното свидетелство за управление на МПС - при подмяна;
3. при изгубено, откраднато, повредено или унищожено свидетелство за управление на МПС - декларация за съответното обстоятелство по чл. 17, ал. 1.
(2) Свидетелство за управление на МПС не се издава при несъответствие в данните или при неплатени глоби по ЗДвП.
(2) На лицата по ал. 1, които притежават валидно свидетелство за управление на МПС, издадено от друга държава - членка на ЕС, или от друга държава - страна по Споразумението за ЕИП, или от Конфедерация Швейцария, свидетелството за управление на МПС се подменя с българско свидетелство за управление на МПС без полагане на изпит.
(3) На членовете на семейството на български гражданин, както и на членовете на семейството на гражданин на: друга държава - членка на ЕС, на друга държава - страна по Споразумението за ЕИП, или на Конфедерация Швейцария, които не са български граждани и пребивават продължително или постоянно в Република България, свидетелството за управление на МПС се издава или подменя по реда на ал. 1 и 2.
(4) Издадените свидетелства за управление на МПС по ал. 1 - 3 не удостоверяват самоличността на притежателя.
(5) При подмяна на свидетелство за управление на МПС по реда на ал. 2 или 3 издадените от други държави свидетелства за управление на МПС се изземват и се изпращат чрез МВнР на държавата, която ги е издала.
(2) Когато заявлението за подмяна на свидетелство за управление на МПС е прието в дипломатическо или консулско представителство на Република България в чужбина, срокът за издаване е до 90 дни.
(3) Издаденото свидетелство за управление на МПС се получава лично от заявителя или от упълномощено от него лице с нотариално заверено изрично пълномощно, копие от което се прилага към заявлението.
Глава пета.
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ИЗДАВАНЕ НА ДОКУМЕНТИ ЗА САМОЛИЧНОСТ И ДОКУМЕНТИ ЗА ПРЕБИВАВАНЕ НА ЧУЖДЕНЦИ
Раздел I.
Документи за самоличност и пребиваване, издавани на пребиваващи в Република България чужденци
1. чужденците, навършили 6-годишна възраст, с разрешено продължително пребиваване в Република България се явяват лично в ДМ - МВР, или в звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР по настоящ адрес; данните от заявленията се обработват в съответните информационни фондове от ДМ - МВР, или от звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР; документите по приети от ДМ - МВР, или от звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР заявления се персонализират от съответното звено "БДС" при СДВР/ОДМВР;
2. чужденците, навършили 6-годишна възраст, с разрешено постоянно пребиваване в Република България се явяват лично в ДМ - МВР, или в звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР по постоянен адрес; заявлението и приложените към него документи се изпращат в ДМ - МВР, за обработване на данните в съответните информационни фондове; персонализация на документите се извършва в ДБДС - МВР;
3. членовете на семейства на граждани на ЕС, на граждани на държави - страни по Споразумението за ЕИП, на граждани на Конфедерация Швейцария, които не са граждани на ЕС, на държава - страна по Споразумението за ЕИП, или на Конфедерация Швейцария, които по силата на сключени международни договори с ЕС имат право на свободно придвижване, с разрешено продължително или постоянно пребиваване, се явяват лично в ДМ - МВР, или в звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР по адрес на пребиваване; данните от заявленията се обработват в съответните информационни фондове от ДМ - МВР, или от звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР; документите по приети от ДМ - МВР, или от звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР заявления се персонализират от съответното звено "БДС" при СДВР/ОДМВР.
(2) Гражданите на ЕС, гражданите на държави - страни по Споразумението за ЕИП, и гражданите на Конфедерация Швейцария подават заявления за издаване на удостоверения за продължително и постоянно пребиваване по образец съгласно приложение № 4. Заявленията за издаването им се подават лично в ДМ - МВР, или в звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР по адрес на пребиваване. Заявление може да се подаде и от упълномощено лице след представяне на пълномощно в случаите по чл. 17, ал. 5 ЗБЛД. Данните от заявленията се обработват в съответните информационни фондове от ДМ - МВР, или от звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР. Документите по приети от ДМ - МВР, и от звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР заявления се персонализират от съответното звено "БДС" при СДВР/ОДМВР.
(3) Удостоверение за пътуване на лице без гражданство се издава на лица без гражданство, установили се трайно и преимуществено и придобили този статут на територията на Република България, и с разрешено постоянно пребиваване в Република България. Този документ се издава и на лица под 14 години. Заявлението по образец съгласно приложение № 3 се подава лично в ДМ - МВР, или в звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР по постоянен адрес. Заявленията и приложените към тях документи се изпращат в ДМ - МВР, за обработване на данните в съответните информационни фондове. Документите се персонализират в ДБДС - МВР.
(4) Временна карта на чужденец се издава на чужденци, чиито национални документи за самоличност са отнети в предвидените в Закона за чужденците в Република България случаи. Заявлението по образец съгласно приложение № 3 се подава лично в ДМ - МВР, или в звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР по адрес на пребиваване. Данните от заявленията се обработват в съответните информационни фондове от ДМ - МВР, или от звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР по адрес на пребиваване. Документите по приети от ДМ - МВР, и от звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР заявления се персонализират от съответното звено "БДС" при СДВР/ОДМВР.
(2) Заявленията за издаване на документите по ал. 1 на лица, навършили 14 години, но ненавършили 18 години, се подават лично. Родителят или попечителят на лица, навършили 14 години, но ненавършили 18 години, изразява съгласието си за издаването на документа по чл. 59, ал. 1, т. 8 ЗБЛД, като полага подпис в определеното за това място в заявлението в присъствието на длъжностно лице.
1. копие на редовен документ за задгранично пътуване, на друг заместващ го документ или на български документ за самоличност;
2. цветна снимка, която да съответства на изискванията съгласно приложение № 5; снимка не се прилага, когато има техническа възможност за цифрово заснемане на лицето на заявителя;
3. копие на издаван предходен документ за пребиваване;
4. документ за платена държавна такса.
(2) Чужденците с разрешено постоянно пребиваване и лицата без гражданство, установили се трайно и преимуществено в Република България, при подаване на заявление по чл. 40, ал. 1, т. 2 освен приложенията по ал. 1 представят и удостоверение за вписване в регистрите на населението и удостоверение за постоянен адрес.
(3) Чужденци с разрешено продължително пребиваване при подаване на заявление по чл. 40, ал. 1, т. 1 освен приложенията по ал. 1 представят и документи, удостоверяващи настоящ адрес.
(4) Чужденци с разрешено продължително и постоянно пребиваване, които подават заявление по чл. 40, ал. 1, т. 3 и ал. 2, освен приложенията по ал. 1 прилагат и декларация за адрес на пребиваване.
(2) Картите по ал. 1 се персонализират в ДБДС - МВР, и се изпращат в МВнР за връчване.
Раздел II.
Документи за самоличност, издавани на бежанци, чужденци с хуманитарен статут и чужденци, получили убежище
(2) Заявлението по ал. 1 се подава лично след представяне на официален документ, издаден от органите, които предоставят статут на бежанец, хуманитарен статут или убежище. Заявлението за издаване на документите за самоличност може да се подаде и от лице, упълномощено от заявителя с нотариално заверено изрично пълномощно, в случаите по чл. 17, ал. 5 ЗБЛД.
(3) Документ за самоличност, предназначен за пътуване зад граница на бежанец, чужденец с хуманитарен статут или получил убежище, се издава и на лица под 14 години.
(4) При подаване на заявлението при спазване разпоредбите на чл. 17, ал. 4 и чл. 36, ал. 3 ЗБЛД длъжностното лице заснема с цифрови устройства подписа и:
1. лицето на заявителя - за карта на бежанец, карта на чужденец с хуманитарен статут и карта на чужденец, получил убежище;
2. лицето на заявителя и пръстовите му отпечатъци - за удостоверение за пътуване зад граница на бежанец, удостоверение за пътуване зад граница на чужденец с хуманитарен статут и удостоверение за пътуване зад граница на чужденец, получил убежище.
(2) Заявлението за издаване на удостоверение за пътуване зад граница на бежанец, удостоверение за пътуване зад граница на чужденец с хуманитарен статут, удостоверение за пътуване зад граница на чужденец, получил убежище, на лица, навършили 14 години, но ненавършили 18 години, се подава лично, като родителят или попечителят изразява съгласието си за издаването на документа, като полага подпис в определеното за това място в заявлението в присъствието на длъжностно лице.
1. копие от официалния документ по чл. 46, ал. 2;
2. цветна снимка, която да съответства на изискванията на приложение № 5; снимка не се прилага, когато има техническа възможност за цифрово заснемане на лицето;
3. документ за платена държавна такса;
4. удостоверение за вписване в регистъра на населението по постоянния адрес.
(2) В случаите по чл. 63а, ал. 5 ЗБЛД към заявлението се представя съдебно решение за настаняване извън семейството, копие от което се прилага, и положително становище на дирекция "Социално подпомагане", което се прилага.
(3) Документи за самоличност на бежанци, чужденци с хуманитарен статут и чужденци, получили убежище, се издават в срок до 30 дни от датата на приемане на заявлението.
(4) Документите за самоличност на бежанци, чужденци с хуманитарен статут и чужденци, получили убежище, се персонализират в ДБДС - МВР.
1. лице без гражданство, което е изгубило в чужбина българското си удостоверение за пътуване зад граница на лице без гражданство;
2. бежанец, изгубил в чужбина българското си удостоверение за пътуване зад граница на бежанец;
3. чужденец с хуманитарен статут, загубил в чужбина българското си удостоверение за пътуване зад граница на чужденец с хуманитарен статут;
4. чужденец по чл. 34, ал. 7 и чл. 58, ал. 5 от Закона за убежището и бежанците, който не притежава валидни национални документи за пътуване.
(2) За издаване на удостоверение за завръщане в Република България на чужденец лицата подават заявления с приложена снимка. Към заявлението се прилагат и документи, които могат да удостоверят тяхната самоличност и основанията за заявлението.
(3) В дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, в които има техническа възможност, длъжностните лица при приемане на заявлението заснемат с цифрови устройства подписа и лицето на заявителя съгласно ЗБЛД.
(4) Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, в което е прието и обработено заявление по ал. 1 - 3, въвеждат данните от заявлението и данните от приложените документи, включително биометричните данни и подписа на заявителя, в информационна система, регистрират ги под формата на "Искане за издаване на удостоверение за завръщане в Република България на чужденец" и ги изпращат за съгласуване чрез МВнР в срок до два работни дни от датата на приемане на заявлението.
(5) В случаите по ал. 1, т. 1 съгласуването се извършва с ДМ - МВР, а в останалите случаи - с Държавната агенция за бежанците.
(6) Органът по ал. 5 извършва необходимите проверки и уведомява чрез МВнР дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина, в което е прието заявлението, за даване на съгласие за издаване или отказ за издаване на искания документ за самоличност.
(7) Дипломатическото или консулското представителство на Република България в чужбина уведомява лицето за взетото решение в срок до 3 работни дни.
(8) Издадените удостоверения за завръщане в Република България на чужденци се получават по реда на правилника. Дипломатическите и консулските представителства на Република България уведомяват чрез МВнР органа по ал. 5 за получаването от заявителя на издадените удостоверения за завръщане.
(9) В случай че заявителят не се яви да получи удостоверението за завръщане в Република България на чужденец в разрешения срок на валидност, искането се анулира, за което се уведомява органът по ал. 5.
1. попълване на съответното поле за получаване в заявлението;
2. връщане на предходния документ за самоличност от същия вид, ако има такъв, или подаване на искане по чл. 32, ал. 2 за задържане на предходен документ.
(2) Персонализираните документи за самоличност на малолетните, непълнолетните и на поставените под запрещение лица - български граждани, се получават от родител, настойник, попечител, от упълномощено тях лице - след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно, или от лице, посочено от родител, настойник или попечител в заявлението пред длъжностното лице при подаването му.
(3) В случаите, когато персонализираният български личен документ е издаден на основание на заявление, подадено по реда на чл. 17, ал. 5 и чл.18а ЗБЛД, персонализираният български личен документ се получава лично.
(4) Персонализираният документ за самоличност по чл. 59, ал. 1, т. 5, 6 и 7 ЗБЛД се получава лично от заявителя или от упълномощено лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно. Документите, издадени на малолетни, непълнолетни и на поставени под запрещение лица, се получават от родител, настойник, попечител или от упълномощено от тях лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно.
(5) Персонализираният документ по чл. 59, ал. 1, т. 4 и 8, ал. 2, т. 1 и 2 ЗБЛД се получава лично от заявителя и по изключение - от упълномощено лице, след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно и представяне на валидния национален документ за самоличност на заявителя. Документите, издадени на малолетни, непълнолетни и на поставени под запрещение лица, се получават от родител, настойник или попечител.
(6) Персонализираният документ по чл. 59, ал. 2, т. 3 - 6, ал. 3, т. 1 и 2 ЗБЛД се получава лично от заявителя или от упълномощено лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно. Документите, издадени на малолетни, непълнолетни и на поставени под запрещение лица, се получават от родител, настойник, попечител или от упълномощено от тях лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно.
(7) Персонализираният документ по чл. 59, ал. 4 ЗБЛД се получава лично от заявителя, от упълномощено лице - след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно, или от лице, посочено от заявителя в заявлението при подаването му. Документите, издадени на малолетни, непълнолетни и на поставени под запрещение лица, се получават от родител, настойник, попечител, от упълномощено от тях лице - след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно, или от лице, посочено от родител, настойник или попечител в заявлението пред длъжностното лице при подаването му.
Глава седма.
ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ДАННИ ОТ ИНФОРМАЦИОННИТЕ ФОНДОВЕ, СВЪРЗАНИ С ИЗДАВАНЕТО И ПОЛЗВАНЕТО НА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ
(2) Данните по ал. 1 се предоставят в устен или в писмен вид или на други информационни носители в срок до 14 дни след регистриране на искане или лично подадено писмено заявление. Заявлението може да бъде подадено и от лице, упълномощено с нотариално заверено изрично пълномощно.
(3) При подаване на писменото заявление се прилага и документ за платена държавна такса.
(4) Дипломатическите или консулските представителства на Република България в чужбина предоставят информация за приетите и обработените заявления за издаване на български лични документи след съгласуване с МВнР.
(5) Лица, притежаващи валидно удостоверение за универсален електронен подпис, могат да подават и по интернет чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВР заявления за получаване на данни по ал. 1. В заявлението лицето посочва РУ на МВР, СДВР/ОДМВР или ДБДС - МВР, където да получи издаденото удостоверение.
1. от СДВР и ОДМВР по седалището на заявителя - за данните по чл. 70, ал. 1, т. 1 ЗБЛД;
2. от СДВР и ОДМВР по постоянен или настоящ адрес на заявителя - за данните по чл. 70, ал. 1, т. 2 ЗБЛД;
3. от СДВР и ОДМВР по седалище на юридическото лице и местонахождението на органа на съдебната власт - за данните по чл. 70, ал. 1, т. 3 ЗБЛД;
4. от СДВР и ОДМВР по постоянен или настоящ адрес на заявителя или по местонахождението на органа на съдебната власт - за данните по чл. 70, ал. 3 ЗБЛД;
5. данните по т. 1 - 4, отнасящи се до чужденци, се предоставят от ДМ - МВР, или от звената "Миграция" при СДВР/ОДМВР.
(2) Данните по чл. 53, ал. 1 във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 2 ЗБЛД могат да бъдат предоставени и от ДБДС - МВР, в случаите, когато заявителят е български гражданин и живее преимуществено извън страната.
(3) Дирекция "Български документи за самоличност" - МВР, и ДМ - МВР, предоставят данни по чл. 53, ал. 1 на Администрацията на Президента на Република България, на Конституционния съд, на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд, на Върховната касационна прокуратура и на Върховната административна прокуратура, на Военно-апелативния съд и Военно-апелативната прокуратура, на главния прокурор на Република България, на Националната следствена служба и на органите на изпълнителната власт по чл. 19, ал. 2 и 4 от Закона за администрацията.
(2) Издадените удостоверения по заявления, подадени по реда на чл. 53, ал. 5, се получават лично от заявителя в посочено в заявлението РУ на МВР, СДВР/ОДМВР или в ДБДС - МВР.
(2) До издаването на инструкцията по ал. 1 се прилага инструкцията, издадена на основание § 7 от преходните и заключителните разпоредби на отменения Правилник за издаване на българските документи за самоличност (ПИБДС), приет с Постановление № 61 на Министерския съвет от 1999 г. (обн., ДВ, бр. 33 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 14 и 76 от 2000 г., бр. 15 и 49 от 2004 г., бр. 59 и 96 от 2005 г., бр. 83 от 2006 г., бр. 38, 40 и 49 от 2007 г.; Решение № 15416 на Върховния административен съд от 2009 г. - бр. 103 от 2009 г.).
(2) Министърът на вътрешните работи и министърът на външните работи могат да издават съвместни указания относно издаването на български лични документи по заявления, приети в дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина.
(3) Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията издава указания относно издаването на моряшките паспорти.
(2) Срокът на валидност на паспорта без електронен носител на информация може да бъде продължен еднократно за срок до 1 декември 2010 г. от дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, като за това се уведомява органът, който го е издал.
(3) При създаване на техническа възможност за издаване на български лични документи с електронен носител на информация със записани биометрични данни се преустановява издаването на български лични документи по досегашния ред. По приети преди това в дипломатическите или консулските представителства на Република България в чужбина заявления по образец съгласно приложение № 1 от отменения ПИБДС за издаване на лична карта и/или паспорт и получени в ДБДС - МВР, лична карта се издава, а паспорт не се издава.
ТАБЛИЦА |
за транслитерация на българската азбука в английската азбука |
Българска азбука | Транслитерация в английската азбука |
А | А |
Б | В |
В | V |
Г | G |
Д | D |
Е | Е |
Ж | ZH |
З | Z |
И | I |
Й | Y |
К | К |
Л | L |
М | M |
Н | N |
О | О |
П | P |
Р | R |
С | S |
Т | Т |
У | U |
Ф | F |
Х | H |
Ц | TS |
Ч | CH |
Ш | SH |
Щ | SHT |
Ъ | A |
Ь | Y |
Ю | YU |
Я | YA |
Забележка. Съчетанието от буквите "ия" в края на собствените имена на граждани и на наименованията на населени места се предава чрез "ia". |
ДАННИ ЗА БЪЛГАРСКИЯ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ |
ДОЛУПОДПИСАНИЯТ: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
ПОЛУЧИХ ГОРНИЯ БЪЛГАРСКИ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ |
УВЕДОМЕН СЪМ ЗА ОТКАЗА ЗА ИЗДАВАНЕ НА БЪЛГАРСКИ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ |
Основание за отказа: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
ДАТА: ГР./С. ПОДПИС: |
Имена на служителя, връчил българския личен документ | Подпис на служителя: |
ДАННИ ЗА БЪЛГАРСКИЯ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ |
ДОЛУПОДПИСАНИЯТ: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
ПОЛУЧИХ ГОРНИЯ БЪЛГАРСКИ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ |
УВЕДОМЕН СЪМ ЗА ОТКАЗА ЗА ИЗДАВАНЕ НА БЪЛГАРСКИ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ |
Основание за отказа: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
ДАТА: ГР./С. ПОДПИС: |
Имена на служителя, връчил българския личен документ | Подпис на служителя: |
ДАННИ ЗА БЪЛГАРСКИЯ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ |
ДОЛУПОДПИСАНИЯТ: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
ПОЛУЧИХ ГОРНИЯ БЪЛГАРСКИ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ |
УВЕДОМЕН СЪМ ЗА ОТКАЗА ЗА ИЗДАВАНЕ НА БЪЛГАРСКИ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ |
Основание за отказа: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
ДАТА: ГР./С. ПОДПИС: |
Имена на служителя, връчил българския личен документ | Подпис на служителя: |
Изисквания към снимките по чл. 9, ал. 1
1. Снимките да са актуални, направени до две години преди датата на подаване на заявлението.
2. Снимките да са цветни и да са с видимо добро качество.
Не се разрешават снимки, които са копирани със скенери или размножителни машини, и ретуширани снимки.
3. Снимките се изработват върху материал с гладка матова повърхност и с дебелина между 0,12 и 0,20 мм.
Не се разрешават снимки, изработени върху гланцова и растерова хартия.
4. Снимките да са с размери: височина 45 мм и широчина 35 мм.
Допуска се след обрязване на снимката размерите й да са с височина 47 ±2 мм и широчина 37 ±2 мм.
5. Височината на изобразеното лице върху снимката, измерено от долната част на брадата до върха на главата (включително косата), да е между 31,5 и 36 мм, а за лицата до 14 години между 25 и 35 мм.
6. Изобразеното лице на снимката да е фронтално (анфас), като главата на лицето е центрирана.
Не се приемат снимки, на които изобразените лица са с десен или ляв полуанфас.
7. Снимките да са направени без ракурс - оста на обектива да е хоризонтална и да се намира на височината на очите.
Не се приемат снимки с нисък ракурс (оста на обектива е под височината на очите) или с висок ракурс (оста на обектива е над височината на очите).
8. Фонът на снимките да е неутрален, светлосив - 20% сива плътност. Фонът може да варира между 15 и 25 % от сивата скала.
9. Осветяването на лицето върху снимката да е равномерно, без сенки, отблясъци и дефекти.
Не се приемат снимки с дефект "червени очи" в зениците или с контрово осветление.
10. Експонацията на снимките да е нормална.
Не се приемат преекспонирани и недоекспонирани снимки.
11. Цветността на снимката да е нормална, а цветовете - балансирани.
Не се приемат снимки в червеникав, синьо-зелен или жълтеникав нюанс.
12. Лицата върху снимките да са без шапки и забрадки.
Разрешават се снимки на лица с шапка или забрадка, ако се виждат двете уши и най-малко 1 см от косата на сниманото лице.
13. Лицата върху снимките да са без очила. Разрешават се снимки на лица с очила, ако те се носят постоянно и стъклата не са затъмнени и в тях няма отблясъци, които влошават качеството на изображението на очите.
14. Разрешават се снимки на лица с бради или мустаци, ако те се носят постоянно. При премахване на брадата или мустаците се прави нова снимка и се подменя българският личен документ.
15. Разрешават се снимки на лица с перука, ако тя се носи постоянно.
16. Всички детайли от снимката на лицето трябва да са ясно видими и различими.
ДЕКЛАРАЦИЯ |
по чл. 17, ал. 1 от Правилника за издаване на българските лични документи |
Долуподписаният/ата ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. , (име, презиме, фамилия) |
ЕГН/ЛНЧ/ЛН... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... с ... ... ... ... ... ... ... ... . № ... ... ... ... ... ... ... .. |
(посочва се видът на документа, с който се удостоверява самоличността) |
издаден/а от ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... на ... ... ... ... ... ... ... .., постоянен (настоящ) адрес ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
ДЕКЛАРИРАМ: |
(факти и обстоятелства по изгубването, открадването, повреждането или унищожаването на българския личен документ) |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Известно ми е, че при намирането на българския личен документ съм длъжен/на незабавно да го предам на органите на Министерството на вътрешните работи, а в чужбина - на най-близкото дипломатическо или консулско представителство на Република България в чужбина. |
С подаването на декларацията съм уведомен/а, че ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(посочва се видът на българския личен документ) |
ще бъде обявен/а за невалиден/на. |
За декларирани от мен неверни данни нося отговорност по чл. 313 от Наказателния кодекс. |
Дата: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
Гр... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Декларатор: ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(подпис) |
ДО |
... ... ... ... ... ... ... |
ИСКАНЕ |
от ... ... ... ... ... |
ЕГН ... ... ... ... ... ... ... ... ., лична карта №... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... , |
издадена на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . от МВР - ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
ГОСПОДИН НАЧАЛНИК, |
Моля за Вашето разрешение да бъде унищожен старият ми паспорт |
№ ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... и ми бъде върната паспортната бланка по следните причини: |
... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... |
Задължавам се да предам паспортната бланка на органите на МВР в тримесечен срок след отпадане на необходимостта от ползване. |
... ... ... ... ... ... ... ... |
(дата) |
Уведомен съм, че за неспазване на посочения срок подлежа на санкция съгласно разпоредбата на чл. 81, ал. 1, т. 6 от ЗБЛД. |
С уважение: ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
(подпис) |
Дата ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Получих унищожен паспорт № ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Дата ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . Подпис: |
... ... ... ... ... ... ... . |