Обн. ДВ. бр.28 от 13 Април 2010г.
(2) Комисията ръководи и контролира дейността по предоставяне на целевите средства от републиканския бюджет за:
1. финансиране на превантивни дейности от Националната програма за защита при бедствия по чл. 18 от Закона за защита при бедствия, включени в годишния план за изпълнението й;
2. разплащане на непредвидени разходи за спасителни и неотложни аварийни работи при бедствия на включените чрез оперативните комуникационно-информационни центрове сили и средства на единната спасителна система;
3. финансиране на неотложни възстановителни работи;
4. предоставяне на възстановителна помощ;
5. организиране и финансиране на контролни проверки по изпълнението на решенията на комисията;
6. извършване на проверки по жалби и сигнали;
7. обезщетяване на физически и юридически лица за реално причинените им вреди при или по повод извършването на нормативноустановени действия за защита при бедствия при условия, по ред и в размери, определени с правилника.
(3) Комисията координира предоставянето и разпределението на помощи и дарения.
(2) Председател на комисията е заместник министър-председателят и министър на вътрешните работи, който организира и ръководи работата на комисията.
(3) Членове на комисията са министрите или заместник-министрите на здравеопазването, на финансите, на регионалното развитие и благоустройството, на околната среда и водите, на земеделието и храните, на отбраната, на външните работи, на икономиката, енергетиката и туризма, на труда и социалната политика, на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на образованието, младежта и науката и на културата.
(4) Секретар на комисията е представител на Главна дирекция "Гражданска защита" на Министерството на вътрешните работи (МВР).
(5) Поименният състав на комисията се определя със заповед на министър-председателя по предложение на министъра на вътрешните работи съгласувано с министрите по ал. 3.
(6) В работата на комисията с право на съвещателен глас участват областни управители и упълномощени представители на Националното сдружение на общините в Република България.
(2) Адресът на комисията, на който се изпращат искания за целеви средства, жалби и сигнали, е: София 1172, ул. Никола Габровски 30.
(2) За осъществяване на своята дейност комисията провежда периодично заседания по предварително обявен дневен ред. Редовните заседания се провеждат веднъж на 3 месеца. При необходимост по преценка на председателя се провеждат извънредни заседания.
(2) В дневния ред за редовните заседания се включват искания, които са постъпили не по-късно от 20 дни преди датата на провеждане на заседанието и съответстват на изискванията на правилника.
(3) Дневният ред се изпраща по реда на ал. 1 на областни управители и/или упълномощени представители на Националното сдружение на общините в Република България, когато включва разглеждането на внесени от тях искания.
(2) В отсъствие на председателя заседанията на комисията се водят от определен от него член на комисията.
(3) Заседанията на комисията се провеждат, ако на тях присъстват не по-малко от половината от членовете. При липса на кворум председателят насрочва ново заседание.
(4) Ако е невъзможно лично да участва и не упражни правото си на глас по реда на чл. 7, ал. 2, всеки член на комисията може изрично писмено да оправомощи свой представител да участва в съответното заседание.
(2) По изключение правото на глас на отделен член може да се упражни неприсъствено чрез предварително писмено становище по обсъжданите на съответното заседание въпроси. Становището се представя на секретаря и се прилага към протокола. Вотът се отчита при гласуването.
(3) Протоколът от всяко заседание и решенията на комисията се подписват от председателя и от секретаря на комисията.
(2) Извлечения от решенията/протоколите по ал. 1 се изпращат на областните управители в частта за финансираните обекти на територията на съответната област във връзка с изпълнението на функциите им по чл. 58 от Закона за защита при бедствия.
(3) Целевите средства от републиканския бюджет за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия се усвояват въз основа на решения на комисията. Средствата се предоставят от централния бюджет и се разходват по бюджетите на министерствата, ведомствата и общините чрез корекция на бюджетните взаимоотношения между централния бюджет и съответните първостепенни разпоредители с бюджетни кредити, включително за случаите, когато крайните получатели на сумите не са бюджетни предприятия.
1. организира подготовката на заседанията на комисията;
2. подготвя проект на дневен ред в съответствие с изискванията на чл. 5, ал. 2;
3. подготвя доклад и проекти на решения за всяка точка от дневния ред за заседанията на комисията;
4. организира воденето на протокол за заседанията;
5. организира приемането, съхраняването и предаването на документите в архив;
6. осигурява материали и техническо оборудване и обслужване;
7. води текущата кореспонденция;
8. съхранява печата на комисията;
9. организира и контролира воденето на отделен деловоден регистър на документите за решаване от комисията;
10. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя на комисията.
(2) При нередовност на искане секретарят на комисията изпраща съобщение на вносителя с указания и срок за отстраняването й.
(3) Исканията с нередовност, която не е отстранена в съответствие с указанията по ал. 2, се внасят в комисията с предложение за отказ.
(2) Архивът на комисията се съхранява в Главна дирекция "Гражданска защита" на Министерството на вътрешните работи.
Глава трета.
РЕД ЗА ЗАЯВЯВАНЕ НА ФИНАНСОВИТЕ СРЕДСТВА И КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА ПОСТЪПИЛИТЕ ИСКАНИЯ ЗА ФИНАНСИРАНЕ
(2) С решение на комисията се определя общата сума за финансиране по ал. 1 като част от резерва на републиканския бюджет за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия.
(3) Финансирането на всеки проект от годишния план със средства от републиканския бюджет за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия се извършва като допълващо финансиране към одобрения бюджет на съответния компетентен орган и/или към осигурените средства от други източници.
(2) Към искането за финансиране се прилагат:
1. проект и план-график за изпълнение на дейността;
2. бюджет на дейността съгласно план-графика;
3. документи, показващи готовност за започване изпълнението на дейността;
4. планове, проекти и др., представени при включване на дейността в годишния план по чл. 18, ал. 3 от Закона за защита при бедствия.
Раздел II.
Разплащане на непредвидени разходи за спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи при бедствия на включените чрез оперативните комуникационно-информационни центрове сили и средства на единната спасителна система
1. от министри и ръководители на ведомства - първостепенни разпоредители с бюджетни кредити, в структурата на които са съответните звена, служби, оперативни структури или държавни предприятия;
2. от областни управители - с уведомяване на главния секретар на Министерския съвет;
3. от кметове на общини - за включените сили и средства на единната спасителна система (доброволни формирования, търговски дружества, еднолични търговци, юридически лица с нестопанска цел, лечебни заведения извън структурите на Министерството на здравеопазването и др.).
1. посочват в искането правното основание за извършването на разходите (план за защита при бедствия, заповед за възлагане на СНАВР - за привлечените сили, договор или др.) и фактическите обстоятелства (събитие, място, време, предприети действия, включени сили и средства на единната спасителна система);
2. прилагат към искането справка за извършените непредвидени разходи по второстепенни разпоредители с бюджетни кредити или държавни предприятия по вид и стойност; непредвидените разходи се определят като разлика между сумата на извършените разходи и средствата, осигурени в бюджета;
3. прилагат към искането описи на разходооправдателните документи по второстепенни разпоредители с бюджетни кредити или държавни предприятия, съдържащи: извършител на разхода, № и дата (дд/мм/гг) на съставяне на документа, стойност на разхода, протоколи; оригиналните разходооправдателни документи се съхраняват при прекия извършител, а заверените копия на документите - при второстепенния разпоредител или държавното предприятие.
(2) При необходимост комисията може да изиска отделни или всички копия на разходооправдателните документи от описите по ал. 1, т. 3 и други документи.
(3) Комисията може да изисква информация от оперативните комуникационно-информационни центрове за включените сили и средства на единната спасителна система.
(4) Исканията за разплащане на разходите за СНАВР се разглеждат по реда на постъпването им.
(2) Областните управители внасят искания за имоти - държавна собственост, които те управляват, включително при условията на чл. 18, ал. 1 от Закона за държавната собственост, като за това уведомяват главния секретар на Министерския съвет.
(3) Исканията за читалища и молитвени домове на религиозни институции се внасят от кметовете на общини.
(4) Искания по ал. 3 могат да внасят и съответните областни управители.
(2) Кметовете на общини изпращат копие от информацията и до съответния областен управител за сведение.
(2) Към искането по ал. 1 се прилагат:
1. копие от акт за собственост и/или от концесионен договор (ако има такъв);
2. декларация за наличие на други източници за финансиране, включително застрахователно обезщетение;
3. експертиза и/или заключение съгласно приложение № 2 или приложение № 3;
4. проект, съдържащ заверена скица за местоположението на обекта, подробна количествено-стойностна сметка и становище или разрешително от компетентен орган за изпълнение на проекта, ако такова се изисква.
(3) За основен ремонт, реконструкция или нов строеж, включително премахване при необходимост на строеж, се прилагат документите по ал. 2, т. 1 - 3, както и:
1. технически или работен инвестиционен проект по Закона за устройство на територията;
2. подробна количествена и стойностна сметка, включваща разходи за проучване, проектиране, строителен надзор и непредвидени разходи.
(4) Към искането за имоти в състояние, което застрашава живота или здравето на населението, имуществото или околната среда, установено след обследване, се прилагат документите по ал. 2, т. 1 и 2 и ал. 3 и заверено копие от техническия паспорт на строежа или от доклада с резултатите от обследването на строежа.
(5) Секретарят на комисията с оглед специфичния характер на обектите, които подлежат на възстановяване, може да изисква и други документи.
1. степен на увреждане, установена с експертно заключение съгласно приложение № 2 или приложение № 3;
2. характеристики, значимост, сложност и рискове за експлоатация на обекта, която се отчита в зависимост от категорията на строежа или на засегнатата инфраструктура по Закона за устройство на територията, установена с експертно заключение съгласно приложение № 2 или приложение № 3;
3. мащаби на бедствието;
4. опасност от разрушаване, увреждане при повтарящи се отклонения от нормалната експлоатация;
5. социален приоритет - дейности в сектора на здравеопазването, образованието, културата и др.;
6. фаза на възстановителния процес (начало, започнат етап);
7. срок за възстановяване и въвеждане в експлоатация;
8. наличие на алтернатива за намаляване на последиците;
9. поддържане и използване на обекта през предходната бюджетна година;
10. наличие на допълващ източник на финансиране, включително застрахователно обезщетение.
(2) За имотите - публична общинска и публична държавна собственост, които подлежат на задължително застраховане, от сумата за възстановяване се приспада сумата на застрахователното обезщетение.
(3) При съсобственост сумата за финансиране съответства на процента на дяловото участие на държавата и/или на общината.
(2) В случаите по чл. 19, ал. 2 и 4 средствата се предоставят на областните управители чрез Министерския съвет.
(2) Право на възстановителна помощ по ал. 1 имат собствениците на законно построени и единствени жилища или лицата, които имат учредено вещно право на ползване на тези жилища.
(2) В срока по ал. 1 кметовете на общини издават заповед за сформиране на общинска комисия за установяване и оценка на вредите. В комисията се включва и представител на областното управление "Гражданска защита" на МВР и един експерт-оценител.
(3) В едномесечен срок от сформирането си комисията по ал. 2 изготвя протокол за оценка на вредите, за правоимащите лица по чл. 26, ал. 2 и предложения за начина на подпомагане на тези лица. Към протокола се прилагат снимки на увредените имоти.
(4) В срок до 3 месеца след изпращане на информационната форма по ал. 1 кметовете на общини внасят в комисията искане за възстановителна помощ.
1. копие от акт за собственост или за учредено вещно право на ползване на имота;
2. удостоверение за данъчната оценка на имота;
3. декларация от лицето, че засегнатото жилище е единствено и законно построено;
4. протокол от общинската комисия по чл. 27, ал. 3.
(2) Документите по ал. 1, т. 1 - 3 се предоставят на кмета от лицата по чл. 26, ал. 2.
(2) Предоставената за всеки обект помощ се определя в зависимост от претърпените вреди в размер, осигуряващ минимално необходимите битови условия на лицата по чл. 26, ал. 2.
(3) Не се предоставя възстановителна помощ за текущ ремонт.
1. лицата и обектите, за които се предоставя възстановителна помощ;
2. начинът на подпомагане;
3. размерът на възстановителната помощ.
1. оповестяват решенията на комисията, като ги поставят на видно място в сградата на общината и на страницата на общината в интернет;
2. уведомяват лицата, на които е предоставена възстановителна помощ;
3. организират изпълнението на решенията на комисията.
(2) Възстановителната помощ по ал. 1 се предоставя по реда на раздел VI, без да се прилагат документите по чл. 38, ал. 1, т. 2.
Раздел V.
Финансиране на контролни проверки по изпълнение на решенията на комисията и проверки по жалби и сигнали и във връзка с дейността й
(2) Председателят на комисията издава заповед за извършване на проверка по ал. 1, в която определя и лицата, които ще я извършват.
(3) За извършване на проверка по ал. 1 председателят на комисията може да привлича експерти. Експертите - служители на министерство, ведомство, организация или държавно предприятие, се привличат след съгласуване със съответния ръководител.
(2) За възстановяване на разходите за извършени проверки се представят:
1. заповед за извършване на проверката;
2. копия на разходооправдателни документи;
3. доклад от лицата по чл. 33, ал. 2 за резултатите от извършената проверка.
(3) За възстановяване на разходите във връзка с дейността на комисията се представя докладна записка с обосновка и разчет на разходите.
Раздел VI.
Обезщетяване на физически и юридически лица за реално причинените им вреди при или по повод извършването на нормативноустановени действия за защита при бедствия
(2) В 14-дневен срок от получаване на уведомлението по ал. 1 или по собствена инициатива кметовете на общини издават заповед за сформиране на общинска комисия за установяване и оценка на щетите. В комисията се включва и представител на областното управление "Гражданска защита" на МВР и един експерт-оценител.
(3) В 14-дневен срок от сформирането си комисията по ал. 2 изготвя протокол за оценка на вредите и констатации относно причините за настъпването им. Към протокола се прилагат снимки на увреденото имущество.
1. протоколът на комисията по чл. 37, ал. 3;
2. разпореждане на компетентния орган за извършване на действията за защита при бедствия, довели до увреждането, или негови писмени обяснения - в случай че разпореждането е в устна форма.
(2) В случай че компетентният орган не предостави на кмета разпореждането или писмените обяснения по ал. 1, т. 2, комисията го изисква служебно.
1. лицата, на които се предоставя обезщетението;
2. размерът на обезщетението.
(2) Въз основа на информацията по ал. 1 постъпилите в комисията искания за предоставяне на средства от републиканския бюджет за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия и след преценка на размера на нанесените щети от бедствието председателят на комисията представя в Министерския съвет информация за необходимата допълнителна помощ от други източници - държави, международни организации и др.
(3) Информацията по ал. 2 се публикува на страницата на Министерския съвет в интернет.
(2) Промяна на предназначението на предоставените средства от един обект към друг се допуска само след решение на комисията по искане на вносителя.
(3) Не се смятат за промяна на предназначението промените в инвестиционния проект, когато са извършени съгласно Закона за устройство на територията и другите нормативни актове и са до размера на отпуснатите средства.
(2) В досието при крайните получатели се съдържат копия от искането за финансиране и от решението на комисията и всички оригинални документи за извършване на дейността, включително разходооправдателните. В досието при първостепенните разпоредители с бюджетни кредити се съдържат искането за финансиране, решението на комисията и копие от всички оригинални документи за извършване на дейността, включително разходооправдателните.
(3) Досието се съхранява 10 години.
(2) За отпуснатите средства по глава трета, раздел ІІ отчет не се представя.
(2) В случаите по ал. 1:
1. министерствата и ведомствата правят предложения до Министерството на финансите за корекции по бюджетите им и изпращат копие от предложението в комисията;
2. общините възстановяват неусвоените средства по обекти, предоставени със съответните решения на комисията; в платежното нареждане за възстановяване (или обяснителната записка) се записват решението на комисията, точката и подточката, по които се връщат неусвоените средства;
3. общините изпращат в комисията завереното копие от платежното нареждане за възстановяване на неусвоените средства.
ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕДСТВИЕ |
ИЛИ ОПАСНО СЪСТОЯНИЕ |
От ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Населено място: | |
Община: | |
Област: | |
Местоположение на обекта: | |
(в регулация, извън регулация) | |
Вид на обекта | |
(сграда, съоръжение, жилище, екологичен обект) | |
Техническо състояние - поддържане на обекта преди събитието по описателни белези | |
Използваемост преди събитието | |
Собственост на обекта | |
(държавна, общинска, частна) | |
Събитие (природно явление, инцидент, авария): | |
Дата на настъпване на увреждането | |
2. Установено опасно състояние | |
Дата на обследването: | |
Кратко описание: | |
(1. обхват по площ - единичен имот, квартал/квартали; | |
2. засегнато население, брой; | |
3. възможно неблагоприятно развитие) | |
Описание на вредите: | |
(степен на увреждане) | |
Алтернатива (има, няма, каква) | |
(Приложения - снимки на хартиен или на магнитен носител, минимум 3 бр. с дата, име на обекта и населено място) | |
Име ... ... ... ... ... .. | |
Подпис ... ... ... ... | |
ЗАКЛЮЧЕНИЕ ОТ ЕКСПЕРТИЗА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА |
На обект ... ... ... ... ... .. | Състояние ... ... ... ... ... |
Населено място ... ... .. | (съгласно описанието) |
Община ... ... ... ... ... ... | |
Област ... ... ... ... ... ... . |
Категория по ЗУТ на засегнатата техническа инфраструктура ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
(при няколко обекта посочете най-високата категория) |
Описание на увреждането | Тежест | Състояние |
увреждания, обхващащи над 75 % от площта на обекта, при отклонение от нормалните параметри (норми) над 100 % | критично | |
увреждания, обхващащи над 50 % от обекта, при отклонение от нормалните параметри (норми) над 100 % | много тежко | |
увреждания, обхващащи до 50 % от обекта, при отклонение от нормалните параметри (норми) над 50 % | тежко | |
единични увреждания, обхващащи над 25 % от обекта, при отклонение от нормалните параметри (норми) над 50 % | средно | |
единични увреждания, обхващащи под 25 % от обекта, при отклонение от нормалните параметри (норми) над 25 % | леко | |
единични увреждания при отклонение от нормалните параметри (норми) под 25 % | незначителни увреждания |
Извършили съгласно чл. 83 ЗООС: ... ... ... |
Подпис: ... ... ... ... ... |
Подпис: ... ... ... ... ... |
Дата: ... ... ... ... ... ... |
Приложение: експертиза за възстановяване на околната среда. |
ЗАКЛЮЧЕНИЕ ОТ ТЕХНИЧЕСКА ЕКСПЕРТИЗА |
На обект ... ... ... ... ... | Техническо състояние ... ... ... ... |
Населено място ... ... | (съгласно описанието) |
Община ... ... ... ... . | Категория по ЗУТ ... ... ... ... ... .. |
Област ... ... ... ... . | |
Вид на увреждането | Тежест | Техническо състояние |
Напълно разрушаване на конструкцията или на носещи елементи от нея, където се налага изграждане на ново съоръжение | пълно разрушение | пълно разрушение |
Тежки конструктивни повреди, при които е нарушена общата товароносимост и устойчивост на конструкцията, където е необходима реконструкция - възстановяване или замяна на конструктивен елемент, и е наложена забрана за ползване | много тежко | предаварийно |
Конструктивни повреди, при които е нарушена носещата способност на конструктивен елемент, където е необходима реконструкция - възстановяване или замяна на конструктивен елемент, и са наложени ограничения за ползване | тежко | неизправно - неработоспо- собно |
Конструктивни повреди, при които се влошава силно функционалната пригодност и дълготрайност, където е необходим основен ремонт - частично възстановяване или замяна на конструктивни елементи, за възстановяване на експлоатационната годност и удължаване срока на експлоатация и с наложени ограничения за ползване | средно | неизправно - частично работо- способно |
Изразени дефекти, при които не се засяга конструкцията, но се намалява частично функционалната пригодност, където е необходим ремонт за оздравителни мероприятия поради очаквано неблагоприятно развитие във времето и налагане на ограничен режим за ползване | леко | неизправно - работо- способно |
Недостатъци, които в момента на освидетелстването нямат пряко отрицателно въздействие върху функционалната пригодност, носещата способност и дълготрайност на елемента. Подлежат на развитие и има вероятност в бъдеще да повлияят неблагоприятно върху експлоатационните качества | незначително | изправно |
Извършил:... ... ... ... | Лиценз: ... ... ... ... . |
Подпис:... ... ... ... ... . | Дата:... ... ... ... ... .. |
Дата:... ... ... ... ... ... . | Печат:... ... ... ... ... |
Приложение: техническа експертиза. | |
Община (ведомство) |
Адрес: |
ОТЧЕТ | № | Дата: |
На обект: |
Предназначение на аванса: | |
Обяснение: | Сума |
Остатък за отчитане: | ||
Получена сума от кого | |
на: | |
Всичко получено: | |
Всичко изразходвано: | |
Приложение - | Сума за възстановяване | |
Сума за получаване | ||
Отчетът е проверен и утвърден за: лв. | Главен счетоводител: | Ръководител: |
Подпис: | Подпис: |
Сумата: |
Опис на съставените първични счетоводни документи (договори, протоколи, Акт 15 и други документи, съдържащи се в досието) |
№ | На кого е изплатено | Документ | Дата | Сума | Дебит |
по ред | (за какво) | № | (в лв.) | (в лв.) | |
1. | |||||
... |
Словом всичко: | кредит |
Подотчетно лице: | |
Подпис: |
Приложение към отчет: Снимки на обекта преди и след възстановяването. |