Европейската комисия (ЕК) ще разкрие плановете си за подобряване на своята политика за транспортните мрежи в отговор на предизвикателствата на 21-ви век по време на конференция, посветена на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) в Сарагоса на 8 и 9 юни. Дните, посветени на TEN-T през 2010 г., са организирани съвместно с испанското председателство на ЕС и в тях участват представители на Комисията и на Европейския парламент, както и министри и други високопоставени представители на държавите-членки.
На конференцията Комисията ще представи последния си работен документ за преразглеждане на методиката за планиране на TEN-T. Работният документ представлява нова крачка в преразглеждането на политиката за TEN-T, което започна със Зелената книга за транспорта през 2009 г.
В документа се представят както резултатите от широко допитване до обществеността, така и констатациите на шест експертни групи. Комисията, съобразявайки се със заключенията на експертните групи, предлага подход на две нива при планирането, който предвижда основна мрежа, свързваща най-важните европейски транспортни възли и центрове, както и по-гъста всеобхватна мрежа, която включва по-малки инфраструктурни връзки и ще служи като по-широка референтна основа при планирането на инфраструктурата в държавите-членки.
Този вариант получи широка подкрепа от заинтересованите страни и от държавите-членки след първоначалното му публикуване в Зелената книга от 2009 г. Все още остават неизяснени някои въпроси като този, свързан с определянето на основните възли. По време на дните на TEN-T Комисията възнамерява да засили диалога с държавите-членки и със заинтересованите страни по тези въпроси.
По време на дните на TEN-T Комисията ще представи също така своя доклад за напредъка през 2010 г., в който се прави оценка на развитието на 30-те приоритетни проекти по TEN-T. Това е първият доклад за напредъка, изготвен въз основа на новата база данни TENtec, нов интерфейс за връзка онлайн между Комисията и държавите-членки, която позволява предаване на данни в реално време. Този нов инструмент дава възможност за още по-голяма прозрачност при оценката и контрола на напредъка във връзка с TEN-T и при разпределянето на средства.