Накъде потегля столичното метро от есента? 1

09.05.2012 | 08:30
по статията работи: Петър Чернев
Скоро софиянци ще могат да пътуват за минути от "Младост III" до Централна гара
Накъде потегля столичното метро от есента?

Преди броени дни беше открита последната за момента отсечка от софийското метро. Дължината й е малко повече от 2 км и тя свързва „Младост III” и булевард „Цариградско шосе“ (в участъка около магазин „Метро“).

С нейна помощ пътуването от квартал „Обеля“ до една от най-невралгичните артерии на София ще отнема по-малко от 15 минути. Броят на станциите, през които минава, е 17.

До къде ще можем да пътуваме с метрото наесен

Във времето преди първия учебен ден влакчетата трябва да тръгнат и по втория метродиаметър. Той ще свързва „Обеля“ и булевард „Черни връх“ (около хотел „Кемпински“).

Станции ще има, както следва: в кварталите „Връбница“, „Надежда“ и „Лев Толстой“. След това пътят ще продължава през Централна гара София, пл. „Лъвов мост“, пл „Възраждане“ (станция „Сердика“), покрай ул. „Алабин“, НДК и накрая ще стига до горната част на бул. „Черни връх“.

Според предварителните очаквания 340 хил. пътници дневно трябва да използват участъка.

Линиите на първия и втория метродиаметър ще се пресичат на станция „Сердика“. Това означава, че например ако искате да стигнете от „Младост III” до Централна автогара или Централа гара София, ще трябва да се прекачите на спирката, намираща се в близост до хотел "Шератон“.

Маршрутът на втория метродиаметър. Снимка: Econ.bg

Следващи етапи на строителството

На дневен ред стои разширяването на подземната железница в посока Летище София.  В началото на месец април премиерът Бойко Борисов каза, че участъкът от магазин „Метро“ до столичния аеропорт трябва да е готов до 2014 г. Отсечката е с дължина 5 км и в края на 2011 г. стана ясно, че тя ще бъде включена в текущия програмен период на ОП „Транспорт“.

През февруари стана ясно, че 15 са кандидатите да строят следващия етап от подземната железница. В него са включени 4 станции, които за момента имат единствено номера (от 20 до 23), но не и имена. Те ще се намират съответно в ж.к. „Дружба 2“ (ул. „Димитър Списаревски“), район „Искър“ (ул. „ Поручик Неделчо Бончев“) - очаква се този участък да е най-скъп заради  подпочвените води, и 2 станции, водещи до Летище София. Дължината на трите лота е както следва – 1,046 км от „Цариградско шосе“ до метростанция 20, 1,825 км в частта от „Дружба 2“ до ул. „Поручик Неделчо Бончев“ и 2,097 км в участъка до Летище София. Като част от него трябва да бъдат изградени 2 надземни железници.

Все още не е ясно кога ще започне строежът на тази част.

По план метрото (в частта си от първия метродиаметър) трябва да стигне и до квартал „Младост IV”.  За този участък има изработен технически проект, завършени са процедурите по ОВОС и има одобрен регулационен план. Според разчетите на „Метрополитен“ той може да бъде изграден за срок между 3,5 и 4 години. Предвидените за строеж станции са 3 като последната трябва да се намира на столичния Околовръстен път.

В бъдеще предстои продължение на втория метродиаметър. Той ще минава покрай  Южния парк и ул. „Сребърна“, кв. „Хладилника“ и накрая ще завършва към квартал „Витоша“. Засега за тази отсечка не се говори активно. Очаква се тя да бъде финансирана с пари от Европейската инвестиционна банка.

В края на 2011 г. стана ясно и трасето на третия метродиаметър. То ще започва от бул. „Ботевградско шосе“, ще минава покрай  СУ „Климент Охридски“,  бул. „Патриарх Евтимий“, НДК, булевард „Иван Гешов“ и ще завършва при жп линията София-Перник. Общата дължина на линията, която предстои да бъде построена, е 15,5 км. Предвижда се изграждането на 18 метростанции. 8,4 км ще минават над земята, а останалите 7,1 км ще бъдат построени под земята. Предвиденият пътникопоток е 162 хил. души на ден.

Колко струва пътуването

Ако решите да използвате метрото, начините за таксуване са 2: билет за еднократно пътуване и абонамента карта. Цената на пропуските е 1 лв.

Снимка: Econ.bg

В същото време тези, които ползват подземната железница, ще трябва да си приготвят съответно 23 лв. (за персонализирана карта със снимка) и 28 лв. (за неперсонализирана карта за повече от 1 пътуване). Тези цени ще бъдат в сила до началото на месец септември. Тогава те ще бъдат увеличени съответно до 35 и 42 лв. за 1 месец.

Подземни паркинги

С откриването на участъка между бул. „Цариградско шосе“ и „Младост III”, факт стана и първият буферен паркинг. Той е за 1300 автомобила. Преференциите, които влязоха в сила от началото на май, са както следва:  За хората, които ползват метро, първите два часа ще са безплатни. След това ще заплащат по 50 стотинки на час. Цената за свободно ползване на паркинга (без използване на метрото) на час е 1 лв. 

Очаква се през есента да бъдат открити още 2 подобни съоръжения. Те ще се намират на бул. „Ломско шосе“ и на бул. „Черни връх“.

Кратка история на метрото

Надали има някой софиянец, който да не се съгласи с това, че девизът „По-добре късно, отколкото никога“ е много подходящ по отношение на столичната железница. Нейното развитие може да бъде проследено до управлението на Стефан Софиянски в Столична община. Тогава е завършен участъкът от жк. „Обеля“ до пл. „Света Неделя“ (1998-2003 г.).

Метростанция "Национален стадион "Васил Левски" минути след откриването й. Снимка: Econ.bg


До откриването на нов участък много неща се променят в София. Кризата със столичния боклук и обвиненията в корупция свалят бившия служебен премиер от власт. На негово място идва Бойко Борисов, който поема поста през 2005 г. 4 години по-късно метрото вече се движи до жк „Младост I”, преминавайки покрай СУ „Климент Охридски“ и националния стадион „Васил Левски“. Разширението става на 2 пъти - първоначално е изграден участъкът от "Младост I" до Националния стадион. Няколко месеца по-късно той е свързан с вече работещата част, стигаща до пл. "Света Неделя".

Преди по-малко от месец беше открита и последната за момента отсечка. Тя свързва жк „Младост III” и бул. „Цариградско шосе“ (в частта до магазин „Метро“).

Кадър от откриването на станцията, разположена на бул. "Цариградско шосе". Снимка: Econ.bg


Инфраструктурата до двете станции за момента предизвиква повече полемики, отколкото радост сред хората. Случаят в „Младост III” е особено тежък. До мястото липсва път, а най-близкият маршрут за стигане преминава покрай: 1) множество гаражни клетки и лошо осветена улица, 2) връщане до спирката на автобуса покрай магазин „Деница“. От своя страна живеещите в  „Дружба“ вече изказаха неудовлетворението си от пресечения терен и неудобствата, с които трябва да се справят преди да могат да използват удобния транспорт.

Оцени статията:
5.00/12
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари 3
Подреди по: Най-нови | Най-стари

Rumjana Tsvetkova 09.05.2012 | 17:11
Мхм, хубаво, поне в метрото братята Мангасарян липсват. Що ли се пита някой, ми щото няма как да пътува гратис...разпених се от тази статия http://offnews.offroad-bulgaria.com/index.php/52945/konduktor-1-romite-ne-patuvat-gratis-te-sa-invalidi
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...