- За 2014 г. са планирани 9,365 млрд. лева, като от тях само за пенсии са предвидени 8,105 млрд. лева. Специално за пенсиите продължава дофинансирането от държавния бюджет и през трите години. Точни разчети са направени само за 2014 г. с приемането на бюджета на ДОО. За догодина приходите от осигурителни вноски и неданъчни приходи в консолидирания бюджет на НОИ са планирани 4,44 млрд. лева, тъй като продължава да се свива съотношението между работещи и пенсионери. По разчети на НОИ през следващата година осигурените лица ще бъдат с 0,6% по-малко, а пенсионерите ще бъдат с около 800 повече, или общо 2,7 млн. души. Затова и от държавния бюджет ще бъдат трансферирани 4,936 млрд. лева.
- За 2015 г. са планирани 9,703 млрд. лева, като от тях само за пенсии са предвидени 8,414 млрд. лева;
- За 2016 г. са планирани 10,065 млрд. лева, като от тях само за пенсии са предвидени 8,751 млрд. лева.
Нарастване има и в бюджета на НЗОК: за 2014 г. са планирани 2,715 млрд. лева, но заради недостиг от вноските за здравно осигуряване от държавния бюджет за догодина се очакват допълнителни 988,66 млн. лева.
За 2015 г. в бюджета на НЗОК са заложени 2,770 млрд. лева и за 2016 г. – 2,835 млрд. лева.
При тази ситуация със социалното и здравното осигуряване, макар че не е регламентирано със специален нормативен документ, прехвърлянето на средства от бюджетите на ДОО и НЗОК за други бюджетни цели е практически е невъзможно, макар че в близкото минало имаше такива опити. Бившият финансов министър Симеон Дянков се опита да използва натрупаните средства в т. нар. Сребърен фонд и да премести част от него в търговски банки за по-голяма доходност от лихви. Затова пък от бюджета на здравната каса през 2010 г. бяха прехвърлени 1,5 млрд. лева в държавния бюджет.
Бюджетна новост – секторните политики
Друга новост в Бюджет 2014 са определените средства за секторни политики, а как те ще бъдат изразходване е отговорност на министрите. Например в МТСП има заложени най-много секторни политики, като най-много разходи са предвидени за Политика в областта на социалното включване (593,453 млрд. лева), следвана от Политика в областта на хората с увреждания (181,092 млн. лева) и Политика в областта на социалната закрила и равните възможности (169, 348 млн. лева). Предвидените за трите политики разходи съставляват над 88% от всички разходи на социалното ведомство.
Общо три секторни политики са заложени в бюджета на Министерството на здравеопазването. Най-много пари са планирани за Политика в областта на диагностиката и лечението (282,352 млн. лева), които представляват 87% от всички предвидени разходи за здравното ведомство.
Две са секторните политики в бюджета на Министерство на образованието. Най-много пари са предвидени за средното образование и за учене през целия живот (364,145 млн. лева).
Допълнителен коректив ще бъдат и двата целеви фонда
Заложените в тях пари ще се използват за реализиране на проекти на конкурсен принцип. За тях ще могат да кандидатстват всички министерство, нефинансови предприятия, чиито принципали са министерства, както и общини. С този модел, който от няколко години се прилага от държавите в еврозоната, известен повече като частично програмно бюджетиране, се прави опит да бъде ликвидиран наложилият се през последните години модел за рестриктивна фискална политика, която задържа растежа. Това е и много добър и справедлив начин за разпределяне на част от публичните средства.
„Слагаме край на практиката всяка година да се добавя по малко ресурс на всички ведомства, без да има ясна насока на политиките", обясни Петър Чобанов. По думите му с двата целеви фонда и по-високите субсидии за държавните фирми и предприятия разходите по републиканския бюджет са с 1.37 млрд. повече от миналата година.
Как в детайли ще се харчат държавните пари
След като парламентът одобри Закона за държавния бюджет за 2014 правителството е длъжно до края на настоящата година да приеме постановлението за изпълнение на държавния бюджет. Подзаконовият нормативен акт определя в детайли как трябва да бъдат изхарчени публичните средства. Място за фискално творчество, каквото сме виждали в предишни години, няма да има, защото държавният бюджет за догодина е разработен много по-подробно от предишни години, каквито са изискванията на ЗПФ.
В следващия анализ от поредицата за управлението и изразходването на публичните средства ще представим кой и как обслужва държавните пари, какви целеви бюджетни кредити получават държавните фирми.